Avatar billede fagghunter Nybegynder
24. maj 2005 - 20:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

mysql: skift id

ey :)

jeg har et lille problem... Jeg er i gang med at et menu system, hvor man skal kunne ændre rækkefølgen af et link, men her kommer problemet:

Lad os sige jeg har følgende menupunkter:

1. Forside
2. Nyheder
3. Sport
4. Sjov og Spas
5. Profil
6. Forum

Nu vil jeg fx gerne have at Forum punktet skal komme før Profil, det bliver:

1. Forside
2. Nyheder
3. Sport
4. Sjov og Spas
5. Forum
6. Profil

Problemet er hvordan de skal kunne ændre id? :D De må jo ikke have samme id, ellers går der kage i systemet.. Jeg bruger mysql til at oplager disse punkter! Det ville være ideelt hvis mysql havde sådan en funktion :D

Jeg håber at I kan hjælpe mig! Jeg rakker på forhånd :)

/SiZanX aka fagghunter
Avatar billede hmortensen Nybegynder
24. maj 2005 - 20:51 #1
Lav et extra felt i tabellen som bestemmer rækkefølgen.
Avatar billede busschou Praktikant
24. maj 2005 - 20:55 #2
sæt
7 = 5
5 = 6
6 = 7
så er der byttet om
Avatar billede fagghunter Nybegynder
24. maj 2005 - 20:56 #3
har jeg også tænkt på, men på en eller anden måde, så skal jeg jo også bytte om på ting der, så i princippet er det, det samme..
Avatar billede fagghunter Nybegynder
24. maj 2005 - 20:57 #4
hvordan skulle jeg kun gøre det? gøre det manualt? hvis ja, så er det nytteløst.!..
Avatar billede busschou Praktikant
24. maj 2005 - 20:59 #5
det er jo ikke noget problem manuelt
I praksis skal du bare sætte den midlertidige til id 99999 for at være sikker på det ikke er et id som er optaget
Avatar billede busschou Praktikant
24. maj 2005 - 21:00 #6
og hvis det "kun" er en menu.. så ved du jo ogsåhvor mange du har
Avatar billede hmortensen Nybegynder
24. maj 2005 - 21:03 #7
Her er et javascript eksempel på hvordan det kan gøres "automatisk":
http://eksperten.dk/spm/335139
Avatar billede fagghunter Nybegynder
24. maj 2005 - 21:05 #8
det er ikke kun mig der skal bruge det.. ellers kunne jeg bare lave hele menuen i html! Jeg vil gerne have det på den måde jeg har spurgt om.. eller en mere effektiv måde, for jeg forstår ikke den tanke du har om det, hvis du kunne uddybde det, så ville det være nemmere at forstå (for mit vedkommende).
Avatar billede fagghunter Nybegynder
24. maj 2005 - 21:08 #9
hmortensen, thx for det, jeg kigger lige på det ;)
Avatar billede fagghunter Nybegynder
24. maj 2005 - 21:48 #10
ved at tænke lidt så fandt jeg en lettere måde at gøre det på (altid en god ide) :)det er nemmere end begge jeres forslag :D men thx dog for forslagene, det gav mig lidt inspiration!
Avatar billede busschou Praktikant
24. maj 2005 - 22:10 #11
Det er jo fint nok du har fået en ide.. men så bør du da lægge den herud så andre kan få glæde af den og ikke bare hjælper dig forgæves