Avatar billede mortenhest Nybegynder
19. maj 2005 - 23:22 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Rettigheder ved salg af brugt PC.

Jeg har haft en PC i et par år som har fungeret fejlfrit. Jeg besluttede mig for at investere i en bærbar og solgte så min stationære. Inden jeg solgte den formaterede jeg den.

Kort efter jeg havde solgt den kontaktede køber mig og klagede over at lyden ikke virkede, hvilket jeg slet kunne forstå, eftersom jeg aldrig har haft problemer med lyden. Jeg troede så at det var et eller andet med stikkene eller drivere og tog ud og kiggede på PC’en. Det viste sig så at PC’en har været åbnet og der har været installeret et modem i PC’en. (se evt spørgsmål http://eksperten.dk/spm/619150)

Køberen er så begyndt at snakke om at han vil have pengene tilbage, har han retten på sin side i den sag, eller hvad siger loven?

PC’en blev kun solgt for lidt under 2000 kroner, men jeg ville være meget træt af hvis jeg skal købe en ødelagt PC tilbage som virkede perfekt da jeg solgte den, eller hvis det er mig der skal betale et nyt lydkort.

Håber der er nogen der har lidt kendskab til jura her på eksperten.
Avatar billede driis Nybegynder
19. maj 2005 - 23:54 #1
Jeg kender ikke jura'en men jeg tvivler stærkt på at køber kan få noget ud af det. Under alle omstændigheder ligger bevisbyrden hos ham.

Købeloven er ikke nær så streng ved privat handel som når et firma sælger et produkt.

Samtidig, er en computer som bekendt meget følsom overfor statisk elektricitet. Det er absolut muligt at lydkortet er brændt af under installation af modem.

Endelig, kan det være at køber blot ikke kan magte at installere den rigtige lyddriver på systemet.
Avatar billede sthen Nybegynder
19. maj 2005 - 23:55 #2
Da det er en brugt PC, er det helt klart køber der har et problem, med mindre I har lavet en skriftlig aftale der siger noget andet.
Jeg er overbevist om at han ikke vil komme nogen vegne med søgsmål, hverken via forbrugerombudsmanden, advokater eller andre.
Specielt må du henlede opmærksomheden på, at køber efter modtagelse selv har forsøgt at ændre på PC'en, ved at montere modemmet, som jo tilsyneladende konfliktede med onboard lydkortet.
Slap af og læn dig tilbage og sig: Bad luck mester - you've got a problem - I don't.
Avatar billede boxer Nybegynder
19. maj 2005 - 23:59 #3
Jeg er ikke ekspert med god til at gætte :o) Normalt ville køberen have ret til at annulere handelen hvis han klagede til forbrugerstyrelsen.
Men da han selv har været ved at modificere PC'en, mener jeg ikke han kan forlange noget.
Det svare jo til at du køber et eller andet nyt (ikke nødvendigvis en PC), skiller det ad hvorefter det går i stykker. Så ville garantien ikke dække.

Hvis jeg var i din situation ville jeg fortælle køber at jeg ikke tager den retur pga. ovenstående. Jeg går ud fra at du er 100% sikker på at den virkede da du solgte den.
Avatar billede colabund Nybegynder
20. maj 2005 - 06:28 #4
Kort og godt: Købeloven gælder IKKE ved handel mellem private.
Du kan roligt glemme alt om den sag.
Avatar billede boheme Nybegynder
20. maj 2005 - 07:42 #5
Enig med colabund, glem det!
Køber må da også være en idiot, det er jo med garanti ikke et hardware problem men sikkert et driverproblem -- det kan han da ikke holde dig ansvarlig for efter at han selv har installeret div. programmer på maskinen. Den ville ikke engang holde hvis det var et butikskøb
Avatar billede rebecca Novice
20. maj 2005 - 08:58 #6
For mig lyder det som om køber har gjort i nælderne og så prøver at få det til at se ud som om at det er dig der har et problem da du jo har solgt en pc til ham som skulle virke, dette er så også lykkedes for ham et stykke hen ad vejen da du jo åbenbart har fået lidt dårlig samvittighed over at skidtet er gået i stykker, men han har jo så alligevel forregnet sig lidt ved det at du spørger her på E om "rettighederne ved salg af brugt Pc", og har fået enslydene svar på dit spg.

