Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
14. juli 2005 - 22:31 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Mit første flashsite

Ja, nu skulle det endelig være - jeg ville lave mit første flashsite. Man skal jo prøve alt mindst een gang.

Men nu skal i lige have lov til at vurdere det.
Det bliver godt nok ikke det sidste jeg laver i flash, der kommer endnu et site om en uges tid i kan også kan få lov til vold kommentere ;o)

http://www.vronica.dk/

Hilsen,
Bjarke
Avatar billede trekkies Juniormester
14. juli 2005 - 22:45 #1
Fin side.

Der er ikke noget under menuerne: "Biografi" og "Kalender" eller er det ikke kommet i nu?

Hvorfor er der et ! tegn under menuen: "Gæstebog"?

Du har nogle fejl på side:
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.vronica.dk/

Man kan ikke brug scroll på musen på siden, det savner jeg lidt :)

Når at jeg åbner linket: "Skriv i gæstebogen" skal kan man ikke se hele siden, så skal man bruge musen til at kører op/ned og siderne for at læse hvad der står nederst.
Godt at du har en validator på siden: :)

Jeg har undersøgt siden med Firefox 1.05

P.S. Hun synger godt :)
Avatar billede trekkies Juniormester
14. juli 2005 - 22:47 #2
Klik på linket for at se hvad jeg mener om "Skriv i gæstebogen":
http://www.darkskies.dk/exp_billeder/bogen.jpg
Avatar billede trekkies Juniormester
14. juli 2005 - 22:50 #3
Jeg kan godt se det hele i IE 6.0 men ikke i FF 1.05 :(
Her er et billed af IE:
http://www.darkskies.dk/exp_billeder/bogen1.jpg
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
14. juli 2005 - 22:51 #4
trekkies >>
Hvorfor er der et ! tegn under menuen: "Gæstebog"? >> det er et opdaterings logo, hvis man skriver noget i gæstebogen, bliver flashen jo ikke opdateret - så man skal lige trykke på det for at se sit indlæg.

Du har nogle fejl på side: >> ja :o) - arh, hader at skal overholde de små ting, når mine sider virker i alle de browsere jeg kan komme til at undersøge i.

Man kan ikke brug scroll på musen på siden >> flash, flash og atter flash - ja, jeg er jo begynder i det.

Når at jeg åbner linket: "Skriv i gæstebogen" skal kan man ikke se hele siden >> ahhh... godt spottet - det havde jeg ikke lige testet i andet end i IE.

Hun synger godt >> hehe - det var godt, nu må vi se om radioerne vil spille hendes sang, men hun bliver da allerede spillet på 7 radioer, selv om singlen først blev sendt ud for en uge siden.
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
14. juli 2005 - 22:54 #5
Der er ikke noget under menuerne: "Biografi" og "Kalender" eller er det ikke kommet i nu? >> nej, vi har ikke lige fået skrevet en biografi endnu - men det kommer selvf. - kan da lige smide een ting på under kalender.
Avatar billede steelman Novice
14. juli 2005 - 22:54 #6
Flot site! (Flot stemme - flot tøz ;-))

Jeg får ikke samme problem med "Skriv i gæstebogen" - browser bestemt?
"Overgangen" fra siden Kontakt til Gæstebog er lidt sjov... fader ikke helt godt.

Ærgeligt at du har klippet hendes højre side. Vil gerne se hele hendes ansigt plus hendes hånd. Lidt ærgelig beskæring...

Kan godt li' at musikken er loadet ind med det samme så der bare kan trykkes play. Man skal bare ikke trykke play flere gang  så kører nummeret oven i sig selv :-D

Men ellers rigtig godt - enkelt design!!
Avatar billede steelman Novice
14. juli 2005 - 22:55 #7
Ups - bruger IE 6.0
Avatar billede trekkies Juniormester
14. juli 2005 - 22:58 #8
Der hvor at man kan hører hende synge, er der en lille pil, hvad skal den, da det opfører sig som et link?

