Avatar billede anne-m Nybegynder
28. juni 2005 - 20:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

hakkende animation

Halløjsa...

Jeg syntes det er rigtig irreterende - at denne her flash animation hakker sådan i det! Er der nogen der ved om det kan undgås - eller om det er sådan med grafik der animeres?
http://www.rosencommunication.dk

Luftballonerne er grafik-elementer der helst skulle "svæve" pænt over himlen ... men ligenu hakker de sig afsted.

En ekspert der kan hjælpe?

Jeg har læst mig frem til noget med at man skal scripte det i stedet for tween... men hvordan
Avatar billede _k Nybegynder
28. juni 2005 - 21:09 #1
Prøv i første omgang at sætte frame raten op. Du gør det i menuen: modify->document->frame rate

Jo højere frame rate des mere flydende animation - men det bliver så også tungere for pc'en der afvikler swf'en at trække. 24 burde være et godt tal, men af en eller anden årsag (sikkert fordi det afvikles på en monitor) bliver resultaterne ofte pænere hvis du kører op over 30.
Avatar billede anne-m Nybegynder
29. juni 2005 - 08:30 #2
Ja denne er sat til 20 ... det troede jeg var en form for standard frame rate.
Avatar billede anne-m Nybegynder
29. juni 2005 - 08:44 #3
Vil det være en dum idé at køre den 30? – jeg mener, er der mange der vil få problemer med at afvikle animationen?
Nu har jeg sat en til 30 – og den kører pænere :o) men den hakker stadig lidt.

Er det lettere for maskinen at arbejde med script i stedet for tween?
Avatar billede _k Nybegynder
29. juni 2005 - 09:35 #4
Som udgangspunkt vil det ikke blive mere flydende at animere ved hjælp af script fremfor almindelige tweens. Til gengæld får man så mere kontrol over hvordan animationen eksekveres og man kan lave nogle langt mere komplekse ting og sager - f.eks. animere et objekt hen hvor brugeren har trykket.

Hvor mange frames du kører i din film afhænger af hvad du vil. Har du ingen eller få animationer, kan antallet være lavt. Skal dine animationer være superlækre og helt smooth, så sæt bare antallet op.
De faktorer der kan sætte hastigheden ned for en bruger, og gøre oplevelsen hakkende, er:

- tunge animerede bitmapbilleder (hvis dine balloner f.eks. er 400x400 men du har skalleret dem ned)
- komplekse animationer (altså hvor du ikke bare animerer fra et punkt til et andet, men rundt i cirkler osv.)
- animation af skallering af objekter - gør du det, skal det helst være vektorgrafik
- animation af flere samtidige objekter

Dine balloner ser også ud til at hakke, hvilket tyder på at de er skalleret i en eller anden grad? Hvis du skal pille ved deres størrelse, så prøv at fastholde deres propertioner (hold shift nede imens du gør billedet større eller mindre)
Avatar billede paal_dk Nybegynder
29. juni 2005 - 20:21 #5
Hej anne,
Problemet skyldes flash' måde at lave antialiasering og rendering af bitmaps på og har ikke noget med din framerate, eller antallet af clips at gøre.

Her er nogen ting du kan prøve for få det til at se bedre ud på:
- Lav en 1-pixel bred transparent kant omkring dit bitmap
- Brug Flash MX 2004 hvis du ikke allerede gør det
- Eksporter til flash player version 7+
- Sørg for at dine balloner kun bliver vist på HELE koordinater, dvs. ikke noget med x=3.2 og lignende.
- Brug et PNG billede frem for gif og jpg (hvis du ikke allerede bruger et bitmap)

Endelig er alle problemer løst hvis du bruger vektorgrafik fremfor bitmaps - det kan gøres ved at få en ballon tegnet i flash/illustrator og bruge den, eller ved at anvende trace bitmap funktionen.

Håber det hjælper.

Mvh,
Pål Østerud
Avatar billede anne-m Nybegynder
01. juli 2005 - 18:33 #6
_k-- og paal_dk> Tak for Jeres råd.
"Dine balloner ser også ud til at hakke, hvilket tyder på at de er skalleret i en eller anden grad? Hvis du skal pille ved deres størrelse, så prøv at fastholde deres propertioner (hold shift nede imens du gør billedet større eller mindre)"

Ballonerne er ikke scaleret ned - og proportionerne er rigtige. Men jeg vil prøve at lægge en transparant kant på billedet og desuden gemme dem i png format i stedet for jpg. Vi har brugt flash MX til at lave animationen, men ved ikke om det er smartest at tage flashplayer 7 .. da det vel ikke er så sandsynligt at alle har den nyeste player installeret.

Mht. til at tegne ballonerne i illu. det har vi diskuteret - og det kan være det ender der hvis det det ikke lykkedes ordentlig. Men vi vil helst beholde det naturlige look... '

Men tak for respons! Jeg arbejder videre ud fra Jeres råd. ;o)

Venlig Hilsen Anne.

(svar)
Avatar billede paal_dk Nybegynder
02. juli 2005 - 12:32 #7
Nu gætter du på sandsynligheder omkring player versioner, hvor jeg ville forholde mig til fakta:

Flash player version 7 penetrationen er på 92,3% i europa fra marts 2005, mens version 6 er på 97,7%
http://www.macromedia.com/software/player_census/flashplayer/version_penetration.html

Det er en afvigelse på kun 5% og den er mindre i DK i dag fordi tallene er 3 mdr. gamle, og fordi player penetrationen er højere i Norden end i syd- og østeuropa.

Jeg vil anslå at 2-3 brugere ud af 100 bliver præsenteret for muligheden for at opgradere deres flashplayer ved anvendelse af version 7 frem for version 6. Så hvis animationerne glider bedre i version 7, ville jeg vælge den.

Mvh,
Pål

PS: Hvis der er nogen der har tallene for DK, ville det være interessant at se dem.
Avatar billede _k Nybegynder
03. juli 2005 - 21:03 #8
Som paal_dk så skarpsindigt bemærkede, er det en af Flash MX's besynderligheder at animerede bitmaps kan hoppe lidt frem og tilbage. Det gør de ikke i Flash MX 2004. Derfor er det nok en god ide at opdatere, hvis i ønsker at bevare billederne som bitmaps.
Avatar billede anne-m Nybegynder
04. juli 2005 - 08:33 #9
Okay, ja – det lyder jo ikke som om at player-versioner er noget issue...
Det lyder godt hvis problemet ikke opstår i MX2004 versionen.

Mange tak for Jeres hjælp ;o)
Avatar billede anne-m Nybegynder
28. august 2005 - 11:46 #10
svar? for jeg vil gerne lukke her.
Avatar billede _k Nybegynder
28. august 2005 - 14:33 #11
Her er et svar, hvis du vil smide nogle point efter mig...
Avatar billede anne-m Nybegynder
30. august 2005 - 20:09 #12
Super – lukket! ;o)
Avatar billede _k Nybegynder
30. august 2005 - 20:27 #13
Og jeg siger så mange tak for point :)