Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
29. maj 2005 - 14:14 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fejl på Maxtor Onetouch Easy 250 GB disk

Jeg har for 1½ år siden anskaffet mig en ekstern harddisk fra Maxtor (beskrevet i titlen), som nu er begyndt at gøre knuder :(

Fejlen består i, at når jeg vil have adgang til drevet går der noget tid, inden den spørger om jeg vil formatere disken. Jeg svarer selvfølgelig nej, da jeg har en masse data som jeg ønsker bibeholdt, deriblandt en masse skolenotater, som jeg skal til at gøre flittig brug af, da vi for ikke så lang tid siden har fået læseferie.

Jeg har prøvet at tilslutte den til en anden computer uden held, får samme fejl. Hvis jeg finder disken i Diskhåndtering i Administration, siger den, at al plads er fri på drevet. Altså en mistanke om at filallokeringstabellen er røget sig en tur.

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemet og få adgang til disken? (og få læst til eksamen :))

til coadmin: det er måske den forkerte kategori, men jeg er vel ikke den første ;)
Avatar billede levithan Nybegynder
29. maj 2005 - 14:31 #1
Jeg har selv prøvet en ligende situation. Et af de bedste programmer er Getdataback og kan hentes her http://www.runtime.org/gdb.htm  findes i ntfs og fat32 version.
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
29. maj 2005 - 17:05 #2
Det har jeg prøvet, men uden held.

Den sige at min sectors startende fra 64-67 åbenbart er Fejl: Unknown (23).
Jeg har prøvet at ignorere fejlen og få den til at gå videre, men jeg synes ikke rigtigt der sker noget - skal jeg bare lade den stå og køre?

Det er virkeligt mærkeligt det her :S
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
30. maj 2005 - 01:43 #3
Slet ingen der kan hjælpe her? (selvom tidspunket måske ikke er det bedste, at spørge på ;))
Avatar billede savle Nybegynder
30. maj 2005 - 01:57 #4
har du prøvet at boot op på en diskette med powerMax på og prøve at ret fejl osv. har du mulighed og plads så du kunne flyt dine data over på en anden harddisk, for at kunne det kan du bruge MaxBlaster, du kan finde dem begge to her under download:
http://83.72.133.188 har selv haft held til at bruge dem begge to ved noget af samme problem.
Avatar billede halifax Nybegynder
30. maj 2005 - 02:25 #5
Er det ikke lidt malplaceret at foreslå MaxBlast, når man læser, hvad programmet bruges til:
"MaxBlast 4 is a one-step, ATA/IDE hard drive installation utility. MaxBlast 4 makes hard drive installations and upgrades hassle-free for novices and professionals alike by automatically identifying, partitioning, and formatting any Maxtor ATA or SATA hard drive, making it data-ready in minutes. MaxBlast 4 replaces all previous versions of MaxBlast and MaxBlast Plus."

Ved partitionering og formatering slettes alt på disken - vist ikke så smart.
Avatar billede savle Nybegynder
30. maj 2005 - 02:50 #6
det lyder som om du ikke kender det, du kan lave en copy af disk osv. har selv gjort eller ville jeg da ikke forslå ham det , han skriver jo " da jeg har en masse data som jeg ønsker bibeholdt, deriblandt en masse skolenotater " jeg snakes ik om maxblaster4 :(
Avatar billede levithan Nybegynder
30. maj 2005 - 10:10 #7
Når du kører programmet skal du blot lade den køre videre  det kan måske tage 1½ time for at kigge på din disk. ikke noget som blot tager 5 minutter. så ja du skal bare lade den køre videre
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
30. maj 2005 - 20:28 #8
Jeg prøver at lade den stå og tænke her i aften - jeg vender tilbage i morgen med mere nyt :)
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
01. juni 2005 - 00:19 #9
Jeg prøvede, at se om jeg kunne rette fejlen med Partition Magic 8.0 Trial - desværre uden held.

Jeg brugte Windows ChekDisk funktionen - og den sagde, at startsektoren var ødelagt.
Skal jeg stadig køre GetDataBack eller skal jeg opgive og formatere disken? (sidstnævnte bør i allerhøjeste grad betragtes som nødløsning!!)
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
09. juli 2005 - 22:48 #10
*BUMP*

Nu er min eksamen jo vel overstået og jeg er blevet matematisk student, men derfor resister mit problem stadig.

Nogen der ved om man kan gendanne få data af gangen med GetDataback for FAT32?
Det er nemlig ikke alt jeg skal have med, jeg kan godt undvære nogle gamle ting fra harddisken m.v.

Er der ikke nogen af hajerne der kan en helt masse? :D
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
18. august 2005 - 17:58 #11
bump
Avatar billede halifax Nybegynder
18. august 2005 - 23:13 #12
Har hørt at GetDataBack uregistreret version kan gendanne én fil af gangen. Så det teger nok lidt tid.

Prøv at se spørgsmålet her om der er noget du kan bruge
http://www.eksperten.dk/spm/639022

- fx. interessant at en sådan fejlbehæftet disk kan læses på et Win 98 system.
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
19. august 2005 - 09:48 #13
smid et svar halifax :)
jeg har ikke gendannet den endnu, men regner med at bruge den metode når jeg køber/får min nye computer som gerne skulle have +300gb plads :)

tak.
Avatar billede halifax Nybegynder
19. august 2005 - 13:46 #14
Håber du får gennemført dit foretagende med succes.  :)

Takker for opfordring til svar.