Jeg har lagt et billed med så du kan se hvad det er:
http://www.darkskies.dk/exp_billeder/link.jpg
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
14. juli 2005 - 22:58 #9
trekkies >> Volume kontrol ;o)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
14. juli 2005 - 22:59 #10
hold da helt ferie !
jeg har INTET forstand på flashsites og hvordan de er opbygget, men jeg kan da sige om siden har en god "komminikationsværdi" og det har den !
virkelig flot intro oss, og ja, den er sku god ;D
keep up the good work, and rock on ;D
Avatar billede steelman Novice
14. juli 2005 - 22:59 #11
Hehe - den havde jeg heller ikke lige fanget :-D
Avatar billede trekkies Juniormester
14. juli 2005 - 23:02 #12
Jeg kunne ikke se at det var en volume kontroler, eller er det kun mig?
Avatar billede steelman Novice
14. juli 2005 - 23:02 #13
Kan forresten godt lide at hendes blå øjne i venstre side binder siten sammen med de blå links i højre side. Måske de skal have en lidt lysere farve(?)
Har du selv taget billederne?
Avatar billede steelman Novice
14. juli 2005 - 23:02 #14
trekkies--> Tryk og hiv og eller ned :-)
Avatar billede trekkies Juniormester
14. juli 2005 - 23:03 #15
Ja, det fandt jeg ud af da du skrev at det var en volume kontroler :)
Avatar billede steelman Novice
14. juli 2005 - 23:05 #16
Arghh sorry - læste dét som om du stadig ikke kunne se det :-)
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
14. juli 2005 - 23:06 #17
Har du selv taget billederne? >> nej, jeg overværede bare fotosessionen

Kan forresten godt lide at hendes blå øjne i venstre side binder siten sammen med de blå links i højre side. Måske de skal have en lidt lysere farve(?) >> mjaa... har prøvet det, synes det bliver for lyst i forhold til den hvide baggrund - jeg kan godt lide når man kan SE links, tydeligt.
Avatar billede steelman Novice
14. juli 2005 - 23:08 #18
helt enig - var bare en tanke ;-)
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
14. juli 2005 - 23:13 #19
Ærgeligt at du har klippet hendes højre side. Vil gerne se hele hendes ansigt plus hendes hånd. Lidt ærgelig beskæring... >> tjaa, det var et kompromis spørgsmål ang. størrelsen og vægtningen af billedet. Ellers kan du jo se hele billedet under "Billeder" ;o)
Avatar billede steelman Novice
14. juli 2005 - 23:15 #20
Jep jep - I know :-P
Jeg syntes bare det er et forkert kompromis. Måske rammen kunne gøres en smule størrere - det er ikke mange millimeter det handler om. Men det er jo smag og behag om man føler det er vigtigt eller ej :-)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
15. juli 2005 - 13:07 #21
Nej, nej, nej... beskæringen er da perfekt - det er jo ikke et dokumentarisk pasfoto, men et flot billede, der er interessant at kigge på, delvist pga. beskæringen, men også fordi det er et udmærket motiv. Kig i reklamerne i ethvert modeblad og du vil se lignende (og hårdere) beskæringer. Hvis du vil se hende i en anden situation, så kig her: www.chaplin-viborg.dk/Front/showimg.asp?IMG=30825.JPG ;-)

Som første website er det glimrende, men jeg vil foreslå dig at fjerne de der altmodisch streger, der flimrer over billedet på forsiden. Det var smart omkring '99, men det var som bekendt dengang. Desuden, fjern alle de, for brugeren, ligegyldige informationer du har i din preloader og nøjes med en loading bar, uden procent, uden antal Kb loaded og antal Kb total. Det er i dette tilfælde unødvendigt for brugeren at vide - man ser nogle tal flimre og vupti, så er sitet der.

Ellers, nice af et førstegangsflashsite at være. ;-)

På forsiden, lige under teksten "Musikstilen er kommerciel pop", har du nogle skjulte knapper, som man kan sidde og trykke på... prøv at disable dem.

Det er vigtigt at brugeren ikke forvirres eller skal tænke alt for meget - jeg havde heller ikke fanget den volumenkontrol, men troede blot det var en del af grafikstilen. Prøv bare at skrive VOL med småt inde i trekanten, så er det langt mere intuitivt forståeligt.

