Avatar billede pede15 Nybegynder
23. maj 2005 - 04:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

System lagger, mus og lyd "skipper" efter ren installation af win

Jeg har netop formateret og geninstalleret Windows 2003 Standard Server (faktisk er det 2. gang - troede det ville hjælpe men det gjorde det ikke :/ )

Problemet opstår så snart systemet skal til at lave lidt - fx starte et program eller lignende: musen begynder at lagge - den sidder fast i 1-3 sekunder og musikken begynder også at "skippe" eller genspille det der nu måtte være i bufferen (MEGET træls at høre på...)

Mit system er ikke verdens hurtigste men det kørte ganske ganske nydeligt for kort tid siden (selv med en masse baggrundsservices, database osv.. og jeg kørte nogle ret tunge apps, som selvfølglig ikke var lynende hurtige men yderst sjældent var systemet så belastet at det påvirkede markørens bevægelse og winamp...)

Cpu-brug ligger på det sædvanlige 0 / 1% når jeg ikke foretager mig noget.. det eneste jeg synes er mistænksomt er at explorer og iexplorer (1 instans) begge har ædt knap 40mb ram på kun 15 - 20 minutter (siden jeg loggede på)... jeg forekommer mig mistænksomt da det eneste jeg har installeret er driver / software til grafikkortet og lydkortet - og så antivirus... så systemet er jo ikke ligefrem overbelastet - slet ikke i forhold til hvad jeg havde før jeg formaterede (hvor det var lidt trægt - men det var pga de mange programmer osv..)

Umiddelbart ser jeg ingen hardware konflikter - ihvertfald er der ingen fejl at spore i EventViewer.. jeg kørte programmet MemTest86 - hvilket resulterede i at computeren genstartede ca. halvvejs inde i testen - men jeg kunne også mærke at rammene var ganske varme, så jeg formoder at det har været årsagen til den spontane genstart. Endvidere kørte jeg programmet Drive Fitness Test for at teste min IBM hdd som Windows ligger på.. adv. test kørte jeg ikke - var utålmodig - men quick test fandt ihvertfald ikke nogen problemer.

Og forresten - www.msfn.org/w2k3/ - jeg har gjort en del af de ting beskrevet i den guide - dog ikke alle - men jeg har optimeret systemet til at køre programmer istedet for baggrundsservicer - og installeret DX og aktiveret diverse de relevante services/funktioner.

Men det skal dog siges at jeg oplevede problemet allerede før jeg udførte de ting i guiden - så det har hverken været årsag til problemet - eller afhjulpet det.

Eftersom det eneste suspekte jeg har oplevet - udover problemet selv - er den ramtest - så tænker jeg om det kunne være defekte ram? - har også haft meget bøvl med defekte ram moduler gennem tiden...så jeg har ikke for meget tiltro til dem - slet ikke efter den test som aldrig blev færdig.

Forresten, en anden ting jeg ladge mærke til er hvis jeg fx vil se et videoklip - så lagger det også helt ekstremt - lyden begynder at afspille - men efter 1 -2 sekunder lyder det som winamp.. det der hak-hak - og underlige langsom afspilning hvor det knitrer og gentages... samtidigt arbejder systmet virkelig hårdt (selv om det kun er en ganske lille fil.. 10 - 20 mb.. )

Jeg fatter det simpelthen ikke!.. mit system kørte så dejligt før ... ville bare lige ha en "clean slate"... skulle aldrig ha formateret 8[

håber i kan give et fingerpeg om hvad kan være årsag til dette...

og nåja.. håber ikke min beskrivelse var alt for sort eller kludret

På forhånd mange MANGE tak...
Peder
Avatar billede boxer Nybegynder
23. maj 2005 - 08:02 #1
Det eneste der lige "rammer" mig er det du selv skriver, nemlig rammene. Som forsøg kan du prøve kan du prøve at disable din firewall og antivirus - jeg går ud fra du kun har en af hver. Husk at hive netstikket ud mens du tester.
Avatar billede pede15 Nybegynder
23. maj 2005 - 10:16 #2
jeg har forsøgt det du har foreslået, men jeg oplever stadig dette mærkelige momentane "lag" :(

Jeg har også taget noget unødvendigt hardware ud - det har dog heller ikke hjulpet.
Avatar billede boxer Nybegynder
23. maj 2005 - 10:56 #3
Hvis det kun sker en gang i mellem synes jeg du skal holde øje med joblisten. Så kan du se hvilke programmer der æder ydelsen.

