Avatar billede jnusa Nybegynder
27. juni 2005 - 11:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Wifi til www, mens adgang til LAN.

Jeg har et lille problem. Jeg har en testopstilling, som kører via LAN. Derudover skal jeg (altså min laptop :)) have adgang til internettet, via wifi. LAN opstillingen skal nødvendigvis ikke (læs må gerne) adgang til internettet. Men min laptop skal have adgang til LAN. Er der en mulighed for dette? Jeg har prøvet at dele min wifi forbindelse til LAN, men når jeg gør dette, har laptoppen ikke mulighed for at 'se' (ping) mine maskiner i testopstillingen. Har også prøvet at lave en bridge imellem WIFI og LAN, men der vil wifi ikke connecte til accesspoint'en.
Jeg bruger MS Windows XP Pro. Netværket i testopstilling, bruger en hub - dvs. at alle enheder har hardcoded en ip. Se diagram på flg. link http://www.hootmail.dk/jnusa/ez80_opstilling.JPG

På forhånd tusinde tak!

/jnusa
Avatar billede kenp Novice
27. juni 2005 - 15:02 #1
Hvis det er kun´er den bærbar som skal på nettet så sæt dit trådløse netkor tila thente ip-adresse automatisk, men på det med kabel skal du give den en fast ip-adresse men uden en gateway ip.

Hvis de dog skal med på det internettet alle computere så skal du kigge på ICS
Avatar billede jnusa Nybegynder
27. juni 2005 - 15:56 #2
Min wifi kort kører med DCHP, mens LAN kortet kører med fast IP (ligesom alle de andre enheder gør det. De bruger alle 192.168.1.xx med subnet 255.255.255.0). Fremgangs måden er som flg. Jeg enabler mit wifi og den får adgang til accesspoint. Derefter sætter jeg LAN kabel i, og den får adgang. Når kablet er sat i, kan jeg ikke pinge eks. www.google.dk mere, men kan sagtens pinge alle enhederne på LAN (bemærk at wifi forbindelse stadig er opkoblet). Det er ligesom der er en prioritering af fysiske enheder. Dvs. LAN har højere prioritet end wifi, og derfor vil den, på alle mine http request (og ping commandoer), søge på LAN, i stedet for wifi forbindelsen.
Umiddelbart skulle man mene, at ved at lave en bridge imellem wifi og LAN, ville det virke som ét medie. Men som sagt ryger wifi forbindelsen, så snart de bliver bridget.

...nu siger du lige ICS?
Avatar billede jnusa Nybegynder
27. juni 2005 - 16:32 #3
Hm....  oka. Fik jeg bridging til at virke. Kan både ping ud og på LAN. Der gik lidt tid, inden wifi forbindelsen viste, at den var forbundet. Men sjovt nok er det MSN der virker, hvorimod trillian, ikke kan connecte ud nu.
Takker for svarene.

/jnusa