Avatar billede e-blade Nybegynder
12. juli 2005 - 23:24 Der er 7 kommentarer

Boot menu

Jeg er i den situation at jeg skal installere en win98 version på en boot partition. På en anden partition af disken ligger windows XP(som er det eneste styresystem i skrivende stund).
Hvad skal jeg gøre for at, når computeren starter op, en bootmenu viser et valg mellem hvilket af de 2 styresystemer jeg vil boote op?
Hvis der er nogen der har en guide til det ville det være yderst velkomment. Også hvis der er visse ting jeg skal tage højde for mht det ville det storartet.
Avatar billede tubber Juniormester
12. juli 2005 - 23:29 #1
Højreklik på denne computer og vælg enskaber, vælg advanceret og så startup and recovery (ved ikke hvad de hedder på dansk) der er der en knap hvor der står rediger så kan du ændre i den, hvad du skal skrive kan jeg ikke hjælpe med, men måske det kan googles :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. juli 2005 - 00:30 #2
Der er nogle ting der skal være opfyldt før du kan få det til at spille.
Den første partition på den første harddisk, altså bootpartitionen SKAL være fat16 eller fat32 for at du kan installere 98 på den.

Partitionen SKAL have været der fra start af da du ellers ryger i problemer med din xp installation der kan finde på ikke at ville boote p.gr.a. problemer med drevbogstaver, samt antal af partitioner på disken.

Når du har installeret windows 98, har du dermed også ødelagt windows XP's opstartsmiljø, og du skal derfor efterfølgende lave en reparation af XP, og denne vil så automatisk skabe din bootmenu, så du kan vælge mellem 98 og xp under boot.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2005 - 08:14 #3
Avatar billede e-blade Nybegynder
13. juli 2005 - 13:28 #4
Jeg glemte naturligvis at nævne at installationen skal foregå på en bærbar, hvilket naturligt indebærer at der kun er 1 harddisk. Hvis den bliver partitioneret i 2 segmenter, kan de ovenstående fremgangsmåder vel også benyttes ?

Mange tak for jeres input.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2005 - 15:08 #5
ja
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2006 - 19:14 #6
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??
Avatar billede e-blade Nybegynder
10. august 2006 - 16:09 #7
Jo jeg har. Beklager det sene reply men jeg har været nødt til at formatere og havde derfor glemt alt om mit indlæg.
Hvis en af jer gider smide et svar så jeg kan få givet pointne videre. Igen undskyld for forsinkelsen.