Avatar billede mydream Nybegynder
19. juni 2005 - 12:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Top 5 hitliste

Jeg skal lave et udtræk af en mssql database, der viser de 5 mest klikkede links i denne uge og jeg er simpelthen ikke kreativ nok til at udtænke sql sætningen.
Avatar billede hrlaust Nybegynder
19. juni 2005 - 13:22 #1
det burdu du kunne med
"select top 5 from bla-bla"
Avatar billede mydream Nybegynder
19. juni 2005 - 13:44 #2
selct top 5 er jeg med på, men resten af sætningen mangler. Hvis jeg blot vælger top 5 så får jeg blot de øverste 5. Jeg skal have de mest klikkede 5. I tabellen ligger de blot med en række for hver gang der bliver klikket. Jeg skal kunne tælle op hvilke 5 der er mest klikkede, og så få vist netop de 5 navne.
Avatar billede hingebjerg Nybegynder
19. juni 2005 - 13:58 #3
måske du kan bruge "order by bla" så sql sætningen kommet til at se sådan ud:

strSQl = "SELECT top5 FROM DB WHERE (hits >0) order by hits"
Avatar billede mydream Nybegynder
19. juni 2005 - 14:25 #4
hingebjerg, sådan ligger det ikke i tabellen. I een række er der kun navnet, så hvis der er 5 hits på det navn, så er der bare 5 rækker med navnet i.
Avatar billede hingebjerg Nybegynder
19. juni 2005 - 15:17 #5
så har jeg ikke lige et forslag. Det eneste jeg TROR man kan er at bruge COUNT, men ved ik om man kan.

"COUNT * FROM DB WHERE (navn = "link1")

ved ik om man kan sådan. Hvis du kan skal du så bare til at "Counte" for hvert link og så derefter lave noget kode der kan sortere dem.
Avatar billede hingebjerg Nybegynder
19. juni 2005 - 15:18 #6
mangler "

"COUNT * FROM DB WHERE (navn = 'link1')"
Avatar billede mydream Nybegynder
19. juni 2005 - 15:40 #7
Der er 200 forskellige navne, så det kan jeg ikke.

Jeg overvejede lidt om man kunne lave en visning først, som man så bagefter hentede fra, men jeg har ikke den store erfaring med visninger.
Avatar billede mydream Nybegynder
19. juni 2005 - 16:02 #8
Problemet er løst.

Jeg lavede en visning først, der fandt de 5 navne, og derefter var det jo nemt at hente dem ned.

Tak for forsøgene.