Avatar billede rossoneris Nybegynder
13. maj 2005 - 08:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Certifikat udløbet

Når en brugers certificat er udløbet og man laver en eksport af ID`en der skal fornys - hvor får man id`en recertificeret ?

Følgende er gjort

Når man går ind i "file" - "security" - "user security" og derefter trykker på "renew". Derefter vælger jeg "eksport id" og man gemmer filen. Hvordan får jeg denne fil recertificeret ?!?
Avatar billede maxwell Nybegynder
13. maj 2005 - 11:57 #1
IDen kan også recertificeres direkte fra Admin-clienten - derefter kan man logge på Notes med den "normale" ID og den vil så blive opdateret. Jeg oplever det tit at brugere ikke "lige når" at få recertificeret deres ID fil.
Avatar billede vivler Nybegynder
13. maj 2005 - 12:00 #2
Brug Fortsæt i stedet for, så kan du sende Klienten's id-fil til f.eks Notes administrator, el. anden person, som har cert.id filen/tilladelse.
Så får administrator en mail med forklaring om hvordan han/hun skal recertificere og gør det, og mail kommer tilbage til klienten
Avatar billede rossoneris Nybegynder
13. maj 2005 - 12:37 #3
Vivler: Ja - normalt kan man bare sende id fil til administrator, men når jeg forsøger dette siger den at certificatet er udløbet og man skal kontakte domino administrator.

Jeg har i domino admin recertificeret brugerens id fil, men det hjælper ikke. Det må kunne lade sig gøre med den eksport af id`en uden at bruge sende funktionen
Avatar billede vivler Nybegynder
13. maj 2005 - 15:02 #4
hvis du kan exportere filen, så gem den på et drev hvor du kan få fat på den fra Notes Administrator.
gå i Notes administrator og Configuration->Certification-Certify og her kan du certificere og kopiere filen fra drevet tilbage på den klient og evt. omdøb til Shortname.ID
Avatar billede vivler Nybegynder
13. maj 2005 - 15:08 #5
Duer ikke at kopiere filen, så går det galt :o(

Du skal fra Login billedet, lave recover password, og hente filen fra det drev Notes Adminstrator har lagt den
Avatar billede leif Seniormester
16. maj 2005 - 21:54 #6
Hvis du har ID filen, kan du smide ID filen ned på en diskette, hoppe over på en maskine der har adgang til Certifer ID filen og I Administrator gå ned i Configuration-> Certification -> Certify, det har vi gjort flere gange uden problemer ! Du skal bare have brugeren med da Passwordet til ID filen skal bruges !

Til fremtiden så I undgår det, kan I i forvejen ReCertify en bruger før ID filen udløber via Administrator ! Virker med garanti i R6
Avatar billede noteshotline Nybegynder
21. maj 2005 - 20:52 #7
Når man fra ADMIN klienter har recertificeret en udløbet bruger eller blot nogle brugere (Jeg plejer at give 30 år ekstra - så er det ikke mit problem næste gang).

Brugeren skal så accesse sin mail database med File - Database - Open... f.eks. Names.nsf og acceptere diverse advarsler - så plejer det at lykkes at få opdateret certifikatet.

Hans Holt
Avatar billede noteshotline Nybegynder
29. maj 2005 - 21:00 #8
I torsdags var jeg ude for en server, hvoir certifikatet var udløbet!

Den var åbentbart oprettet som en bruger med kun 2 års certificering.

Her var jeg nødt til at stoppe servren og certificere ID filen manuelt og derefter genstarte serveren.

/Hans Holt

og tak for points