Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2005 - 13:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg lokale php filer vist i browseren?

Er begyndt at arbejde lidt med php filer.
Men jeg kan kun fp den vist i min browser ved at uploade dem til serveren og se dem derfra.
Hvordan kan jeg se dem, som ligger på min harddisk?
Avatar billede mikeo Nybegynder
22. juni 2005 - 13:21 #1
du skal have installeret en server på din lokale computer samt installere PHP til denne.
Avatar billede sukos Juniormester
22. juni 2005 - 13:21 #2
Installerer en webserver!
Apache er suveræn :O)
Avatar billede mikeo Nybegynder
22. juni 2005 - 13:21 #3
F.eks. IIS eller apache
Avatar billede kasperbn Nybegynder
22. juni 2005 - 13:27 #4
Jeg foreslår du installerer easyphp hvis du er grøn.
Den installerer apache, php, mysql, phpmyadmin og ordner al konfiguration. Du finder easyPHP her:
http://prdownloads.sourceforge.net/quickeasyphp/easyphp1-8_setup.exe?download
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2005 - 16:22 #5
Der er altid forskel på synspunkter, nogle syntes om datteren og andre om moderen, de bliver som regel gift begge.

Dette er mit forslag:
http://www.en.wampserver.com/download.php
Avatar billede backside Nybegynder
23. juni 2005 - 08:55 #6
Husk at gi' lidt respons på dine gamle spørgsmål.
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2005 - 11:28 #7
kasperbn --> Jeg er grøn. Jeg bruger normalt WebWriter og F11 til at se filen i browseren.
Virker det på samme måde?
Avatar billede kasperbn Nybegynder
23. juni 2005 - 11:45 #8
Ikke helt (men det er ligeså nemt, når det er sat op).

Php er jo bare nogle helt almindelige bogstaver i et dokument. For at det kan gøre noget kører man hele dokumentet igennem et program der kan genkende php-koden = en fortolker. Fortolkeren erstatter så php-koden og spytter ren html ud. Dvs. at du skal køre dit dokument igennem fortolkeren HVER gang du skal se det = dynamsik.

Da du bliver rimelig træt af skulle køre et eller andet program hver gang du skal se dokumentet, og fordi php typisk bliver brugt til at lave tricks med hjemmesider er der blevet udviklet forskellige programmer der gør det automatisk for dig. Når du går på nettet spørger du en Web-server om du må få lov til at se et eller andet dokument. Apache er en populær web-server som du kan hente gratis. Når web-serveren er indstalleret skal vi have en php-fortolker. Derefter skal apache VIDE at den skal køre ALLE filer, der slutter med .php, igennem php-fortolkeren som EKSEKVERER og ERSTATTER php-koden med HTML-kode som din browser kan forstå. Istedet for at skulle hente apache, indstallere det, hente php, indstallere det, konfigurere apache til at køre php-filer igennem fortolkeren henter bare easyPHP, som gør alt arbejde for dig.

Når du så har skrevet noget kode i WebWriter gemmer du i WebServerens fil-katalog (som typisk: C:/Programmer/Apache/www/ eller lign.)
Når du så vil se din kode i live action, fører du din browser ind på adressen http://localhost/dinfil.php
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2005 - 12:37 #9
tak skal du ha
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2006 - 17:43 #10
--> kasperbn
Desværre har jeg kun tid til at arbejde med dey en time ind imellem - og næste gang har jeg så glemt, hvor jeg kom til.
Jeg installerede Apache sidste gang, og det fungerede, men nu kan jeg ikke for min død huske, hvordan jeg starter Apache op, og da slet ikke, hvor jeg har lagt mine php filer. De skulle vel ligge inden i en Apache mappe, men en søgning på apache giver ikke noget resultat. Har du nogle bud?