Avatar billede tomb3 Nybegynder
09. juni 2005 - 12:43 Der er 1 kommentar og
1 løsning

FreeBSD, RAID1 & PowerEdgeTM SC1425

Har lige købt en PowerEdgeTM  SC1425 som skal bruges til webhotel.
Der er onboard RAID (software RAID), er konfig. til RAID1.
HDs: 2x250 SATA Maxtor MaxLineII Plus.

Info:
http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?c=631&n=4731&b=61561&m=dkk&cs=dkbsdt1&sbc=dkbsdpedge&v=d&cu=etstore&l=da&s=dkbsd&store=dkbsd

Smider man den medfølgende cd i, skriver den at RedHat ikke kan se diskene som RAID1, men at Windows 2003 Gold(?) kan.

Prøvede Fedora Cora, og rigtig nok så den diskene som 2 individuelle og ikke RAID1.

Har valgt at prøve FreeBSD :)
I 'fdisk' viser den én stor disk

Offset  Size(ST)  End
0      488281250  488281249

Vil have Unix/Linux på den, og den _skal_ køre RAID1.

Er lidt fortvivlet da serveren meget gerne skulle op og køre ret hurtigt.
Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede lap Nybegynder
09. juni 2005 - 17:25 #1
fra: http://linux.dell.com/storage.shtml - sidst på siden
--
CERC SATA 2S
The CERC SATA 2S RAID controller is a combination BIOS and driver-based software RAID solution, which uses the system motherboard's SATA controllers. It is not a hardware RAID solution such as the aacraid and megaraid controllers listed above.
Systems with this controller include the PowerEdge 800, SC1425, and 420SC.

Under Windows and Netware, there are special device drivers which operate in conjunction with the system BIOS to present the system SATA disks as a RAID volume.

Under Linux, the disks should be treated as two independent disks, which use the standard Linux "MD" software RAID layer for RAID 0 or 1 operation (if you so desire). System Documentation on support.dell.com describe how to configure the system BIOS to either disable the RAID mode, or to set up the disks as two independent RAID volumes (effectively disabling the BIOS software RAID feature).
--
Hvis du skal køre linux og raid, så bliver det softraid (som du selv skriver) - og dermed kan du "bare" konfigurere det under installationen - og det er IKKE det samme som hardware baseret raid.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
09. juni 2005 - 18:54 #2
Oki.. Surt.
Må forsøge mig med softraid.
Kan du evt. svare på: http://www.eksperten.dk/spm/624753
Har forsøgt mig med SUSE.