Avatar billede cpc Nybegynder
05. april 2001 - 20:16 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Harddisk

Jeg har købt ny harddisk IDE. Den gamle virker SCSI. Selv om jeg har installeret den nye vises der kun den gamle i denne computer. Den nye harddisk er valgt som master og sidder på samme bånd som cd-rom drevet, men nu har jeg fjernet cd-rom drevet så harddisken sidder alene. Hvad er galt?
Avatar billede double-g Juniormester
05. april 2001 - 20:17 #1

Kan du se den i BIOS ???

Avatar billede cvsac Nybegynder
05. april 2001 - 20:18 #2
kan den findes i biosen ?
Avatar billede cvsac Nybegynder
05. april 2001 - 20:18 #3
tjaaa :)
Avatar billede cpc Nybegynder
05. april 2001 - 20:18 #4
Der er både en harddisk 0 og 1
Avatar billede cvsac Nybegynder
05. april 2001 - 20:19 #5
så mangler den sikkert at blive formateret ?
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
05. april 2001 - 20:19 #6
Har du husket at partitionere og formatere den nye harddisk? Før kan den ikke ses i windows...

-Mav
Avatar billede cpc Nybegynder
05. april 2001 - 20:20 #7
Det har jeg ikke hvordan går man det?
Avatar billede double-g Juniormester
05. april 2001 - 20:20 #8

Prøv at køre en FDISK

Avatar billede cpc Nybegynder
05. april 2001 - 20:20 #9
går = gør
Avatar billede cpc Nybegynder
05. april 2001 - 20:21 #10
Når jeg skriver fdisk i dos-prompten får jeg beskeden at den ikke kender denne kommando
Avatar billede double-g Juniormester
05. april 2001 - 20:21 #11

Start på en bootdiskette, skriv fdisk [drevbogstav]
Avatar billede cvsac Nybegynder
05. april 2001 - 20:22 #12
hvad version af windows køre du ?
Avatar billede cpc Nybegynder
05. april 2001 - 20:22 #13
Hvordan ved jeg hvilket drevbogstav den nye harddisk har??
Avatar billede cpc Nybegynder
05. april 2001 - 20:23 #14
Jeg kører win2000
Avatar billede cvsac Nybegynder
05. april 2001 - 20:23 #15
så behøver du ikke gøre det via start diskette
Avatar billede cvsac Nybegynder
05. april 2001 - 20:24 #16
start > controlpanel > administration tools > disk managemnt
Avatar billede double-g Juniormester
05. april 2001 - 20:24 #17

Næ, så skal du bare ind under diskhåndtering og vælge format
Avatar billede cvsac Nybegynder
05. april 2001 - 20:24 #18
ups efter administration tools skal du ind i computer management ... også disk management
Avatar billede cpc Nybegynder
05. april 2001 - 20:25 #19
hvordan gør jeg det så?
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
05. april 2001 - 20:26 #20
Den nye harddisk har ikke noget drevbogstav før du har brugt fdisk til at oprette en partition. Når du får lavet dig en bootdisk kan du kører fdisk derfra. Inde i fdisk skal du så vælge den hvilken disk der skal være aktiv. Der vælger du så den nye, hvorefter du vælger at oprette en extended logisk partition på den størrelse du nu ønkser (du kan oprette ligeså mange extended logiske partitioner du ønsker)

-Mav
Avatar billede cvsac Nybegynder
05. april 2001 - 20:26 #21
jamen så finder du den disk uden partition og laver en partion

højreklik på disken og make partition
Avatar billede double-g Juniormester
05. april 2001 - 20:27 #22

Som cvsac siger

startmenu - instillinger - kontrolpanel - adminnistration- computeradministration - diskhåndtering, hvis du har den danske version
Avatar billede cvsac Nybegynder
05. april 2001 - 20:27 #23
bagefter formatere du den også virker den sgu
Avatar billede double-g Juniormester
05. april 2001 - 20:28 #24

-Mav, Windows2000 kan sagtens finde den selvom den ikke er fdisk\'et

Avatar billede hotpop Novice
05. april 2001 - 20:29 #25
Det er nok at formatere den ny harddisk. Partitionerne gør ikke at du kan finde dit drev, kun at du ikke bruger een stor harddisk til f.eks. dokumenter o.s.v.
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
05. april 2001 - 20:47 #26
hotpop.. du er stu da nød til at oprette en partition for at kunne formatere den...

