Avatar billede askgaard Nybegynder
14. maj 2005 - 13:20 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ændring fra port 25 til port 26.

Hej.
Jeg har forsøgt, at ændre min smtp port til 26 i stedet for 25, men det virker ikke rigtigt. Jeg kan godt sende mails, men ikke modtage dem.
Er der en venlig sjæl, som ved, hvor man gør det præcist i exchange? Det ville være en rigtig stor hjælp.

Mvh Thomas.
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. maj 2005 - 13:41 #1
To ting skal du vide. SMTP sender mail på port 25 normalt. Du henter mail med pop 3 og det foregår på port 110 normalt.

Du skal også huske at resten af verden sender mails på port 25 til din mailserver og ikke på port 26.

Prøv lige at overveje dit setup igen
Avatar billede askgaard Nybegynder
14. maj 2005 - 13:43 #2
Jeg har i min dns opsætning ved Gratisdns følgende opsætning

freelance-foto.dk mail.freelance-foto.dk
TCP/IP port: 26
Denne MX record findes IKKE i dns! 10 43200

freelance-foto.dk
MXBackup udløber: 23/08/2005 mxbackup.gratisdns.dk 20 43200 Kan ikke ændres

Det burde da sende min mail til min server over port 26, eller tager jeg helt fejl?
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. maj 2005 - 13:50 #3
Ikke som jeg forstår det, det er jo min klient der bestemmer hvilken port den vil handshake med din server på. du kan, mig bekendt ikke lave port mapping via dns.
Avatar billede askgaard Nybegynder
14. maj 2005 - 14:43 #4
Det tror jeg så ikke er helt rigtigt. Så vidt jeg kan læse på support siderne på gratisdns.dk, er det muligt, og på den måde, omgå tdc's spærring af port 25.
Avatar billede kenp Novice
14. maj 2005 - 15:10 #5
ja det er korrekt, men for at køre det på port 26 så skal du betale hos gratisdns for at de relaver post fra port 25 til 26.

Men vhorfor sætter du ikke bare TDC ind som backup mx så kan du modtage post på din egen mailserver alligevel..
Avatar billede kenp Novice
14. maj 2005 - 15:12 #6
du laver da bare en ekstra mx-record hos gratisdns..
backup-mx.post.tele.dk 20
Avatar billede askgaard Nybegynder
14. maj 2005 - 16:47 #7
Jeg har i forvejen abb. på mxbackup hos gratisdns. Er portforward ikke indbefattet i det? Hvis ikke, kan det jo godt være grunden til det.
Avatar billede kenp Novice
14. maj 2005 - 18:14 #8
Nej det er ikke med så skulle du have købt "mxbackup portforward" men hvorfor betale for noget når du kan gøre det selv ved at indsætte den linie jg har lagt...
Avatar billede askgaard Nybegynder
14. maj 2005 - 18:35 #9
Jeg har bare oplevet nogle gange, at tdc ikke altid bouncer mailene tilbage og den vej videre til mxbackup, når min forbindelse har været død. Lidt ærgeligt at miste mails, da jeg driver et lille firma, og får mange henvendelser den vej igennem.
Avatar billede kenp Novice
14. maj 2005 - 18:55 #10
Nej det kan du have ret i men så er det mxportforward du skal have fat på. efter hvad jeg kan tyde ud af det.
Avatar billede askgaard Nybegynder
14. maj 2005 - 18:58 #11
Så er det lige, at vi kommer tilbage til, hvordan man ændrer exchange til, at modtage på port 26 i stedet for 25.
Avatar billede kenp Novice
14. maj 2005 - 19:38 #12
http://msmvps.com/kwsupport/archive/2004/11/13/19026.aspx
http://forums.msexchange.org/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=18;t=001142

Men så får du jo et problem når du vil sende post... det er jo så også på den forkerte port.. (ved ikke om man kan have 2 forskellige porte samtidgi i exchange)
Avatar billede kenp Novice
14. maj 2005 - 19:39 #13
Avatar billede kenp Novice
14. maj 2005 - 19:40 #14