Avatar billede woogoo Nybegynder
28. maj 2005 - 15:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Er Mac et godt valg?

Hej Eksperter.

Jeg skal ud og købe mig en bærbar meget snart.
Jeg har åbnet mine øjne for en Mac iBook G4 1.33Ghz.

Har hørt og læst at Mac skulle have et KÆMPE forspring når det handler om grafik og billedebehandling. Hvis nu jeg skal have en bærbar hvor jeg skal kunne lave hjemmesider, grafik, tekstbehandling, musik, evt. en smule internet. Er denne computer så et godt valg? eller ville i foreslå at jeg købte en PC?

Evt. noget jeg skal være opmærksom på ved køb af en Mac computer?

//Woogoo
Avatar billede huset Praktikant
28. maj 2005 - 15:41 #1
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. maj 2005 - 16:09 #2
Du skal være opmærksom på om de PC programmer du bruger i dag kan bruges på en mac. En mac er en dejlig maskine, og et godt køb. Men ikke alt hvad der kommer til PC kommer til MAC. MAC kan også køre Linux... Hvad angår grafik, så tror jeg ikke der er den store forskel i dag.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
28. maj 2005 - 16:54 #3
Du vil med Mac få et langt bedre styresystem end det i dag noget aldrende Windows XP som de fleste bruger på PC'er.
Ja, Mac har traditionelt i høj grad været brugt af grafikere og derfor har de grafiske programmer altid været en tand foran til Mac, men i dag er forskellen helt klart ikke så stor som den har været.
Til gengæld slipper du for mange af de problemer der plager PC'erne (læs: plager Windows XP) som virus, spyware og andet i samme dur. Det findes så godt som ikke til Mac på grund af en noget mere hensigtsmæssig opbygning af systemet som nogle også kender fra Linux.
De fleste spil kommer i øvrigt i dag både til Mac og PC (der ligger simpelthen både en Mac og en PC-version på CD'en/DVD'en).

Hvilke programmer bruger du til at lave de ting du nævner? Du skal være opmærksom på at Microsoft ikke længere er så gode til at udgive deres programmer til Mac-platformen, så du skal nok være indstillet på at finde alternativer til Word, Frontpage, Internet Explorer etc. Der findes tilsvarende programmer, der er langt bedre, men du skal være klar til at skifte.
Avatar billede woogoo Nybegynder
28. maj 2005 - 18:12 #4
hmm... lige nu bruger jeg programmer som Adobe Photoshop 7.0, Macromedia Dreamwaver, Macromedia Flash og Notesblok.

Hmm.. hvad er de bedste alternativer til Windows' office pakke? (Word, Excel, Frontpage, Outlook)
Avatar billede maxmuldjord Nybegynder
28. maj 2005 - 21:13 #5
Husk at du kommer til at betale fuld licens for programmer til din Mac. Adobe tilbyder ikke nogen "crossgrade" rabat . Det er det der afholder mig fra at skifte til Mac. Jeg ville i givet fald skulle betale mere for software end maskinen :(
Avatar billede woogoo Nybegynder
28. maj 2005 - 21:58 #6
hmm.. kan man ikke bruge samme Adobe til Mac? Eller skal man ha fat i en speciel version?
Avatar billede maxmuldjord Nybegynder
29. maj 2005 - 07:37 #7
du skal have mac version af din software. Prøv f.eks at se på apples website. men det er det der gør det så hundedyrt at skifte når man har en masse software til pc.
Avatar billede oersted Novice
29. maj 2005 - 22:09 #8
Officeprogrammerne findes skam til mac:
http://www.microsoft.dk/mac
Avatar billede sbrahe Nybegynder
03. juni 2005 - 20:08 #9
Har brugt Mac (PM8100 og G4)i de sidste 15 år i den grafiske tjeneste, og DTP på Adobe's grafiske softwarer - og der findes ikke noget bedre. Anskaffede mig for et år siden en PC til spil - og prøvede de samme grafiske programmer derpå - en helt anderledes akav følelse! Musen er langt bedre til Mac da man kun bruge fingrene til at tegne med og ikke hele hånden som på PC. Mac-fonte - selvfølgelig med postscript - er også mere professionel i brug og kompatibelt med extern produktion. Der findes generelt mere grafisk litteratur til Mac - også tips & tricks ude på web. Stabilitet er også et af Mac's kendetegn, da næsten alle komponenter er tilpasset hinanden så det altid er plug&play - så installation af hard- og software fås ikke bedre.
Ja, man kunne blive ved....

Steffen :-)
Avatar billede sbrahe Nybegynder
03. juni 2005 - 20:12 #10
Kig lige på www.xvsxp.com
-der er en sammenligning imellem de 2 styresystemer - go, go - go!
Avatar billede eldoctor Nybegynder
05. juni 2005 - 13:59 #11
Du kan også købe Windows Office 2004 til mac. Super lækker pakke!  Mht. mac som en grafiker computer er der ikke den store forskel.
Du skal vælge en mac, hvis du prioriterer sikkerhed, stabilitet og selvrespekt : ) højt...
Avatar billede sbrahe Nybegynder
22. juni 2005 - 21:55 #12
Hva så Woogoo - svaret er vist at Mac er et godt valg. Er der mere du vil vide fra Mac-verdenen?
Skal forøvrigt selv til at investere i en ny skærm - Cinema Display til Mac/PC - så hvis man vil give ca, 12.000 for en 23# skærm - ja, så må man jo sige at Mac'en er et godt valg, ikk?

Steffen :-)
En stor Mac-fan!