Avatar billede jimjimjam Nybegynder
01. juli 2005 - 15:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Gps Hvad mangler jeg?

Jeg har en iPAQ 4150

http://www.bargainpda.com/default.asp?newsID=1703 <--

Hvad mangler jeg for at jeg har et gps sæt? Skal ha noget billigt og stabilt, hvis det er muligt! Har hørt at tomtom skulle være godt :) !?
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. juli 2005 - 16:21 #1
Du skal have både software og antenne.
Hvilken du skal vælge er svært at sige - hvad kan og vil du ofre på det?

Du siger du TomTom, men må erkende at min holdning er at den især er blevet så stor fordi der har været en masse tilbud sidste år hvor man fik PDA, GPS og softwaren samlet til billige penge.

Antennen, skal det være bluetooth, kabel eller SDIO (vil nok mene en af de 2 første).

Uden at have surfet rundt som så, men kun lige tjekket hurtigt på DanskDataSalg ser det ud til at en antenne+TT3 ligger i ca 2000kr. Det samme med Xroad2

TT har nyeste versionsnr 5.
Navigon det samme.

ELC-Online har Navigon|4 fra 2500 og X-road3 fra 2000.

Har som sagt ikke surfet efter tilbud, men hvilket system der passer sig er svært at sige.
Prøv at gå ind på programmernes sider og se screenshot for at få en ide om opsætninger.
Ligeså kan det være muligt pt. at få ældre versioner billigt og så evt. opgradere på deres hjemmesider hvis du ønsker det.
(og fra EDBPriser)
Antenne alene fåes fra 500kr ca.
TomTom5 fra 1800
TT3 med kabelGPS kan du få fra 1200kr
Navigon|4 med kabelGPS fra 1250

Det er de 2 jeg har haft mest gang i.

Hvilke fordele og ulemper jeg ser:
TomTom: kan man selv ændre stemme samt lægge POI (point of interest) i let og elegant. Der er en stor god side på dansk hvor folk hjælper hinanden. Som ulempe synes jeg dog så at den er FOR glad for motorveje og omveje der tager for lang tid.

Navigon: Man kan kun have POIer hvis man har et eksternt program (som fx. POIwarner) og stemmen kan ikke ændres PT (men er til gengæld hæderlig!). Til mit behov navigerer den bedre. Ser ud til at bruge flere ressourcer desværre.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 16:25 #2
X-Road er kommet i version 3 !
Avatar billede jimjimjam Nybegynder
01. juli 2005 - 16:44 #3
Jeg troede godt nok det.var billigere.... koster softwaren virklig saa meget ...
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 16:47 #4
folk betaler jo raskt væk 10000-20000 for faste bil anlæg ...
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. juli 2005 - 17:05 #5
Ja, og også derfor at mange nok købte HP+TT2/3 sidste år da de lå i en 3-4000.
Det er desværre ikke helt billigt.
Men køber man fx. en ældre version kan man lige for tiden (TT og N) opgraderes til "billige" penge  -  dvs. det render alligevel op.
Kan ikke huske prisen, men 400+ mener jeg det er for opgraderinger.
Avatar billede jimjimjam Nybegynder
01. juli 2005 - 17:10 #6
Arne_v > Ikk mig ;)

Er sådan en her ikk nok: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=142021

Også Tomtom software ved siden af ?!
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 17:14 #7
jeg bruger selv en iPaq med X-Road

men du ved sikkert godt hvad VDO MS-højtnummer systemerne koster
Avatar billede jimjimjam Nybegynder
01. juli 2005 - 17:16 #8
Ved faktisk ik hvad det er Arne_v :)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 17:18 #9
det er 2 navigations systemer til bil

en hurtige Google fandt MS5400 til 16000 og MS5500 til 18000
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. juli 2005 - 17:39 #10
Jo, den antenne og softwaren skulle være nok.
Avatar billede jimjimjam Nybegynder
01. juli 2005 - 17:43 #11
http://www.danskdatasalg.dk/default.asp?vis=vare&id=1176

Findes der ikke noget software der evt. er billigere?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2005 - 17:48 #12
tvivler jeg på

og jeg synes ikkeat du skal fokusere så mget på +/- få hundrede kroner men
mere om får noget du har nytte af !
Avatar billede jimjimjam Nybegynder
01. juli 2005 - 17:48 #13
okay :) Må jo prøve det så! Tak..

Et svar tak :)
Avatar billede jimjimjam Nybegynder
14. juli 2005 - 13:09 #14
.