Avatar billede torx Nybegynder
12. juli 2005 - 13:37 Der er 3 kommentarer

kan en p4 520 2.8 ikke overclockes ?

Hey drenge, sidder for tiden og roder med min p4 520 som ikke vil lade sig overclocke.

Problemet er at FSB´en er låst i bios´en ( har opdateret til nyeste asus bios.

Bundkortet er et p5gd1 med 1024mb dual ddr ram ( 4x256 ) fra kingston, med cas. 3.0-3-3-8

Køleren på cpuen er en Freezer7 og ligeledes er der god køling på gfx, og vent i kabinettet.

Men spørgsmålet er hvordan sådan en fætter skal overclockes, har læst på mange sider at det er lykkedes at overclocke den til 3,6 ved at hæve fsben og sænke multiplyer lidt.

Men dette kan ikke lade sig gøre på mit bundkort. jeg kan overclocke den i det AI Boost som asus har lavet, hvor jeg gav den en 15% overclockig, men det der skete var at cpuen så kørte 3.2 og mine ram var pludseligt pc2700 i stedet for pc3200...

Nogle der har nogle ider eller erfaringer ?
Avatar billede torx Nybegynder
12. juli 2005 - 23:15 #1
Avatar billede s-s-l Nybegynder
11. august 2005 - 21:50 #2
multiplyer er låst på intel prossesore, og den kan ikke låses op som man kan med amd. så hvis man skal overclocke en intel kan det kun gøres ved at hæve fsb.
men det er ikke alle bundkort der tillader overclocking, men asus plejer nu at gøre. men det kan være at du skal låse fsb op.
at overclocke den til 3,6 skal du nok ikke regne med hvis du kun bruger luftkøling, så skal du nok over vand eller en anden "ekstrem" køle form.
Avatar billede zonqui Nybegynder
07. oktober 2005 - 10:16 #3
->  s-s-l det er ikke sandt. Du kan med Asus P5WD2 Premium ændre på multiplier, da de er lock-free, og mener også der er andre tilfælde. men ja, som standard kan man ikke ændre multiplier.

Årsagen til at dine ram kørte pc2700, vil jeg tro er fordi din divider er sat til 3:2.
Dvs dine ram clocker ned i forhold til din cpu. Hvis du nu ændrer din divider til 1:1, så kører dine ram igen pc3200 eller derover.

hvis din fsb som standard er 200 og du har pc3200 ram, skal du sætte din divider til 1:1. Hvis du ændrer din fsb til 235 og beholder din divider på 1:1, kører dine ram noget der ligner pc3700.

Du kan istedet for at bruge AI Boost i BIOS, bruge et program der ClockGen kan det være du har mulighed for at hæve fsb yderligere.
Husk for guds skyld at låse din agp/pci i BIOS til 66/33, da du kan risikere at du brænder noget af dit hardware af!

Du kan også forsøge at ændre timings eller volt til dine ram.

Mvh Morten