Avatar billede stussy Nybegynder
31. oktober 1999 - 01:26 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Gammel Puter... Blaaaaaaaaaaaaaah!!! :)

Hmmmm jeg har sådan en gammel puter (P90, 16MB RAM, 1MB Gfx, 850MB HD osv), som jeg skulle sælge til en. Derfor formaterede jeg den, installerede Windows 98, og alt virkede perfekt...
Meeeeeeen, så én uge efter, dagen før jeg skulle sælge den, så købte jeg lige 16MB RAM mere til at smække i, for ligesom at få den til at køre lidt hurtigere, og da de blev smækket i talte den da også godt nok 32 MB RAM op i stedet for 16, men den kunne ikke komme længere i opstarten end til det billede hvor der står "Windows 98", derefter skrev den noget med "Primary harddrive fail, genstart, afbryd, meld fejl til program" eller noget i den stil, og så kom den ellres ikke videre... Øv tænkte jeg, og pillede de andre 16MB RAM ud igen. Da jeg så startede den op igen med de originale 16MB RAM i, så kom den kun til den diagram-agtige skærmbillee hvor den viser info over drev og ram og CPU osv, og der gik den så i stå, og nu kan jeg ikke komme længere... :(:(:(

Mit spørgsmål er jo så selvfølgelig:

"Er der nogen den ved hvordan jeg kan reparere det, eller hvad der kan være i vejen"???
Avatar billede tomb3 Nybegynder
31. oktober 1999 - 01:49 #1
Gå ind i BIOS og Load alle defauls!
Se om den kan starte op nu! Fejlen med de nye ram, kan muligvis skyldes ramfejl.
Avatar billede spacey Nybegynder
31. oktober 1999 - 02:02 #2
Har du tjekket at du ikke er kommet til at skubbe til nogle ledninger, da du satte ram'ene i?
Avatar billede fatboy Nybegynder
31. oktober 1999 - 03:32 #3
Det er en grim fejl at få. Mit bedste råd er det samme som tomb3: Load defaults i bios, check derefter alle indstillingerne igennem og se, at der ikke er noget galt, "save & exit"

Hvis det ikke hjælper, ville jeg personligt prøve at skifte hardisken ud med en anden, gennemføre ovennævnte igen og autodetecte harddiske.

Skulle det ikke hjælpe ville jeg skifte bundkortet. Og det er jeg sikker på, ville hjælpe, hvis altså, du prøver med en anden harddisk først.

Jeg har haft problemet selv flere gange på forskellige pc-er. Men nogen sikker årsag kan jeg ikke give, da der somme tider har været mere en een ting/del, der har været defekt. F.eks. både cd-rom og processor eller bundkort og harddisk.
Avatar billede stussy Nybegynder
31. oktober 1999 - 12:29 #4
Ok, det virkede ikke det der, med at loade BIOS defaults, men jeg prøvede at sætte en ny harddisk i, og så virkede det fint nok, så det tyder jo lidt på at det er den gamle harddisk der er gået i stykker, men hvordan kan den gå i stykker bare ved at man sætter nye RAM i???

Btw, jeg venter lige lidt med at acceptere svar osv, så vær tålmodige... :)
Avatar billede asbjoern Nybegynder
31. oktober 1999 - 16:15 #5
Den kan være gået i stykker af at der blev ødelagt nogle ben i stikket eller kan du have rørt ved og derved korrtsluttet den da du startede op igen- der skal ikke særligt meget til
Avatar billede perolsen Novice
31. oktober 1999 - 19:20 #6
Hej Har du tjekket at du ikke er kommet til at skubbe til nogle ledninger,til din hardisk da du satte ram i den
for så kan du ikke boot normalt
Avatar billede tomb3 Nybegynder
31. oktober 1999 - 22:07 #7
Den erikke i stykker!!! Jeg har prøvet det samme 3 gange EVEN!

Sæt harddisken til en anden computer som slave, formater den, lig WIndows ind og sæt den til din gamle puter, så kører den !! 98% sikker :o)
Avatar billede darknight Nybegynder
01. november 1999 - 09:44 #8
Gå ind i BIOS og Load alle defauls!
Se om den kan starte op nu! Fejlen med de nye ram, kan muligvis skyldes ramfejl. Hvis det ikke er det så skal du pille de 16 ram ud igen. Er du sikker på at det er de rigtige ram du har købt. (feks. hvis du skal bruge edo-ram men har købt sd-ram).
Avatar billede tomb3 Nybegynder
01. november 1999 - 14:25 #9
darknight> Ehh er du dum ??
EDO ram og SDram er ikke lige lange *gg*

og alt det andet ævlt du fyre af har han prøvet, og det var også det jeg startede med at skrive
Avatar billede razmataz Nybegynder
01. november 1999 - 16:12 #10
Det lyder nu mest som om ledningen i din ide controller har fået rykket sig en smule, det er ikke altid lige til at se om stikket sidder ordentligt i, men prøv at trykke det i bund, evt. tag det ud og rens det, se om benene på bundkortet er bukkede. Hvis det ikke hjælper, tja...så ved jeg ikke hvad der gør.
Avatar billede fatboy Nybegynder
01. november 1999 - 18:50 #11
tomb3> man kan godt få edo og sd-ram i samme størrelse/med lige mange ben til samme slot.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
02. november 1999 - 14:45 #12
fatboy>>> Øhhh hvor har du fundet sådan nogle RAM henne???
Avatar billede fatboy Nybegynder
07. november 1999 - 01:06 #13
i11uzion> ZITECHComputer har f.eks. nogen. Deres adr.: www.zitech.dk

Eller tjek dette link fra deras sider:
Her finder du 168-pins edo ram.

http://130.228.36.14/cgi-bin/ZITECHComputer.filereader?2135686846+NO/products/240084
Avatar billede stussy Nybegynder
07. november 1999 - 12:48 #14
tomb3>>> Ok dit svar holdt, så du får pointene... :)
Avatar billede fatboy Nybegynder
07. november 1999 - 18:05 #15
Vil det sige, at ram-ene var defekte..?
Avatar billede tomb3 Nybegynder
07. november 1999 - 21:15 #16
stussy>>> Tak for pointne :o))
Var det ramfejl eller var det hden, som skulle formateres ?