Avatar billede naize Nybegynder
09. juni 2005 - 12:52 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

opgradering af hardware

hey

nu har jeg gået og tænkt på at få min computer up to date i et stykke tid... og det kræver en opgradering af min hardware. Men jeg ved ikk helt hvilken hardware jeg skal ha smidt i.

min nuværende konfiguration er:

Motherboard: Asrock p4s61
Processor: Intel P4 prescott 3.0Ghz
Ram: A-data pc3200 512Mb
Grafikkort: Gforce 5700Le
Harddiske: 30Gb maxtor(Ide) (master) 80Gb samsung(ide) (slave)
lydkort: Creative soundblaster live! 5.1

først og fremmest havde jeg tænkt mig at smide 512 ekstra ram i... og så ville jeg gerne vide om mit bundkort kunne køre dem dual?

skal også ha et nyt grafikkort, men er i tvivl om jeg skal have Gforce eller radeon?

skal også ha en større hdd som skal sættes slave, der er midt spørgsmål hva der er bedst. ide? ATA? S-ATA?

og er der andet hardware i mener der skal opdateres?

på forhånd tak
Avatar billede peet49 Nybegynder
09. juni 2005 - 13:05 #1
Du kan sagtens bruge rammene; men kortet kan ikke køre dual. ATA eller SATA, det er en smags sag, SATA overfører lidt flere data på samme tid. ATA=max133 og SATA max150
Avatar billede shawnoliver Nybegynder
09. juni 2005 - 13:36 #2
Det lyder meget fornuftigt med de ekstra Ram må jeg sige til de fleste programmer på det grafiske plan vil det give en forbedring og alt i alt minsker du skrivning til din windowssidefil

Med hensyn til grafikkort er det jo sværre da mange sværger til både den ene og den anden. Jeg har selv købt et 6800 Ultra og det sparker røv når jeg spiller. Men om det er bedre end radion.. ja det kan jeg ikke udtale mig om
http://www.nvidia.com/page/geforce_6800.html

Jeg er ikke enig i at det er en smags sag and. ATA eller Seriel ATA
SATA betyder nemmere tilslutning, tyndere kabler og mulighed for hot plug. men der er ikke en vild stor hastigheds forskel.. og husk at det er max130 for ATA og Max150 for SATA.. den faktiske hastighed er langt mindre.
MEn de bedste HD'er på market i dag er nok SATA

Her kan du læse om dit motherboard og hente nye SATA drivere
http://www.asrock.com/product/product_p4s61.htm
Avatar billede naize Nybegynder
09. juni 2005 - 15:16 #3
har været inde og læse om mit mainboard... men ud fra de oplysninger der stå¨r der inde kan jeg ikke se om det understøtter dual/raid ram... og med hensyn til grafikkort, så sværger jeg hverken til det ene eller andet. Jeg har dog aldrig ahft andet en Gforce så hvis i mener de er lige gode vil jeg helst holde mig til gforce da jeg kender mere til det. Min pc skal opdateres så jeg er sikker på ikk at lagge i nogle spil, og det skal gerne være så jeg kan trække de nye spil med en nogenlunde god grafik.
Avatar billede shawnoliver Nybegynder
09. juni 2005 - 15:38 #4
Jeg mener ikke at Dram controlleren i dit chipset understøtter det men prøv at kigge på http://www.sis.com/products/