Avatar billede brix66 Nybegynder
28. juni 2005 - 22:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sidehoved og sidefod forkert total antal sider

Hvis man opretter et sidehoved og en sidefod kan man ved at vælge "Indsæt sidetal" / "Indsæt antal sider" på værktøjslinien "Sidehoved/fod" få en indikation af at man står på side 2 ud af 8 sider.

Hvis man ønsker at forsiden og indholdsfortegnelsen ikke skal være sideangivet, og i mit tilfælde heller ikke er det, hvorfor tæller den så med i det samlede antal sider?

Altså en mini rapport på 6 sider, der er en forside, en indholdsfortegnelse og 4 sider tekst. Men i sidefoden står der 2/6. Jeg vil ikke at den tæller forside og indholdsfortegnelse med.

Hvis man derimod vælger "Indsæt sidetal" får man det korrekte når man blot stiller sig den side hvorfra man ønsker siderne talt fra.

Brix
Avatar billede jkrons Professor
28. juni 2005 - 22:47 #1
Antal sider tæller det samlede sidetal, mens Sidetal sidenummereretælles med, er de der jo stadig, og derfor bliver de talt med.

En løsning kan være at åbne sidehoved/fod. Indslæt sidetal som normalt. Når du skal indsætte antal sider, skal du først trykke Ctrl+F9 for at indsætte et tomt felt. Vis evt. feltkoder først.
I dette felt skriver du "=" unden anførlsestegn. Så indsætter du antal sider inden i feltet. Efter antal sider trækker du så to fra. Den sanmlede feltkode skal se således ud: {={NUMPAGES] - 2}
Skjul feltkoderne igen, og du skulle opnå det ønskede resultat.
Avatar billede jkrons Professor
28. juni 2005 - 22:49 #2
Og der gik lige koks i første linie:

Antal sider tæller det samlede sidetal, mens Sidetal indsætter nummer på aktuel side. Dette kan du styre, og du kan styre at der ikke skal sidetal på bestemte sider. Men selv om der ikke er sidetal på side 1 og 2 (og selv om du bestememr at side 3 skal hedde side 1) er alle 6 sider der jo stadig, og derfor bliver de talt med.
Avatar billede brix66 Nybegynder
29. juni 2005 - 08:27 #3
Jeg dobbeltklikker på sidefod - sletter "Antal sider" og trykker ctrl+F9 så der kommer et felt. I det felt sætter jeg ind som du skriver.

Hvad skal jeg så? Skal jeg lukke sidefoden eller hvad skal jeg? Du skriver noget om at vise og skjule feltkoder???
Avatar billede brix66 Nybegynder
29. juni 2005 - 08:43 #4
Skriver du ikke forkert: {={NUMPAGES] - 2} {={NUMPAGES}-2} er det ikke det korrekte?
Bare fordi jeg kopierede det. Men arbejder videre indtil jeg hører fra dig.
Avatar billede rvm Nybegynder
29. juni 2005 - 08:44 #5
En alternativ løsning:

1. Indsæt et sektionsskifte efter din indholdsfortegnelse
2. Placer cursoren i 2. sektions sidehoved elelr sidefod
3. Vælg Indsæt/Sidetal
4. Vælg "Formater..."
5. Vælg "Begynd med" og sæt sidetallet til 1

Nu har du startet sidetallet fra side 3 (altså side 1 i 2. sektion)
Så mangler vi bare at tælle sektionens antal sider:

6. Vælg Indsæt/Felt
7. Under feltnavne finder du "SectionPages" som indsættes

Held og lykke :-)
Avatar billede rvm Nybegynder
29. juni 2005 - 08:45 #6
ALT+F9 vise og skjule feltkoder
Avatar billede brix66 Nybegynder
29. juni 2005 - 08:55 #7
Jeg har gjort til og med punkt 5.

Hvis jeg indsætter Sectionspages som du skriver - skriver den desværre stadig 6 i total antal sider.

Men hvis du mener det skulle virke vil jeg lige gennemgå og sikre mig at sektionerne er sat korrekt ind.

Vender lige tilbage om lidt..
Avatar billede brix66 Nybegynder
29. juni 2005 - 09:43 #8
Så virker det - gennemgik lige mine sektioner, og der manglede en.

Så tak for kampen.. og til dig rvm - du er god til at vejlede..

Til dig jkrons - smid lige et svar..
Avatar billede brix66 Nybegynder
29. juni 2005 - 09:44 #9
Ups nu fik jeg givet rym det hele... hvad gør man så hvis jeg ville have givet jkrons 20?
Avatar billede jkrons Professor
29. juni 2005 - 10:09 #10
Det skal du såmænd ikke tænke på. Det var jo rvm's svar, der hjalp dig.

Mit svar burde nu også virke. Og du har ret i at jeg skrev forkert. Men du kan alligevel ikke kopiere, men skal selv indsætte det som felter :-)