Avatar billede ibka Novice
15. maj 2005 - 22:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor er mine farver ikke ens

Har 2 stk. 19" Viewsonic - 1 stk. VP912S og 1 stk. VP191B som er tilsluttet et NVIDA GeForce 6800 GT skærmkort digitalt - men der er syntes jeg stor forskel i farverne. Hvorfor så det
Avatar billede milandt Nybegynder
15. maj 2005 - 23:32 #1
Sådan er det bare.. der er forskel på farver på forskellige skærme. Profesionelle der arbejder med grafik bruger specielle værktøjer (hardware) til at indstille deres skærme så de er "neutrale" og farverne vises "korrekt". Lad være at spørge ind til det, for kender ikke så meget til det i detajler.. men jeg ved at det er udbredt at man ikke kan regne med at billedet har samme farver på en skærm som på en anden.
Avatar billede screem_brille Novice
15. maj 2005 - 23:38 #2
det skyldes at de ikke er sat op til at benytte samme farve profil (ICC profil) en ICC profil sikrer at både skærm og f.eks printer eller scanner viser de samme farver, (det kan dog også nemt skyldes at det er farve balancen for er forskellig, typisk benyttes der enten 6300 eller 9500 grader)
Avatar billede magnuskoch Nybegynder
15. maj 2005 - 23:58 #3
prøv at højreklikke på skrivebordet, tryk egenskaber, indstillinger, avanceret. Det er måske en menu hvor man kan kalibrere farverne på den enkelte skærm.
Avatar billede ibka Novice
22. maj 2005 - 22:09 #4
Jeg har fået bekræftet fra Viewsonic at de burde vise samme farver, afventer en ny skærm fra Viewsonic, så jeg lader sprøgsmålet stå indtil jeg har modtaget denne.
Avatar billede ibka Novice
28. maj 2005 - 22:07 #5
Nu har jeg modtaget en ny skærm på garantien, og nu er farverne stort set ens
Avatar billede screem_brille Novice
23. juni 2005 - 02:39 #6
kan man forvente noget feedback ?
Avatar billede ibka Novice
23. juni 2005 - 12:31 #7
screem brille, den 28.05.05, samme dag som jeg modtog en ny skærm, har jeg skrevet følgende:

Nu har jeg modtaget en ny skærm på garantien, og nu er farverne stort set ens

Hvad mere feedback forventer du
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 12:31 #8
at du lukker spørgsmål ;)
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 12:41 #9
ja nu skrev jeg jo også kun at farve balancen var forskellig, hvilket jo var problemet (en fejl justering af monitoren)

men tak for vi da måtte hjælpe dig....