Avatar billede rekman Nybegynder
23. juni 2005 - 00:25 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort konflikter med Spil

Hej igen eksperter!

Før i tiden kørte jeg med 85 hertz i opdaterings hastighed.
Efter noget tid, begyndte der at komme streger på henover skærmen.
Som var den ved at stå af..

Jeg fandt så ud af, ved at trykke den ned på 75 hertz, gik stregerne væk.. So far so good.. :-)

Jeg installerede et spil (Call of Duty) og efter jeg havde spillet det, og gik tilbage til Windows var stregerne der igen.
Jeg gik i panik (troede skærmen var død), og slettede skærmen og grafikkortet fra enhedshåndtering.
Windows genstartede og fandt nye drivers, og alt var igen perfekt.! (Kunne dog stadig ikke køre 85hertz, udens streger!)

Begyndte at spille igen, og så kom stregerne igen.
Slettede og indstallerede driverne påny. Og sådan kunne jeg blive ved..

Troede det var spillet den var gal med.
Men har testet på, Battefield 1942, Desert Storm, American Army, og Medal of Honor, og det er akkuret det samme..

Så længe jeg ikke åbner mine spil, er der INTET i vejen..
jeg er lige begyndt at køre WinXP (Kørte Win2000 før i tiden på samme maskine, uden disse problemer!)

Hvad er der galt?
Hvordan kan jeg spille mine spil, uden Windows får blinkende streger?

Jeg kører:
AMD Sempron 3000 Mhz processer.
512 MB DDR Ram
GeForce FX 5200 (256mb)

Kører Windows XP (SP2)
1024x768 opløsning
32 Bit farver
75 hertz i opdaterings hastighed

40GB harddisk, (34gb brugt)

Formateret sidst for ca. 14 dage siden!
Har kørt en Defrag i mellemtiden.

Har opdateret den nyeste driver til grafikkortet.
Skærmen står som "Standard VGA" (XP fandt den selv!)
Og jeg har hentet alle seneste Updates til XP!
Avatar billede antiquado Nybegynder
23. juni 2005 - 02:33 #1
Det kan som regel betale sig at lege lidt med Nvidias drivers. Besøg deres side på http://www.nvidia.com - som regel kan man finde adskillige alternative drivers til ens grafikkort.

Hvis du oplever samme effekt med 2 forskellige drivers, bør du gå ned med kortet og få det byttet.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
23. juni 2005 - 10:50 #2
jeg ville nok investere i et andet kort(hvis du vil ha´noget ud af dine spil), rygtet om det kort er ikke så godt..O)
Avatar billede rekman Nybegynder
23. juni 2005 - 14:13 #3
Kortet kører upåklageligt når jeg spiller mine spil!
Det er først når jeg vender tilbage til Windows, det går galt!
Det virkede også FEJLFRIT under Win 2000
Så tror jeg beholder mit kort ;-)
Det skete først, da jeg installerede mit spil i WinXP

====antiquado====
Jeg kan altså ikke finde "alternative" drivers inde på deres side.
Først vælger jeg hvad jeg gerne vil installere, og hvilket kort jeg har, og så styresystem. Så får jeg smidt én enkelt driver i hovedet.. Så der er ikke rigtigt noget valg! Hvor kan jeg finde de alternative?

Jeg prøvede at køre en systemgendannelse igår, og valgte et tidspunkt INDEN jeg installerede mit spil.. (Det kører jeg under nu). Men de blinkende streger er der stadig!
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
23. juni 2005 - 15:12 #4
Avatar billede screem_brille Novice
23. juni 2005 - 18:58 #5
fx5200 performer dårligere end GF4 ti 4200 (og bedre i GF4 familien) i alle test jeg har læst
Avatar billede rekman Nybegynder
23. juni 2005 - 22:12 #6
Efter at have afprøvet diverse løsninger, åbnede jeg computeren, og kiggede på Grafikkortet. Jeg lagde mærke til det var rigtig, rigtig varmt, og at der ikke var nogen synlig køler på det, som på min vens Ge-Force 2. (der sidder en lille blæser)
Jeg lod computeren stå slukket et par timer, og startede op igen. Denne gang uden de flimrende streger, de kom dog efter 10-15min.

