Avatar billede -street- Nybegynder
21. juni 2005 - 11:47 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Squid Sessions

Hej,

Jeg har en Squid-server kørende med omkring 100 brugere. Disse bliver ncsa_authet via en htpasswd-fil.
Jeg har efterfølgende lavet et PHP-script, som deaktiverer Internet-adgangen for en given bruger. Metoden er ret simpel, da htpasswd-filen blot bliver åbnet og en havelåge (#) sættes foran den bruger der skal deaktiveres.

Alt ovenstående fungerer faktisk ganske glimrende. Men hvis en bruger først er blevet godkendt, så forsætter hans session med at være gyldig, indtil et forkert brugernavn og/eller kodeord indskrives. Kan man på nogen måde dræbe den aktuelle session for en bruger ? Man kan selvfølgelig genstarte squid daemonen, men med 3 GB RAM tager det altså over et minut, hvilket ikke er særlig optimalt for de resterende brugere.

// Street^
Avatar billede -street- Nybegynder
21. juni 2005 - 12:39 #1
Hej igen,

Jeg fandt selv løsningen efter lidt intens nørderi ;)
Hvis ander skulle være interesseret i løsningen:

auth_param basic credentialsttl 5 seconds

Ovenstående linie bestemmer hvor lang tid brugerens session skal forblive gyldig.

// Street^
Avatar billede -street- Nybegynder
21. juni 2005 - 12:41 #2
Lukker lige spørgsmålet igen...