Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
04. april 2001 - 10:31 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

pal eller hvad ??

når man skal lave video til tv skerme        (til europa) skal det være i pal (skal det ikke?).
men hvad med video til computtere??
Avatar billede disky Nybegynder
04. april 2001 - 10:31 #1
korrekt

men hvis det skal være til Frankrig skal det være Secam (de er underlige dernede)
Avatar billede rosgaard Nybegynder
04. april 2001 - 10:33 #2
Det behøves ikke og være pal, når det er til en computer skærme...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2001 - 10:33 #3
video skal som TV være PAL, computere kan vel forskelligt.

Nyere/dyrere TV og Video understøttet også andre formater.

NTSC (hedder det vist) er det amerikanske format, der findes i 2-3 udgaver.
Avatar billede disky Nybegynder
04. april 2001 - 10:34 #4
pal findes også i flere udgaver

Men til Europæiske fjernsyn skal det være PAL.

Det giver også bedre farver og bedre opløsning end NTSC
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2001 - 10:36 #5
Desuden skal man være opmærksom på at hvis man tager et TV produceret til Tyskland, med sig til England, vil man kun have lyd eller billede (ikke begge dele på samme tid), da det ikke er alle lande der køre med samme standarter!!!!

Ligeledes kan forkomme når man tager et dansk fjernsyn med ud i europa.

Europæiske videobånd er normalt i PAL.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2001 - 10:37 #6
disky> vi er enige!!  ;-)
Avatar billede disky Nybegynder
04. april 2001 - 10:38 #7
james_t

det er ikke korrekt. begge lande kører mig bekendt PAL.

Forskellen er at engelske TV ikke kan modtage i enten VHF eller UHF, men kun en af områderne
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
04. april 2001 - 10:39 #8
tak
Avatar billede a-torsten Nybegynder
04. april 2001 - 10:59 #9
Som proerne i Europa siger NTSC = Never The Same Color twice ..*hehe*.. skodformat..

-Anders
Avatar billede nocoolname Nybegynder
04. april 2001 - 14:43 #10
NTSC er nu ikk´ så ringe endda. Se bare på film på de goe´ gamle laserdisc. Der fik man den bedste qualitet fra NTSC-diske, frem for PAL-diske.(Dette skyldes også, at film som regel laves i USA, og derfor understøttes NTSC. PAL-diske stammer mange gange fra dårlige filmkopier, ofte 16mm kopier) NTSC er ganske godt, sålænge det kører \"internt\"(fks. fra laserdisc til tv) problemerne opstår, når signalet skal rundkastes fra tv-sendere. Her opstår de sjove farver i NTSC´ens farvedekoder i TV´et. Så PAL er overlegent ved \"radiobølge\" brug
Avatar billede disky Nybegynder
04. april 2001 - 14:46 #11
nocoolname:

jeg kan kun give dig ret.

en anden fordel ved NTSC er at det er 60 Hz istedet for 50 Hz giver mere flydende bevægelse, men desværre lavere opløsning
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2001 - 15:25 #12
disky:
Det er rigtigt det du siger, de køre begge PAL, men der er en forskel i hvor lyden ligger i forhold til billedet, det er et spørgsmål om hvor mange KHz lyden ligger forskudt i forhold til billedet.

Dette klare nogle tv fabrikanter ved at lave tv med brede båndpas filtre, mens andre ikke har england som marked.

Som sagt har jeg oplevet det med et tysk fjernsyn i england.
Avatar billede disky Nybegynder
04. april 2001 - 15:28 #13
okay,

det har du vist ret i nu når jeg graver lidt i hukommelsen :-)