Avatar billede claped Nybegynder
06. juli 2005 - 12:04 Der er 7 kommentarer

Skal jeg have ny køler - CPU bliver vist meget varm!

Hej Eksperter!

Jeg købte en ny PC for et par måneder siden, men har de sidste par dage været ramt af problemer. PC'en lukker simpelthen ned med et brag - ingen forvarsel, men den slukker bare. Der har ikke på noget tidspunkt været nogen problemer med den før dette. Jeg har spurgt mig lidt frem og de 2 generelle bud er 1. strømforsyningen er defekt. 2 den bliver for varm. Konfigurationen på PC'en er Athlon 64bit, 3400+. 1 GB-ram, Radeon 9800 Pro, 160 gb hd. Jeg har installeret speedfan og kan se, at processortemperaturen hurtigt kommer op på 50 grader, hvis man har et par programmer åbne, og den skal arbejde lidt. Hvis man presser den og spiller (f. eks. Americas Army) ryger den hurtigt op omkring de 60 grader. Jeg har desværre ikke en måling på, hvad temp. er når den lukker ned.

Spørgsmåler er kort: Hvor varm kan min processor klare at blive? Skal jeg have ny køler - og i så fald, har I et godt råd til model (kvalitet frem for pris). Håber nogen kan hjælpe!
Avatar billede positron33 Nybegynder
06. juli 2005 - 12:22 #1
Hejsa

Hmm, hvilken PSU/strømforsyning har du?

Min personlige erfaring siger mig at 50-60 grader ikke er nok til at gøre ens PC ustabil. Andre er dog sikkert uenige med mig. Det kan godt være din strømforsining, hvis den ikke er af særlig høj kvalitet, og er under de 350 watt. Har du prøvet at gå ind i din BIOS for at tjekke om du kan vælge hvornår din CPU lukker ned automatisk, alt efter temperatur?

Men lidt flere informationer om din strøm-forsyning
Avatar billede positron33 Nybegynder
06. juli 2005 - 12:23 #2
Hov, trykkede send for hurtigt.. Afslutter lige min tidligere sætning:

Men lidt flere informationer om din strøm-forsyning ville måske hjælpe lidt :)
Avatar billede boxer Nybegynder
06. juli 2005 - 12:32 #3
Helt enig - 60 gr. betyder ikke noget. Din CPU bliver først ustabil ved 75-85 gr.
Hvis du ikke har været ved at overclocke ville jeg da bare vælge at sende den til rep. under garantien - du skriver at den kun er et par måneder gammel.
Avatar billede claped Nybegynder
06. juli 2005 - 12:42 #4
Jeg undersøger PSU'en og checker, hvor varm den bliver med Speedfan hvis man virkelig presser den. Jeg sidder ikke ved min egen PC nu, så jeg vender først tilbage i aften.
Nej, jeg har ikke clocket den. Og jeg kunne også godt sende den til rep. men det koster næsten det samme at sende PC'en, som en ny køler koster (hvis det er det der er galt). Så jeg vil lige høre jeres mening først.
Avatar billede boxer Nybegynder
06. juli 2005 - 12:54 #5
Tjek din bios som positron33 skriver.
Hvis du åbner kabinettet kan du se om blæseren kører (den der er monteret på køleren)
Du kan også se om køleren er tildækket med snavs. Tjek også om hullerne i kabinettet er fri for støv.
Avatar billede claped Nybegynder
07. juli 2005 - 09:53 #6
Det eenste sted jeg umiddelbart kan se har noget med temperaturer at gøre inde i BIOS viser kun, hvor varm processoren er lige nu. Jeg kan vist ikke ændre noget.
Alle blæsere kører og der er ikke støv.
Min strømforsyning er på 400w
Jeg har ikke nået at presse den til nedbrud endnu, for at checke temperaturen, når det sker. Kender I et program som logger temperaturen. Jeg har installeret Speedfan, men kan ikke se, at der er mulighed for at logge.
Avatar billede claped Nybegynder
10. juli 2005 - 09:26 #7
Hej igen. Nu har jeg testet min maskine og fået den presset ydelsesmæssigt hårdt. Jeg spillede Americas Army, og havde Speedfan kørende i et andet vindue, så jeg kunne følge med i temperaturen. Min PC lukkede ned, da processortemperaturen nåede 75 grader. Så lod jeg den stå i en halv dag, pillede siden af kabinettet, og prøvede igen, hvorefter temperaturen ikke nåede over 57 grader. Så det er nok kølingen der er problemet. Hvilket fører mig til næste spørgsmål. Hvad kan jeg gøre for at rette på dette. Selvfølgelig kunne jeg godt have den ene side pillet af hele tiden, men det er jo i læøngden lidt upraktisk. Så hvordan ville I løse mit problem. Mit kabinet er et Coolermaster Cavalier 1, med en 120 mm blæser, som suger luft ud (2200 rpm). Håber I kan hjælpe.