Avatar billede vicon Nybegynder
25. maj 2005 - 13:26 Der er 6 kommentarer

Flytning af Navision 3.54

Vi skal have flyttet Navision 3.54 over på en nyere maskine, og har derfor en del spørgsmål til det.

Kan det lade sig gøre at få det gamle program til at køre i WinXP, har prøvet og får en fejl om at der er begrænset adgang til disken, og der er sansynligvis også andre problemer ved det?
Når det skal flyttes over er der intet der må gå tabt.

Vil i forbindelse med den nye computer, gerne have installeret en netværks-printer som primær printer i navision, svært?

En sidste ting er at vores program licens efterhånden er ved at være fyldt op, dvs databasen ikke kan udvides yderligere og vi har vel omkring 15% plads tilbage i øjeblikket, hvad gør man så?

Har ikke vildt meget kendskab til navision, og generalt lille erfaring med problemløsning i navision
Avatar billede ibka Novice
25. maj 2005 - 14:30 #1
Nu bruger jeg selv Navision 3.53 i WinXP, der er som sådan ingen problemer i det andet end den fejlmeddelelse og at vinduet er lidt lille.

Du kan sagtens flytte databasen og programmet

Jeg ved ikke om den vil printe til en netværksprinter, det har jeg ikke prøvet under Win XP, men det ældre Windows versioner var der ingen problemer. Den kan ikke udskrive via USB

Du kan evt slette nogle gamle regnskaber
Har du udvidet den eksisterende database, ved ikke, om du ved det
Avatar billede vicon Nybegynder
25. maj 2005 - 15:56 #2
Den eksisterende database er blevet udvidet en del gange og nu tillader program licensen ikke yderligere, desværre.

Har i øvrigt ingen problemer med at vinduet er lille i winXP Alt+Enter så får jeg da fullscreen ;)

Hvordan sletter man gamle regnskaber?
Avatar billede ibka Novice
25. maj 2005 - 16:23 #3
Alt+Enter virker ikke her

Du kan også gå i Diverse og komprimere database, det hjælper lidt

Kan ikke huske det, men der er et punkt som hedder slet gamle regnskabsår, du kan også vælge at komprimere gamle data, så du f.eks. samler alle poster til f.eks en måned i stedet for pr dag.

Hvis ikke du kommer videre kan jeg friske min hukommelse lidt op i morgen, men så læg lige en post mere
Avatar billede vicon Nybegynder
26. maj 2005 - 11:38 #4
Kan ikke umiddelbart finde punktet der sletter gamleregnskabs år, kunne godt tænke mig at få slettet bogførte fakturaer og kredinotaer fra før 1998 f.eks.
Avatar billede ibka Novice
26. maj 2005 - 12:00 #5
Under udskrifter og så Kørsler er der nogle menupunkter , datakomprimer posteringer, eller nulstilling af driftskonti. Men nu ved jeg ikke om du i din version af navigator har adgang til disse punkter
Avatar billede suha Juniormester
07. oktober 2006 - 23:35 #6
Man kan godt lukke gamle regnskabs år, men det gør ikke databasen mindre. Den plads der er brugt er brugt for altid.Jeg mener ikke man kan købe ekstra plads mere, den gamle navigator er erstattet af Navision, som er windows baseret. Løsning kunne være at installere Navigor på ny og starte forfra, eks. fra et nyt regnskabsår.