Nu vil jeg jo være ked af at anbefale dig nye ram - hvis det ikke er det der er problemet. Men kan du ikke låne nogle og prøve med dem?
Avatar billede pede15 Nybegynder
23. maj 2005 - 11:44 #4
Jeg har lige siddet og cruiset lidt rundt i enhedshåndteringen hvor jeg fandt ud af at den hdd som windows ligger på ikke kører DMA mode! men kun PIO! Jeg har endnu en disk på samme IDE kanal som kører UDMA 5 .... det må da være det! ... men HVORFOR pokker kører den PIO ?!! - den er sat til "DMA if available" ... men den kører åbenbart kun i PIO mode.. det stemmer også godt overens med at selve opstarten af windows er langsommere end normalt... og da PIO jo er væsentlig langsommere kan det jo vel udemærket være grunden til det her lag og langsomme opstart - da begge dele indvolvere hdd aktivitet ... eller hva'?  - anyway.. jeg vil da forsøge at få den til at køre UDMA .. men har dog ikke rigtigt nogen ide om hvordan jeg får disken til det.. hvis nogen har en ide / ved hvorledes man gør det må i gerne dele det :)

Mvh

Peder
Avatar billede boxer Nybegynder
23. maj 2005 - 12:16 #5
Avatar billede pede15 Nybegynder
23. maj 2005 - 13:21 #6
jeg har kigget på linket - men jeg fik dog problemet med dma løst inden. Jeg hentede nogle drivere fra VIA og det fik disken til at køre i UDMA 5 (ATA-100) - som den burde.

Det har da også hjulpet gevaldigt på det her lag problem.. det er stortset væk.. musikken hakker ikke længere når jeg opererer med filer eller starter programmer - og videoklip afspilles også ganske fint. Det ser sådan set ud til at køre fint .. meeeen - det lagger stadig lidt.. fx når jeg højre-klikker på et videoklip.. så sidder musen fast.. før jeg formaterede tog det også lidt tid inden "context-menuen" kom frem - men det var pga de mange forskellige programmer jeg havde installeret osv.. og der kunne jeg stadig bevæge musen mens jeg ventede på at menuen åbnede (lol - ja ok vi snakker ½ sekund .. men ja.. det irriterer mig at det ikke kørte som før.. og det kører jo heller ikke helt rigtigt..)

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal fikse det.. jeg tror sq jeg prøver at geninstallere.. nu ved jeg da ihvertfald hvad jeg skal gøre hvis disken sidder fast i PIO mode.. - men boxer har du en ide til hvad der kan skyldes at musen sidder fast når jeg højreklikker på et filmklip? (ja måske lidt langt ude..men.. ja.. one has to try :) )

Mvh
Peder
Avatar billede boxer Nybegynder
23. maj 2005 - 13:44 #7
Tjaa, jeg kan jo altid gætte :o)
Når jeg har "problemer" med at det tager lidt længere tid at åbne en mappe eller lignende plejer det at være tid til at defragmentere. Det er iøvrigt altid nødvendigt af defragmentere din harddisk når du har formateret og geninstalleret windows + en masse andre programmer. Du skal faktisk ikke installere og afinstallere ret meget før det er nødvendigt.
Hvis du downloader meget kan det også være en grund til at gøre det ofte.
Programmet diskeeper er et fint program - det kan køre en analyse og fortælle om en defrag er nødvendig. Jeg mener der kan downloades en prøveversion.
Avatar billede pede15 Nybegynder
23. maj 2005 - 14:38 #8
jeg prøver lige at hente disk keeper og køre en defrag - men det eneste jeg har installeret indtil videre er dog kun nødvendige drivere, winamp og messenger samt antivirus. Men jeg prøver lige at defragmentere - kan jo være :D (krydser fingre)

Mvh
Peder

- Andre ideer er også meget velkomne :)
Avatar billede pede15 Nybegynder
23. maj 2005 - 19:39 #9
Problemet er løst! :D

Det var dog ikke defragmenteringen der løste det :)

To ting var årsag skyld i at systemet var langsomt. Systemet generelt - generel ydelse var ekstremt dårlig hvilket skyldtes at harddisken hvorpå Windows er installeret, var blevet tvunget i PIO-mode (hvorfor ved jeg så ikke) istedet for UDMA - hvilket gjorde opstart og alle operationer som harddisken langsom.

En anden ting var kontekst-menuen (højre-klik) for alle video-filer var langsom. Det så ud som om musen sad fast men jeg fandt dog ud af at computeren rent faktisk registrerer musens bevægelse - skærmbilledet blev bare ikke opdateret. Grunden til denne mærkelig opførsel var helt sprit-nye drivere til grafikkortet. Problemet forsvandt da jeg installerede et ældre sæt drivere.