Avatar billede ngandrup Nybegynder
20. maj 2005 - 11:56 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke gemme som jpeg

Jeg har lavet et billede i Photoshop som jeg gerne vil gemme som jpeg til en hjemmeside. PS vil i midlertid kun lade mig gemme i meget få formater, så som .psd .RAW og .TIFF. Hvad gør jeg forkert?

VH Nikolaj
Avatar billede rabild Nybegynder
20. maj 2005 - 12:04 #1
Hvis det er et CMYK billede skal du konverter det til RGB
Avatar billede doodoo Novice
20. maj 2005 - 13:43 #2
Man kan godt gemme CMYK billeder som JPEG...

Du skal gå op i IMAGE > MODE > sæt den til 8 BIT
Dette vil løse dit problem :)

Kør altid 8Bit til web publikationer
Avatar billede ngandrup Nybegynder
20. maj 2005 - 13:54 #3
Det virkede at sætte det til 8 BIT - og jeg kan godt se nu at det skulle være GIF.. Men det kunne jeg så heller ikke gemme som før:)

Hvad er et CMYK billede?? Alt hvad jeg ved er, at det er en photoshop-fil..
Avatar billede doodoo Novice
20. maj 2005 - 14:05 #4
CMYK er ikke en photoshop fil - CMYK er farver...
CMYK står for Cyan, Magenta, Yellow og Keycolor hvilket er de 4 farver man skal bruge til trykte til - fx. kateloger, plakater osv. Så skal vi også ind at snakke DPI men det er en længre historie...

Hovedsagen er at WEB billeder skal helst være GIF (pga. størrelsen i KB) og 8Bit farver :)
Avatar billede doodoo Novice
20. maj 2005 - 14:05 #5
og husk når du gemmer web billeder skal du trykke CTRL+ALT+SHIFT+S eller gå op i File > Save for web :)
Avatar billede ngandrup Nybegynder
20. maj 2005 - 14:17 #6
Den er bare fin. Og den sidste var jeg med på.. Også det med farverne nu hvor du siger det:)Mange tak for hjælpen!
Avatar billede doodoo Novice
20. maj 2005 - 15:01 #7
Selvtak - lukker du spørgsmålet også, hvis svaret var ok?
Avatar billede ngandrup Nybegynder
20. maj 2005 - 15:22 #8
Hov! Det havde jeg sat den til. Nå, den kommer her.
Avatar billede doodoo Novice
20. maj 2005 - 16:45 #9
hehe tak for points :P