Så min konklusion:
Grafikortet blev overophedet da jeg kørte mit grafik krævende spil, og har derfor lidt permanet skade. Så derfor virker kølesystemet (Hvor det end er henne!!???) ikke optimalt, og det bliver derfor overophedet ved 10-15 mins brug!

Kan det være kilden til problemet?
Vil gerne vide det inden jeg går ned i butikken og brokker mig.
Det er kun ca. 4mdr. gammelt!
Avatar billede antiquado Nybegynder
23. juni 2005 - 22:45 #7
Varmeproblemer er faktisk ikke så svære at drive nogenlunde brugbar test på, som man skulle tro. Lad maskinen stå tændt og se om stregerne kommer efter noget tid eller er der hele tiden. Typisk vil kortet crashe din maskine når det bliver for varmt, men det kan ikke udelukkes at stregerne er resultat af det.

Har lige læst lidt op på GF5200-kortene, som ikke er så populære. Det er som det skal være, at det ikke har en blæser på (passiv køling). Men mange af kortene bliver supervarme, og flere synes simpelthen at kortet er for langsomt til ellers ukrævende spil. Jeg ville nok forsøge at få det byttet til et helt andet med en "jeg vil simpelthen ikke eje sådan en chip mere"-attitude i butikken. Læg nogle ekstra kroner for et lidt dyrere kort, så kan det være at de er til at snakke med.

Hvad mærke er kortet iøvrigt? Fulgte der drivers med på CD-ROM eller fandt Win XP selv kortet?
Avatar billede antiquado Nybegynder
23. juni 2005 - 22:46 #8
Glemte lige at sige at du selvfølgelig skal have haft maskinen slukket i et stykke tid først ;-)
Avatar billede rekman Nybegynder
23. juni 2005 - 22:53 #9
Yup. Det må næsten være det.. Synes jeg kan se et mønster nu :-)

Lader den afkøle, tænder. og det ser godt ud.! 15 min efter, kommer stregerne!
De er dog ikke så tydlige mere, som de var før.. (Jeg har heller ikke kørt spil på den!)
Mærket er: Nvidia GeForce FX 5200

Jeg prøver at få det byttet.. Men jeg vil sige SUPER MANGE TAK for hjælpen!
Avatar billede antiquado Nybegynder
23. juni 2005 - 23:19 #10
No problemo. Sommetider må man føle-røre sig lidt frem ;-)
Avatar billede rekman Nybegynder
23. juni 2005 - 23:26 #11
Undskyld.. Jeg må lige høre dig..
Nu prøvede jeg at søge på GeForce FX 5200 grafikkortet, på google og på edbpriser.dk
Jeg fandt 100 forskellige under samme navn, altså GeForce FX 5200, nogle var der kølere på, de var meget forskellige.. Hvordan kan det være?
Er jeg blevet snydt, eller hvad sker der?

Hvad kan du anbefale, hvis jeg skal have nyt grafikkort? (Helst rimelig billigt!)
Avatar billede antiquado Nybegynder
24. juni 2005 - 00:47 #12
Nej, du er ikke blevet snydt. Hvad der kan virke forvirrende er at der er masser af firmaer, der laver masser af forskellige grafikkort. Men der er kun meget få, der laver grafikchips. De mest kendte er Nvidia, der laver Geforce-chips'ne og ATI, der laver Radeon-chips.
Tænk på det som var det biler. Havde grafikkort-markedet været bil-markedet, ville alle bilerne køre rundt med motor fra de samme to firmaer. Og chippen er virkelig grafikortenes motor. Så du kan indenfor typisk 10% vide hvor hurtigt et kort er ved at kigge på dens "motor". Firmaer som Gainward prøver så at få det maksimale ud af hver Nvidia- eller Radeon-chip, men hvis der står "Geforce FX 5200" på kortet, så er alle kortene i det store og hele ens.

