Avatar billede prunka Nybegynder
13. juni 2005 - 04:57 Der er 9 kommentarer

IP-Telefoni og telefonnumre

Hejsa alle jer på eksperten.dk,
jeg har nogle spørgsmål vedrørende ip-telefoni og fastnet-telefonnumre. Jeg arbejder i en virksomhed, som har kontorer i hver sin by. Hvert kontor er udstyret med sit eget fastnet-telefonnummer og ADSL. Mit spørgsmål er, om det er muligt at få de to numre at kommunikere gratis uden at bruge aliaser i skype e.l. Jeg tænker på, om det er muligt at ringe fra det ene kontor med fastnets-telefonen via internettet til telefonen i det andet kontor, som også er tilsluttet internettet ved at intaste dets telefonnummer. Er dette muligt og er det muligt at gøre det gratis?

Et andet spørgsmål er, om jeg bevarer mit fastnets-telefonnummer, når jeg ringer til andre fastnets-telefoner via IP-telefoni.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. juni 2005 - 06:23 #1
Ja

Musini kan i ringe mellem kontorer, gratis: https://musimi.dk/index.php/rates/ det koster 7.5 kr. per måned. Det er ved musinii ikke muligt at beholde jeres gamle numre.

Fonet kan i ringe mellem kontorer, gratis: http://www.fonet.dk/?Mn=3 abbonementet koster 29 kr/ måned og i kan porte jeres gamle numre for 200 kr.

Du kan selv undersøge flere udbydere her: http://gratissip.dk/frontend/DanskeVoIPUdbydere
Avatar billede prunka Nybegynder
13. juni 2005 - 13:04 #2
Betyder det så, at man skal skifte teleselskab og flytte de nuværende numre over til det nye teleselskab? Er der ingen anden løsning?
Avatar billede prunka Nybegynder
13. juni 2005 - 13:06 #3
Vores virksomhed er på Færøerne, og derfor ved jeg heller ikke, om det er muligt at flytte telefonnummeret over til en dansk virksomhed...så det er derfor jeg spørger.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. juni 2005 - 14:05 #4
Prøv at spørge nogle af udbyderne!

Ellers kan du bruge en gratis sip server: http://gratissip.dk/frontend/MitGratisSip
Men så tror jeg ikke at du kan beholde dit telefon nummer!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. juni 2005 - 14:05 #5
TDC kommer snart med en løsning, til IP telefoni, måske i kan bruge den!
Avatar billede prunka Nybegynder
13. juni 2005 - 15:31 #6
Hejsa,
jeg har lige været og kigget mig omkring. Er det rigtig forstået, at man kobler sin IP-telefon til en IP-server, og at IP-serveren kan gøre nogle telefonnumre, som man kan ringe til? Og hvis ja, hvordan får man så selv fat i en sådan IP-server?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. juni 2005 - 21:00 #7
Du skal ikke have en IP server. Det har udbyderen. Du skal bare bruge en lille boks (der er en slags router) så sætter du din telefon til denne adapter og sætter adapteren til din ADSL forbindelse.

Rimeligt lige til.
Avatar billede prunka Nybegynder
19. juni 2005 - 02:11 #8
Er det ikke muligt at oprette sin egen ip-server, så man får sine ønskede numre, som man kan sætte ip-telefonerne til?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. juni 2005 - 17:46 #9
jo det er det sikkert, men tror du ikke også at det bliver dyrt?