Avatar billede tillah Nybegynder
30. oktober 1999 - 19:07 Der er 17 kommentarer

En modem bruger skal have hjælp

en af mine kammerater i staterne har lavet lidt fuck og mig ringer dette ingen klokker for, så nu kommer det vidre .. Her er hvordan han beskrev prob'et
"about the ftp, I can't set up a server cuz my isp has my router (for my dsl connection) configured so my ip goes to the router and not my computer"
Avatar billede winkill Nybegynder
30. oktober 1999 - 19:16 #1
Okey, han kører Inet gennem en router som derfor får tildelt IP adressen fra hans 'udbyder når han kobler op. Computeren får så en sub-mask som den kan identifiserer sig med på Inettet... eller noget.
Problemet er så vidt jeg forstår at han har flere putere på samme router og dermed på samme IP adresse, og derfor kan man ikke være sikker på at få kontakt til hans FTP-server på den IP adresse som er hans.

Hjælper det?
Avatar billede tillah Nybegynder
30. oktober 1999 - 19:20 #2
MEn vil det sige at han skal rive fat i udbyderen for at lave det om?
Avatar billede winkill Nybegynder
30. oktober 1999 - 19:25 #3
Udbyderen kan intet gøre, men jeg spørger lige vores server/LAN-guru på mandag, han ved lidt mere om det end mig.
Avatar billede chris Nybegynder
31. oktober 1999 - 02:46 #4
Han kan godt sætte en ftp server op, bare sig at han skal bruge et andet port nummer end default 21.
feks brug port 8888.  og connect så til ftp://xxx.xxx.xxx.xxx:8888

det burde virke
Avatar billede chris Nybegynder
31. oktober 1999 - 02:47 #5
but then again!?!....virker ikke hvis der er firewall på....hvilket der jo nok er.... men prøv det adligevel
Avatar billede tillah Nybegynder
31. oktober 1999 - 19:44 #6
chris>> Tror du jeg r lam?
Avatar billede winkill Nybegynder
31. oktober 1999 - 19:46 #7
Tillah >> r du ?
Avatar billede winkill Nybegynder
31. oktober 1999 - 19:46 #8
;o)
Avatar billede chris Nybegynder
31. oktober 1999 - 20:59 #9
tillah ????? hva snakker du om
Avatar billede chris Nybegynder
31. oktober 1999 - 21:01 #10
du spurgte om hjælp.... hva er dit problem ?

Avatar billede tomb3 Nybegynder
19. november 1999 - 21:57 #11
tillah> Ehhh ? Du sætter sqda bare ftpserveren til at køre anden port som <chris> skriver, det burde hjælpe! Fo rselvfølgelig kan du have en ftp server selvom flere comp køre over samme ip
Avatar billede cybermike Nybegynder
13. maj 2000 - 01:09 #12
Tja
Avatar billede poet Nybegynder
05. oktober 2002 - 17:36 #13
Nu er jeg ikke lige netværksekspert, men jeg har selv en ADSL, som vi er 4 om at dele (TeleDK NetXpress).

Når jeg sætter en ftp-server op, kan den kun ses internt. Den kan ikke modtage forbindelser udefra pga. den firewall, der er indbygget i den router vi har. Ligesom winkill beskriver. Det er fordi (som jeg tror Tillah's kammerat beskriver), at vores computere sidder på et privat netværk og routeren så sidder på et offentligt netværk, og sørger for traffik imellem os og internettet. Det vil sige, at routeren er den eneste synlige enhed fra internettet af.
Heldigvis har vi adgang til routeren, så jeg kan sætte den op til at videresende alle indkommende ftp-forespørgsler til min ftp-server - modsat Tillah's kammerat.

Jeg har ikke erfaring med Chris's løsningsforslag, om at sætte den til en anden port. Men umiddelbart ville jeg nok gætte på, at det ikke virker pga. firewallen.
Jeg ved ikke, hvordan man kan løse dit problem.
Men måske det kunne være, at han kontaktede sin udbyder og fik åbnet for ftp-forbindelse på en eller anden måde; eller at du lavede serveren (hvis du kan det), og han så prøvede at forbinde til dig.

mvh.
Poet
Avatar billede deternal Nybegynder
22. oktober 2002 - 17:01 #14
Han skal ind og køre NAT i routeren - det kræver at han får adgang til at konfigurere routeren. I så fald kan han NAT'e den port han nu vil bruge til FTP. Og det kan så både være 8888 eller 21 eller noget andet (det er en god ide ikke at bruge port 21 btw).

Han kan få adgang til routeren ved at telnet'e til den lokalt - eksempelvis vil man i windows 2000 i en cmd prompt skrive "telnet 10.0.0.1" forudsat at det lokale subnet er 10.0.0.0. Hvilke kommandoer han skal bruge varierer mærkerne imellem men det burde hans ISP kunne være behjælpelig med. Hvis han har en Cisco 667/668 så har Cybercity en udemærket gennemgang er proceduren på deres support side (søg på 667).
Avatar billede poet Nybegynder
24. oktober 2002 - 00:35 #15
Hvorfor er det ikke en god ide at bruge port 21, deternal?
På vores router kan man også forbinde med en webbrowser. Det er formentlig noget nemmere.
Avatar billede deternal Nybegynder
25. oktober 2002 - 11:09 #16
Ja - nogle routere har et webinterface, det vil være en ganske god ide at checke at det kun er tilgængeligt på LAN interfacet :)

Port 21: well, FTP er som default ret usikkert (bl.a. sendes L/P i ren tekst etc.) og serverne har også nogle huller qua FTP. Da folk der masse port scanner, som regel scanner efter defualt port for den service de vil angribe er det en god ide IKKE at sætte usikre services på default porte.
Avatar billede poet Nybegynder
25. oktober 2002 - 20:09 #17
Den med webinterfacet har Linksys tænkt på (den router jeg har).

Nu kan jeg godt se, hvad du mener med ikke at bruge port 21.