Husk også at smide nogle meta-tags på, bare for en god ordens skyld. Det tager ikke lang tid at lave og det skader ihvertfald ikke, spørgsmålet er blot hvor effektive de er i dag, men det er en helt anden historie.
Avatar billede steelman Novice
15. juli 2005 - 15:36 #22
larsholdgaard.dk--> Tjaa... men jeg er ikke enig i denne sammenhæng :-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
15. juli 2005 - 19:51 #23
du skal lige sætte "opdater" texten (supermarket 8pkt eller hvad det er) under gæstebog på et lige tal (uden decimal) påx og y akse så den ikke anti-aliaser så kraftigt.

mener at det er en stor fejl at benytte samme skrifttype på både "logo" og "menu"
i det hele taget er typen lige lovlig gameldavs = 90'er.

brug samme type til overskrifter ved valg som er i menuen (men skift menutypen)

altmodisch streger  = væk med dem det er lige lovligt "retro" på den uheldige måde ;)

sæt tempoet lidt op generelt på filmen

mht beskæring så er den fin, jeg vil enda gå så vidt som at sige at du skal flytte billedet ca. 15 px OP! så man ikke ser skillelinjen i håret.

hvad går de 100% nederst til høje ud på?
Avatar billede gecko Nybegynder
16. juli 2005 - 00:44 #24
Hej Bjarke

Jeg synes det er en rigtig lækker side.

Hvis jeg skal komme med et forslag, udover dem du har fået, så
synes jeg at du skal fjerne nyhederne fra forsiden - altså lave noget
smart grafisk istedet og først vise nyhederne når man vælger det i menuen.

For st blive ved nyhederne, så kan man på Mac ikke læse alt teksten
(slutningen af nogle linjer bliver gemt bag scrollbaren), men det er jo
op til dig om du også vil tilpasse den til det!

Ellers igen - Rigtigt flot!!

PS: Jeg kan nu godt li' altmodisch stregerne, men hvis
du kan få dem til at køre mere "roligt/glidende", så vil
det være en dejlig behagelig effekt
Avatar billede gecko Nybegynder
16. juli 2005 - 00:55 #25
... så i mine øjne er det ikke "altmodisch" streger... synes stadig de er
hippe, hvis de bruges med omtanke.
Avatar billede mobius6 Juniormester
16. juli 2005 - 06:45 #26
stregerne er (om man kan lide dem eller ej) i hvertfald en meget tydelig indikation af at der er tale om en "first-timer" produktion det er noget "man" syntes er sjovt de første par måneder med sidder og hygger med Flash. men JO det er sgu Oldschool, udvandet, overgjort og i grunden roev irreterende at kigge på --HVIS du absolut skal have noget som fjerner focus fra det det i grunden handler om (den lille pige med den meget lille stemme) så forsøg dig med nogle hvide MC's i alpha 7%-10% som glider hen over hinanden i 3-4 lag... det er også "gammelt" men ikke helt så slemt som stregerne ;-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
16. juli 2005 - 06:48 #27
hov, ja ovenstående alpha MC's skal seføli maskes så de KUN ses PÅ selve billedet
(altså brug en fritskrabet version af pigen som maske). Men lad det helst bare være uden noget øje-fnidder overhovedet.
Avatar billede olleg Nybegynder
17. juli 2005 - 12:27 #28
uhhh, sæt fps op! op til ca. 30-50, det bliver det meget federe!
Avatar billede mobius6 Juniormester
19. juli 2005 - 14:30 #29
what is new?
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
19. juli 2005 - 14:51 #30
Ok, en masse dejlig konstruktiv kritik - tak!
Jeg går i gang med at revidere de enkle forslag, nu er det jo mit første flashsite - og man skal jo starte eet eller andet sted.

Hvis folk vil smide nogle svar, så lukker jeg spørgsmålet.

Hilsen,
Bjarke
Avatar billede trekkies Juniormester
19. juli 2005 - 15:03 #31
Jeg springer over :)
Avatar billede mobius6 Juniormester
19. juli 2005 - 16:41 #32
:)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
19. juli 2005 - 17:35 #33
Held og lykke med det! Og husk nu at vi også skriver det er FINT af et førstegangsflash at være. Klø du bare på! :-)
Avatar billede steelman Novice
21. juli 2005 - 15:18 #34
Glæder mig til at se det endelige resultat :-)
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
03. august 2005 - 14:21 #35
Lukketid ... tak for kritikken.