Avatar billede aggemamme Nybegynder
18. maj 2005 - 19:22 Der er 5 kommentarer

Skift til nyt IP: Hvordan undgås nedetid

Vi skifter til en ny udbyder og lige nu virker begge udbydere. Jeg har således både IP'erne 212.242.144.90 (CyberCity) og 83.92.251.139 (BoligNet/TDC).

Problem: Jeg vil gerne have, at man kan komme ind på en server (10.0.0.2) der står på mit netværk vha. begge førnævnte adresser.

Jeg har 2 routere nu. Den "gamle" router (10.0.0.1, fra CyberCity) sender port 80 videre til serveren. Det samme gør den "nye" router (10.0.0.3, en Linksys WRT54g).

Går man ind på 212.242.144.90, virker alt fint. Hvis man derimod går ind på 83.92.251.139, så virker det tilsyndeladende kun, hvis man ikke selv er bag NAT. Jeg forestiller mig, at det er fordi min server 10.0.0.2 svarer tilbage via default route 10.0.0.1 og dermed CyberCity-forbindelsen.

Hvordan løser jeg det nemmest? Jeg kunne naturligvis skifte over til den nye udbyder ved at ændre default routen til 10.0.0.3 på serveren, men jeg ville gerne have at begge forbindelser virker i et tidsrum, således at der ikke er nedetid i forbindelse med at DNS'en skal skiftes for de domæner, der er tilknyttet serveren.
Avatar billede leif Seniormester
18. maj 2005 - 21:17 #1
Ved ikke om det vil virke, men sæt i Gateways på serveren !

Hvis du ellers sætter domænernes TTL ned til 1 time nogen dage i forvejen, vil du have max en time nede når du flytter serveren over på den nye IP.
Avatar billede svindler Nybegynder
26. maj 2005 - 12:57 #2
Du kan sætte en router, evt en lille linux-box, til at lave indgående nat, altså så udefrakommende forbindelser bliver nattet til 172.16.0.0/16, når de kommer fra Cybercity og til 172.17.0.0/16, når de kommer fra TDC.
På den måde kan du sætte gateways op på serveren til at pege på hver linux box for hhv 172.16.0.0 og 172.17.0.0.
Avatar billede svindler Nybegynder
26. maj 2005 - 13:00 #3
Du kan også bare bruge to billige routere, med wan interfacet pegende mod din server, så de laver overload. Et simplere setup, så længe serveren ikke selv skal på internettet (men det kan også lade sig gøre, hvis det skulle være nødvendigt).
Avatar billede aggemamme Nybegynder
27. april 2006 - 07:11 #4
beklager at jeg ikke har skrevet her, tak for jeres forslag. det endte med at jeg satte en proxy server op så vidt jeg husker.

vil i have point så svar :)
Avatar billede svindler Nybegynder
27. april 2006 - 09:34 #5
ping