Avatar billede lalleboy Nybegynder
29. oktober 1999 - 10:42 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Switch ?

Hvad bruges et Switch til ?

Er det krævet hvas du skal have et Netværk med 5 20 port Hubs med 10/100Mbit ?

Håber nogen vil hjælpe !

mvh

LBM
Avatar billede larsomania Nybegynder
29. oktober 1999 - 11:38 #1
En switch - er som en HUB - bortset fra at hver enkelt port i den er sit eget collision domain. Således kan den øge performancen.

Om det er krævet eller ej kommer an på belastningen på dit net, hvad for nogen applikationer/data køres på LAN'et?
Avatar billede larsomania Nybegynder
29. oktober 1999 - 11:41 #2
Nogen mere avancerede switch (fx. Cisco og Intel) har mulighed for at lave VLAN - det vil sige du kan adskille PC'ere fra hinanden så de ikke umiddelbart kan se hinanden. Det kan så styres dynamisk i switchen.

Backboneswitche fra Cisco har så indbygget layer 3 routing mellem hver enkelt VLAN, så man kan sætte op at visse maskiner godt kan se hinanden.

Billigere switche kan kun se layer 2 (MAC adressen) og bruger så denne til at bestemme hvor en given datapakke skal hen. I stedet for en HUB der flooder alle sine porte med pakker, sender en switch kun pakken hen til den port, hvor modtageren sidder så snart den har lært det.