Avatar billede black-ice Nybegynder
06. april 2001 - 16:00 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Lowlevel format

Jeg vil gerne Lowlevel formatier min 3,2 harddisk fordig der er nogen bad secter
i slutning af drevet, det er en fujitsu 3,2 IDE drev, er der nogen som ved hvordan, man gøre det,og hvad for et program man skal bruge?????
jeg har formater det ved hjælp af format c: i dos, men når den når hen til det bad sector stopper det?
på forhånd tak
Black-Ice
Avatar billede brandy Nybegynder
06. april 2001 - 16:08 #1
Avatar billede teknik Juniormester
06. april 2001 - 16:09 #2
Den ønskede løsning:
Low level Format er en BIOS facilitet, som findes på en del ældre PC\'er...
fra 100Mhz og nedad...
Enkelte nyere PC\'er tilbyder dog også faciliteten.
Så du må ud og lede efter en sådan PC ...mener dog også??? at der findes software til det.
Det kan typisk godt strække disken nogle måneder, men vil ofte resultere i en masse \"mystiske\" fejl, fordi disken hurtigt forringes.
------
Den anbefalede løsning:
Hvis du har tænkt dig at bruge harddisken til noget seriøst, som fx. en Windows installation, så kan jeg kun anbefale dig at skrotte den og anskaffe en anden.

En brugt HDD i den størrelse koster 2-300kr, få dog sådan en i stedet...eller en ny til under 1000kr. for 15-20GB
At have ting som man ønsker skal fungere på en disk som er tæt på sammenbrud...det er ikke en ide med ret meget fremtid i :-/

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
06. april 2001 - 16:13 #3
Hvis disken er under 3 år gammel (...ikke umuligt) - så vil der normalt være garanti på den endnu fra producenten, og man får så disken udskiftet ved indlevering til forhandeleren mod et mindre ekspeditionsgebyr på 1-200,-...og nogle dage/ugers venten.
Da de nye diske er væsentligt større, så får man ofte nogle ekstra Gigabyte oven i handelen.
Avatar billede msmows Nybegynder
06. april 2001 - 18:25 #4
Undgå lowlevelformattering, ikke alle moderne harddiske er lige glade for det.
Avatar billede black-ice Nybegynder
07. april 2001 - 00:31 #5
Tak til alle for alle de god råd, og tak til [Brandy]jeg har prøvede DiscWizard det hjælp
nu virker min harddisk ;-)
Hilsen
Black-Ice
Avatar billede brandy Nybegynder
07. april 2001 - 11:08 #6
Sådan! ;-)
Avatar billede pcn Nybegynder
07. april 2001 - 18:51 #7
Ka du så få dig en ny disk!! Pga. opbygningen af en moderne h-disk tillades bad sectors ikke ( translate format ), gør som teknik siger, eller græd \" snot i gurilanter\" om nogle uger ( minutter??)
pcn
Avatar billede peet-49 Novice
22. april 2001 - 02:53 #8
du har lowlevel format i din bios, men det hjælper ikke på dine bad sectors
Avatar billede mean_ice Nybegynder
01. maj 2001 - 17:49 #9
Jeg er sku glad for at det ikke er mig der har nakket min hd så godt og grundigt som en lowlevel format egentligt er.
Mig og et par venner testede det for et par år siden og der var INGEN ud af de 5 hd\'s vi testede der duede efter 1 måned, til trods for at de alle var i den skønneste orden inden...
Så græd så meget du vil og få taget den backup inden det er for sent...  ;c)
Avatar billede black-ice Nybegynder
07. maj 2001 - 10:08 #10
Tak til alle, for det gode  svar, jeg vil bare sige at den hd er kun på 3,2 gb og der er kun installerert win 98 og et par programmer nr 2 hd er en IBM 46GB der ligger alle mine data så går det galt er det kun win98 jeg mister ;-) endnu engang tak …Black-Ice
Avatar billede brandy Nybegynder
07. maj 2001 - 14:38 #11
Det ser ud til at du har brugt min løsning. Så hvis det virker så må du hellere acceptere, og lukke spørgsmålet.

mvh

[Brandy]
Avatar billede black-ice Nybegynder
07. maj 2001 - 15:55 #12
Tak Brandy
Hilsen
Black-Ice
Avatar billede black-ice Nybegynder
07. maj 2001 - 15:55 #13
Tak Brandy
Hilsen
Black-Ice
Avatar billede brandy Nybegynder
07. maj 2001 - 16:00 #14
Så lidt du! :)