Avatar billede nybroe Nybegynder
19. maj 2005 - 21:20 Der er 7 kommentarer

Problem med update/insert into

Kan man insætte eller opdatere et felt i en access-database på anden måde end at bruge enkelt-gnyffer f.eks.:

INSERT INTO bruger (firma, adresse, by) VALUES ('Rick','Gaden 44','Kbh');

Problemet opstår hvis der i valuen også er en gryf, f.eks.
Rick's

VALUES ('Rick's','Gaden 44',Kbh);
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. maj 2005 - 21:28 #1
Det gøres ved at erstatte med to apostroffer: VALUES ('Rick''s','Gaden 44','Kbh');

(firma, adresse, by) bør vel også være (firma, adresse, [by])
da by er et reserveret ord
Avatar billede nybroe Nybegynder
19. maj 2005 - 21:36 #2
Problemet er, at man ikke kan forudse hvad en bruger skriver i f.eks. et input-felt, så problemet har jeg nu løst ved er erstatte med en replace-funktion:

ipf = Replace(ipf, "'", "''")
Avatar billede nybroe Nybegynder
19. maj 2005 - 21:48 #3
men smid et svar, så deler vi
Avatar billede submann Nybegynder
20. maj 2005 - 02:40 #4
Det kan gøres på en lidt smarter måde...

I din database.asp som jeg går ud fra du includerer i alle dine filer indsætter du dette:

Function FixSQL(strString)
  FixSQL = Replace(strString, "'", "''")
End Function

Og det bruger du så sådan her f.eks:

strSQL = "Update Bruger Set Firma='" & FixSQL( strFirma ) & "', Adresse='" & FixSQL( strAdresse ) & "', By='" & FixSQL( strBy ) & "'  Where Id=" & Chr(34) & intId & Chr(34)

' Udfør strSQL
objConn.Execute strSQL

Eller

strSQL = "Insert Into Bruger (Firma, Adresse, By) VALUES ('" & FixSQL( strFirma ) & "','" & FixSQL( strAdresse ) & "','" & FixSQL( strBy ) & "')"

' Udfør strSQL
objConn.Execute strSQL

Bare en lille bemærkning fra mig... ;o)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. maj 2005 - 13:52 #5
Husk at "by" er et reserveret ord.. der skal derfor "[]" uden om det: ..adresse, [by])...
Avatar billede nybroe Nybegynder
20. maj 2005 - 18:14 #6
-> submann, fin idé, smid gerne et svar også....
Avatar billede submann Nybegynder
20. maj 2005 - 19:06 #7
Behøver ikke point for det... Ellers tak... ;o)