Istedet for at anbefale dig et eller flere kort (jeg ville nok selv skyde efter de alt for dyre Geforce 6800 hvis der kom et nyt grafikkrævende spil, jeg gad spille), så vil jeg pege dig i retning af Toms hardware, der i denne artikel http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/index.html giver en oversigt over performance på forskellige chips i nogle af de kendte spil. Gå efter kort, der klarer sig godt i de spil, du spiller (eller er som dem). Meget ofte vil du finde at den "næstnyeste" generation af chips giver meget bedre ydelse til en rimelig pris end de nyeste.

Der er en lille catch: Nye kort kommer med indbyggede kredsløb, der er specialbyggede til at være gode til at beregne grafik i det nyeste software (de nyeste spil). På den måde er det sommetider en god ide at have den nyeste generation. I dit tilfælde ville jeg dog se helt bort fra det. Medmindre du vil købe de kort, der ligger i blandt de dyreste ca. 25%, så er du kun interesseret i rå power (clockfrekvens), for du vil alligevel ikke kunne køre alle de nye lækre features (som iøvrigt ofte er noget knap så interessant som hvor flot vand ser ud og den slags - hvor tit holder du lige 2 minutters frag-pause for at beundre vandet? :)
Man kan få glimrende kort, der kører de fleste first-person shooters uden at hakke ved "almindelig opløsning" for 1000,-

Kig på artiklen. Som FX5200-ejer er der nok at græde over :-)

P.S Hvis du hører nogen sige "du skal ALDRIG købe Nvidia eller ATI", så lad være med at lytte til dem. Begge firmaer laver glimrende kort, og der er ikke (længere) ét af firmaerne, hvis kort giver bedre eller flottere grafik. Både Nvidia og ATI har succesfulde SERIER af kort, der afhængigt af hvor meget du vil give er gode til prisen.
Avatar billede antiquado Nybegynder
24. juni 2005 - 00:58 #13
Lige en ting til: Der er så mange, der kender stedet, at jeg sommetider glemmer at ikke alle shopper dér, men på http://www.edbpriser.dk kan du finde de billigste grafikkort i Danmark. Det er lidt af en jungle at købe grafikkort sommetider, men det er faktisk min erfaring at de kort, som har fået gode anmeldelser af _mange_ folk, også har givet mig positive oplevelser. Man kan kræve i sin søgning kun at se kort, der f.eks. har fået en vurdering på mindst 4 ud af 5 stjerner - det er en god hjælp, synes jeg.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
24. juni 2005 - 10:30 #14
bedst til prisen er i øjeblikket Ati- feks 98oo eller lidt billigerer 9600 pro, el. lign.. det er som sagt en jungle..O)
læs evt. her-> http://www.hardwareonline.dk/tests.asp#Grafikkort
citat-> Kortet kører upåklageligt når jeg spiller mine spil..kommentar->.O)
Avatar billede vexer Nybegynder
24. juni 2005 - 14:37 #15
Altså jeg vil sige at du kunne nøjes med et Geforce 6600 GT, det koster 1700 i håndkøb og uden at have checkket det vil jeg mene du kan få det til 1500 på nettet. Det er et udemærket kort og brude være nok til dit behov (hvis det andet grafikkort altså slog til) da dette er bedre end dit gamle.
Avatar billede antiquado Nybegynder
24. juni 2005 - 14:49 #16
Et Geforce 6600 GT er afgjort et lækkert kort, hvis det var oppe i det prisleje, du tænkte. Enig med Vexer på det punkt.

Ville i så fald anbefale:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104917 eller
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=115510
som begge kan fås formedelst 1350,- bobs.
Avatar billede antiquado Nybegynder
24. juni 2005 - 15:03 #17
Plus 50,- for fragt :-)