Mit råd til dig er som de andres "Lad for guds skyld være med at tage Pc'en tilbage du har solgt en pc der fungerede ved modtagelsen at han så piller i den og ødelægger den er ikke dit problem"

Hvis du endelig vil hjælpe manden og selv har nok tjek på pc'er til at du kan lave dem, så fortæl ham at du da gerne vil se om du kan lave pc'en for et mindre beløb

Mvh.Rebecca
Avatar billede hpo Nybegynder
20. maj 2005 - 09:30 #7
Havde køber ikke set computeren før købet? Hvis man sammenligner med et bilkøb, anvender man ofte et begreb, der hedder "købt som beset" eller noget i den retning - et yderst rimeligt princip, når man køber en brugt genstand.

Henvis evt. køber til denne tråd, med angivelse af hvad der er den gængse holdning ved et køb af denne type.

/hpo
Avatar billede mortenhest Nybegynder
20. maj 2005 - 21:53 #8
>>boxer: Ja jer er 100% sikker på at PC'en virkede da jeg solgte den, køber fik desuden et ekstra grafikkort og en ekstra CPU-køler med som ikke var nævnt i salgsopstillingen.

>>rebecca: Jeg har rimelig styr på computere og har også været henne ved køber for at forsøge at løse problemet, uden held.

>>hpo: Køber så ikke PC'en virke inden han købte den da den var formateret og pakket sammen.

Jeg kan se at folk er rimelig enige i denne sag og tager ikke PC'en tilbage igen, selvom jeg selvfølgelig er bitter over at de ikke er tilfredse med købet.

Da ikke er et spørgsmål med ét korrekt svar hvordan fordeler jeg så disse point?
Avatar billede boxer Nybegynder
20. maj 2005 - 21:56 #9
Du beder bare om et svar fra dem du vil give point.
Avatar billede dmcn Praktikant
20. maj 2005 - 23:16 #10
Lav en hurtig google-søgning i Groups-sektionen på privat handel reklamationsret, og du vil se, at handel mellem private også er omfattet af købeloven. Det er muligt at fraskrive sig reklamationsretten, men dette skal ske skriftligt i forbindelse med købet.
Ergo har køber faktisk 2 års reklamationsret.

Du har dog højst sandsynligt en fordel da han har sat modem i. Teoretisk set kan det have forårsaget skade på andet hardware og givet ham de problemer han oplever.
Har du overvejet at købe et billigt lydkort og smide i som erstatning?
Avatar billede boxer Nybegynder
21. maj 2005 - 06:58 #11
n0rmality > Det passer ikke - det er en brugt vare. Det giver IKKE 2 års reklamationsret.
Avatar billede dmcn Praktikant
21. maj 2005 - 11:06 #12
anonym: http://www.forbrug.dk/test/testbasen/biler/biler/saelger-er-privatper/ - ja, der står biler, men det er det overordnede indhold du skal se på. :)
Som der står er privat handel ikke omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb, men alt andet i købeloven gælder, og herunder hører §42 - 54, der omhandler mangler ved varen samt reklamationsret.
http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html
Avatar billede boxer Nybegynder
21. maj 2005 - 12:24 #13
n0rmality > Hvor lang tids reklamationsret har du hvis du køber brugt bil hos en forhandler - 2 år? Nej du har som regel 6 mdr. afhængig af hvor gammel bilen er. 2 års reklamationsret gælder kun nye varer.
Hvis jeg sælger dig en 18 år gammel cykel som er rusten og grim, mener du så der er 2 års reklamationsret?
Hvad med et par gamle bukser - skal de også kunne holde i 2 år efter salg?
Avatar billede dmcn Praktikant
21. maj 2005 - 12:48 #14
Hvis din overbevisning er, at reklamationsretten ikke eksisterer ved handel mellem private, så link venligst til officielle udtalelser, der bekræfter din mening.
Min pointe er, at man som standard har to års reklamationsret i *alle* handler - ved handel mellem private kan varigheden af reklamationsretten dog ændres, hvis begge accepterer dette - og det vil de formentlig gøre, hvis vi taler om en 18 år gammel cykel eller et par gamle bukser.
Avatar billede palleskov Juniormester
21. maj 2005 - 12:55 #15
Hej her er hvad forbrugerrådet skriver

Handel mellem private
Forbrugervejledning
Der kan være mange penge at spare, hvis man handler brugte varer privat. Men du har ikke samme rettigheder, som hvis du handler i en forretning.