-Mav
Avatar billede double-g Juniormester
05. april 2001 - 20:52 #27

Mav, nej jeg har selv formateret en ny HD på ovennævnte måde, uden at fdiske

Avatar billede hotpop Novice
05. april 2001 - 20:55 #28
maverick> Omvendt! Du er nødt til formatere for at partitionere!
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
05. april 2001 - 20:56 #29
hotpop.. er du fuld?? Altså, det kan jo godt være.. det ER jo torsdag..

-Mav
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
05. april 2001 - 20:57 #30
Hvis man ingen partition har, hvad skulle man så formatere disken som?? Man bliver da nødt til at have et drev (bogstav) at formatere før man kan gøre det... og for at få et drevbogstav skal man da have en partition!

-Mav
Avatar billede double-g Juniormester
05. april 2001 - 21:00 #31

Windows2000 har ikke brug for en partition for at tildele et drevbogstav

Avatar billede hotpop Novice
05. april 2001 - 21:02 #32
ALTSÅ!!! MAN KAN IKKE PARTITIONERE EN HARDDISK HVIS DEN IKKE ER FORMATTERET FØRST!!! DU KAN JO IKKE PARTITIONERE EN DISK UDEN FILSYSTEM VEL??? NÅ???
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
05. april 2001 - 21:07 #33
Hotpop.. tag det roligt og få et reality check! Du skal partitionere en disk, for at kunne få et filsystem! Du kan jo have flere forskellige partitioner, med forskelligt filsystemer på samme disk!!!

-Mav
Avatar billede hotpop Novice
05. april 2001 - 21:09 #34
-mavqu>> Bottom line: en HD skal formateres før der kan oprettes partitioner på den. SLUT!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. april 2001 - 21:10 #35
hotpop>>du vrøvler nu :) fdisk kan sagtens partitionere en harddisk uden at den er formateret :)
Avatar billede diboluz Nybegynder
05. april 2001 - 21:12 #36
jeg fatter ikk hvorfor i ikk tror på mav... Når du paritionerer skal du angive filsystemet, f.eks NTFS, FAT eller linux, derefter kan du formatere?
Hvordan har i ellers tænkt jer at lave linux eller NTFS på en ny hd? Skrive format c:/NTFS eller hvad?*lol*
Avatar billede hotpop Novice
05. april 2001 - 21:13 #37
kim> et tu brute?

okay... overgiver mig!
Men vil have lidt ret: for at windows akn tildele drevbogstaver skal partitionerne være formatteret!
Avatar billede double-g Juniormester
05. april 2001 - 21:13 #38

FORDI JEG SELV HAR FORMATERET EN NY HD UDEN AT FDISKE NOGET SOM HELST.

Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
05. april 2001 - 21:14 #39
Jeps.. det var også det jeg sagde i mit første indlæg :o)

-Mav
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
05. april 2001 - 21:16 #40
double-g .. var det så ikke en low level format, lavet direkte fra din bios eller noget??

du kan jo ikke skrive \"C:\\format drevbogstav\" hvis der ikke er et drevbogstav.. og hvis der er et drevbogstav, så ER disken partitioneret :o)

-Mav
Avatar billede hotpop Novice
05. april 2001 - 21:16 #41
det er det her jeg misforstod: \"Den nye harddisk har ikke noget drevbogstav før du har brugt fdisk til at oprette en partition\" skrevet af maverick. Undskyld maverick.
Jeg er sgu dum idag...
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
05. april 2001 - 21:18 #42
Helt ok... enhver kan jo komme ind fra en skæv vinkel :o)

-Mav
Avatar billede double-g Juniormester
05. april 2001 - 21:18 #43
jeg gjorde NØJAGTIG sådan

startmenu - instillinger - kontrolpanel - administration- computeradministration - diskhåndtering - højreklik på den nye HD og vælge formater.

Jeg kunne nemlig selt ikke finde den i min gaaaamle BIOS

Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
05. april 2001 - 21:24 #44
doulbe-g .. ok.. opretter den så ikke bare en partition? Lidt ligesom i PQMagic, hvor man sætter den til at lave et batch job.. hvor win2000 måske bare gør det selv? *indrømmer blankt at jeg aldrig har rørt win2000, men er altid åben for at lære nyt* :o)

-Mav
Avatar billede double-g Juniormester
05. april 2001 - 21:32 #45

Tja, den sagde bare \"formaterer\" (og brugte 3½ time på 40GB :-)) og lavede det hele i 1 disk. Hvordan den gjorde det aner jeg ikke, men det virkede......