21. juni 2005 - 09:37Der er
9 kommentarer og 1 løsning
Iltkomprimering og temperatur
Hej folkens
Jeg syntes at kunne huske noget med, at når man dekomprimerer ilt og andre gasarter, så bliver de meget kolde. Hvad kaldes dette fænomen? Hvordan kan man beregne den omsatte energi? Findes der et program derude i den store verden, som kan hjælpe mig med at beregne hvad der sker i en given situation, eksempelvis, hvis jeg skal afkøle en spand med 10 liter vand - Hvor meget ilt, helium, eller freon skal jeg så bruge, hvor meget skal det komprimeres osv, osv... Kan nogen af jer hjælpe mig med at svare på det?
Du husker forkert, de bliver varme, tænk på f,eks et køleskabs kompressor, den bliver varm, det bliver først koldt i det det skifter fra flydende til gas form (er det er så ligemeget om det er luft, R434 (mener jeg det kølemiddel hedder), eller vand, (det er også derfor man sveder, da de små små sved perler fordamper skal de bruge varme, som trækkes ud af kroppen og på den måde køler kroppen)
De resterende spørgsmål kender jeg ikke, er ikke køle teknikker (eller hvad sådan en nu hedder *G*)
Kølesystemet består af en fordamper, en kondensator, et kølemiddel, en eller to kompressorer og en eller flere termostater.
I husholdningsskabe er fordamperen typisk placeret på indersiden af inderskabet. Kølemidlet fordamper i fordamperen og trækker herved varmen ud af inderskabet. Varmen, der optages i fordamperen, afsættes i kondensatoren, der oftest er placeret bag på skabet og herved afgives varmen til omgivelserne.
Tak for svaret... Det svarer desværre ikke helt på mit spørgsmål, så jeg kan desværre ikke lukke det endnu... Men du havde ret i, at de suger varmen ud af omgivelserne for at ekspandere. Jeg skrev vist uden at tænke, da jeg lagde spørgsmålet ind.
Gassernes tilstandsligning...... p*V = n*R*T Derfor, at en cykelpumpe bliver varm, når du pumper cyklen.... Tilsvarende hvis du lukker luften ud af et hjul, bliver der temmelig koldt omkring hullet (ventilen). Når jeg skifter dæk på et hjul, dannes der ofte iskrystaller på ventilen, når jeg lukker luften ud af det gamle dæk. Atmosfærisk luft er nemlig i denne forbindelse at regne som en gas. Gassernes tilstandsligning har ikke nogen relation til fordampningsvarme eller varmekoefficienter.
Hey colabund Nu er vi inde på det rigtige, det kan jeg se. Kender du nogen bøger, websteder eller programmer hvor jeg kan læse og beregne lidt om det her, og finde ud af hvilke gasser der egner sig til at varme og køle med? Især det sidste spørgsmål er vigtigt. Uanset om du kan hjælpe med det ovenstående eller ej, så læg lige et svar ind, så jeg kan tildele dig points.
Har du prøvet Google?? ;) p = Trykket V = Volumen T = Temperaturen n og R er konstanter, så det ses direkte, at temperaturen er direkte proportional med produktet af tryk og volumen.....
Men hvad er det egentlig, du vil bruge det til??? Hvis du vil afkøle noget har du jo brug for en varmepumpe, også kaldet et køleskab..... Endelig er der også muligheden for et Peltier-element. VH Lars
Jeg har selvfølgelig prøvet Google, men problemet er, at når man søger der, og intet ved, er det næsten umuligt at skelne brugbare data fra de ubrugelige... Så er det nemmere lige at være lidt doven, og hoppe ind på eksperten.dk og spørge nogle kloge hoveder. Og jeg er faktisk blevet en hel del klogere allerede :) - Hvem der bare var ingeniør... Spørgsmålet kommer, fordi jeg så en udsendelse på Discovery engang... Og derfor ville jeg gerne vide mere om emnet. Tak for tippet også om Peltier-elementet - Det var spændende læsning. Pointene er dine - Fuldt fortjent. Hav en god weekend. MVH Martin
Et godt googleord i denne sammenhæng er idealgasligning. n er ikke nødvendigvis en konstant, men mængden af gas. I mange tilfælde vil det dog være konstant.
Lars
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.