Avatar billede madiedk Nybegynder
25. juni 2005 - 18:54 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

fildeling mellem 2 trådløse forbindelser

jeg har en bærbar og en stationær computer begge med trådløst netkort. jeg bruger en router til at komme på nettet. den ene kører winxp pro og den anden winxp home. jeg har prøvet at oprette en netværk mellem dem så man kan dele filer. men jeg kan ikke få det til at virke, de kan ikke se hinanden. har prøvet alt synes jeg.
Avatar billede rlundsgaard Nybegynder
25. juni 2005 - 19:43 #1
Hva er alt?
Avatar billede madiedk Nybegynder
25. juni 2005 - 19:50 #2
installert ipx protokol, kørt winxp netværksguideen, lavet samme workgroup
Avatar billede rlundsgaard Nybegynder
25. juni 2005 - 20:39 #3
okay.
Jeg tror ikke du behøver IPX, men jeg brugte det også førhen, da jeg også fik det til at du ved at installere den.

IPX ramme typen skal sættes til 802.3
Spørg mig ikke hvorfor.

Nu går du så ind i netværkssteder fra din startmenu.
Hvis du ikke kan se begge dine computere kan du prøve følgende:

I venstre side har du din menu.
Tryk på "vis arbejdsgruppe computere".

Hvis det stadig kun er din egen (eller ingen?), trykker du på "Microsoft Windows-Netværk" under "Andre placeringer".

Her skulle der meget gerne blive vist de forskellige arbejdsgrupper som computeren kan finde.

Hvis du stadig ikke er i stand til at finde din ene computer fra den anden kan du enten skrive følgende i "kør" : "\\Computer-navn"

eks.
start->kør.
skriv: \\PC1

Hvis du har lavet windows netværket ordentligt, og delt en eller flere mapper/printere, vil de nu blive vist i mappe form.

HVis dette heller ikke dur, kan du jo se om der overhovedt er forbindelse mellem computerne, ved at pinge dem på de IP adresser du forhåbentligt har angivet, eller fået din router til.

eks.
start->kør->CMD [Enter]
skriv: ping 0.0.0.0

DU skal selvfølgelig skrive ip-adressen i stedet for 0'erne.

Håber du får det til at du.

Mvh. Rasmus
Avatar billede madiedk Nybegynder
25. juni 2005 - 20:49 #4
jeg har prøvet at pinge dem og det virker ikke, jeg har ikke angivet nogle ip adresser nogle steder er det derfor, min router eller windows gør det automatisk
Avatar billede rlundsgaard Nybegynder
25. juni 2005 - 20:50 #5
Altså du ved ikke om din router gør det automatisk?
Avatar billede madiedk Nybegynder
25. juni 2005 - 20:51 #6
nej, men det må den vel gøre de har jo begge en ip 192.168.1.101 og 192.168.1.193
Avatar billede rlundsgaard Nybegynder
25. juni 2005 - 20:55 #7
prøv at højreklikke på netværksteder i startmenuen (hvis du ikke har en sådan, kan du tilføje den ved at finde et tomt sted i din startmenu, højreklikke, finde og afkrydse den på listen (næsten i bunden))

Højreklik nu på din netværksforbindelse til routeren.->Egenskaber
Find nu Protokollen: "Internetprotokol (TCP/IP)" og dobbeltklik på den.

Se så om der er forud angivet nogle ip adresser.
Avatar billede madiedk Nybegynder
25. juni 2005 - 21:25 #8
det er der ikke. jeg har set at min router er sat til at give dem dhcp stod der vidst inde i routeren opsætning.
Avatar billede rlundsgaard Nybegynder
25. juni 2005 - 21:26 #9
ok.
Men du skal ikke pinge nogen af IP'erne?
Avatar billede madiedk Nybegynder
25. juni 2005 - 22:34 #10
nej det kan jeg ikke
Avatar billede rlundsgaard Nybegynder
25. juni 2005 - 22:37 #11
okay.
Så skal du tjekke kablerne.

Er der lys i de indgange du bruger i din router?
Avatar billede madiedk Nybegynder
25. juni 2005 - 23:04 #12
det er jo trådløst begge 2 og de kan godt komme på internettet
Avatar billede rlundsgaard Nybegynder
25. juni 2005 - 23:07 #13
Du kan godt komme på nettet med dem, men ikke pinge hinanden?
Jeg går udfra at du kan pinge routeren?

Kan det være at routeren ikke har en indbygget switch/hub, men bare indgange?
Ved ikke om det kan lade sig gøre.
Hvad er navnet på din router (og versions nr.)
Avatar billede ksoren Nybegynder
25. juni 2005 - 23:09 #14
Når de ikke kan pinge hinanden plejer det at skyldes en firewall..
Avatar billede rlundsgaard Nybegynder
25. juni 2005 - 23:11 #15
okay. vidste jeg ikke.
tak ksoren :o)

madiedk prøv at slå din windows firewall fra (og andre hvis du har det)
Avatar billede madiedk Nybegynder
25. juni 2005 - 23:37 #16
så virker det, der var firewallen
Avatar billede madiedk Nybegynder
25. juni 2005 - 23:37 #17
tak for hjælpen
Avatar billede rlundsgaard Nybegynder
25. juni 2005 - 23:45 #18
omg. alt det lort jeg skrev :-S

Selv tak, men det var nu ksoren der burde ha' haft dem.
Avatar billede madiedk Nybegynder
26. juni 2005 - 00:05 #19
ja det rigtig nok i kunne ha delt dem, han havde bare ikke noget svar kun en kommentar
Avatar billede rlundsgaard Nybegynder
26. juni 2005 - 00:49 #20
men what ever. :-)