Der kan være mange penge at spare, når man handler brugte varer privat. Måske falder du over en annonce i Den Blå Avis på en brugt cykel eller bil, eller dit barn vil måske gerne købe en brugt Play Station af sin bedste ven, som netop har én til salg.

Hvis du handler med en anden privat, så vær da opmærksom på at sælger også er en privatperson, og at du ikke som ved handel med en erhvervsdrivende, kan forvente beskyttelse af købeloven, selvom denne gælder når intet andet er aftalt. Det er derfor op til dig at aftale med sælgeren, hvilke rettigheder du har, hvis varen pludselig går i stykker - eller du fortryder dit køb.

Nogle gange kan en handel ende med at man som køber fortryder. Enten fordi varen ikke svarer til det lovede, eller måske opstår der efterfølgende en fejl, som man kan risikere selv at skulle betale for at få lavet. Ved en uoverensstemmelse i en privat handel kan du ikke få behandlet en klagesag i Forbrugerklagenævnet, men må selv søge rådgivning ved en advokat, og måske endda være nødt til at få en tvist afgjort ved domstolene. Ved en eventuel retssag hvor det ikke har været muligt at indgå et forlig, vil en dommer sandsynligvis skele til købeloven ved afgørelse af sagen. Det er så en fordel at have afklaret forskellige spørgsmål vedr. selve handlen inden den er foretaget. Det er også vigtigt at aftalen er skriftlig hvis du senere har brug for, at kunne bevise noget i en eventuel tvist.

Forbrugerrådet har opstillet nogle gode råd du kan bruge, hvis du vil handle hos en anden privat:

Sammenlign varens pris med andre brugte varer, magen til og i alder og stand
Aftal på forhånd med sælger hvilke rettigheder du har, hvis noget går galt senere
Brug lidt tid på at få skrevet aftalen ned, tilføj gerne dato for handlen og lad sælger kvittere
Hvis varen er af nyere dato, så spørg om der findes en bon/kvittering eller endda et garantibevis som du kan få
Avatar billede boxer Nybegynder
21. maj 2005 - 13:25 #16
Jeg har ingen links at henvise til og derfor er det vel kun påstande jeg kommer med. Jeg tænker bare logisk - En vare har en bestemt levetid. Det ved både køber og sælger. Derfor mener jeg det er logisk at der ikke kan være 2 års reklamationsret. Når jeg har købt gennem "Gul og Gratis" forventer jeg ikke nogen form for garanti. Jeg forventer også at tingene er iorden og mener at det er op til mig selv at tjekke at varen virker.
Når jeg sælger gennem "Gul & Gratis" er de ting jeg sælger iorden. Jeg giver ingen garanti og hvis du ringer til mig og siger at "varen" er gået i stykker, vil jeg beklage og sige det er dit problem. Jeg har jo ikke samme mulighed for at tjekke om varen er korrekt behandlet som en forhandler har.
Iøvrigt har jeg aldrig været ude for at der har været snak om garanti ved brugt køb/salg. Varen har altid været købt beset.
For ikke at få en uendelig diskusion med nogen som sandsynligvis ved mere om emnet end jeg, bliver dette min sidste kommentar. Og det er ikke for at være flabet men der er ingen grund til at diskutere noget man aldrig bliver enig om :o)

Til sidst vil jeg da lige sige at det er ret usmart at købe en PC der ikke er set i brug :o/
Avatar billede rebecca Novice
30. april 2006 - 00:24 #17
Måske tid at lukke spg.
Avatar billede palleskov Juniormester
30. april 2006 - 10:40 #18
Ja det må du nok sige