Avatar billede 9ki Nybegynder
20. maj 2005 - 20:10 Der er 8 kommentarer

Om bios på Compaq Amada 1750 igenigen

Har tidligere stillet spørgsmål om dette, og har ved at fjerne alle batterier fået gang i computeren, men kan stadig ikke få adgang til bios. Når jeg starter op, reagerer den ikke på F10, men skriver i stedet:
"162 system options not set. The following configuration options were automatically updated: Total memory installed 327680 Kbytes.
CMOS checksum invalid. Default values loaded"
"F1 save changes" el. "F2 ingnore changes"
F1 bringer mig tilbage til før jeg tog batterierne fra, F2 tilbage til samme skærmbillede...

Nogen forslag herfra??
20. maj 2005 - 20:49 #1
Det er jo en gammel maskine. Det ser ud til, at den er så gammel at det var de brugte en service partition på hard disken, til setup utility m.m.
Hvis du har slettet den partition, eller skiftet disken, så er du nødt til at bruge en diskette, og boote den, for at sætte den op. Du kan hente den her:
http://h18007.www1.hp.com/support/files/Armada/us/locate/4_1071.html
Software - System Management
Du skal selvfølgelig lige trykke F1, for at gemme auto configurationen.
Computer Setup for Portables
20. maj 2005 - 20:50 #2
Software - System Management
Computer Setup for Portables

Du skal selvfølgelig lige trykke F1, for at gemme auto configurationen.

Det var bedre :D
Avatar billede 9ki Nybegynder
20. maj 2005 - 21:07 #3
Jamen, ligeså snart jeg har trykker F1, ryger jeg tilabge til "Non System disk error
replace and stricke any key when ready", og så må jeg fjerne batterier og strømforsyning forfra...Sætter jeg disketten i først, skriver den invalid disc eller noget i den retning...
20. maj 2005 - 21:29 #4
Ja, det tyder jo på at den ikke kan boote på Partitionen.
Du er nødt til at sikre dig, at du har en diskette du kan boote på.
lav en dos boot diskette, på en anden maskine, og test at du kan boote på den på den anden maskine.
Test så om armadaen vil boote på den, hvis den nu kan boote, så er det bare med at få lavet en Setup diskette.
Men du kan jo være i den ulykkelige situation, at du både har en def eller slettet hard disk + et def. diskette drev.
ps. jeg har ikke lige set dit tidligere spørgsmål :/
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2005 - 11:11 #5
9ki > Lidt info:
Du må faktisk ikke oprette 2 spørgsmål med det samme emne, hvis du ikke har fået løst problemet i første spørgsmål, så må du ifølge reglnerne oprette et nyt, efter 7 dage - sorry men sådan er reglerne, se punkt 11.http://www.eksperten.dk/regler.phtml

Det første spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/619313
21. maj 2005 - 11:57 #6
Gi' loke i reglerne. Men fint at du linkede til det gamle spørgsmål haverslev.
9ki, nu er det vel ikke bare sådan at disken bare er blevet slettet/fdisk?
Hvis du vil teste det hurtigt, så kan du lave dig en DOS/Win9x/me boot diskette, kopier fdisk ud på den, boot på disketten, hvis armadaen ken, og check med fdisk, om den kan se disken. Hvis du kan se disken, i fdisk så er det jo bare et spørgsmål, om at få installeret et OS.
Det kan være at maskinen er for gammel til at den kan boote fra cd.
Men du har jo fået resat CMOS'en, så hvis den kan boote fr CD, så skulle det være på plads. Standard boot order, på compaq er Floppy - CD - HDD.
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2005 - 12:26 #7
rogerrabbit > problemet med flere spørgsmål er, at du f.eks skriver noget her, som måske allerede er afprøvet i det andet spg. og omvendt - det er forvirrende for alle parter ;o)
21. maj 2005 - 13:44 #8
ikke problemet, det er straffen.