Avatar billede thortz Nybegynder
09. maj 2005 - 16:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvor længe skal et mobil batteri oplades?

Hej

Hvor længe er det man siger at de nye Nokia batterier skal oplades første gang, har nemlig lige købt en 7270 og skal lige have lidt liv i den.

Jeg kan huske at de gamle skulle lades op i 12-16 timer, men har vidst læst noget om at de nye kun skulle i et par timer eller sådan noget?
Avatar billede ronaldo7 Nybegynder
09. maj 2005 - 17:25 #1
Jeg har også lige købt ny SonyEriccson K700i den skulle 16 og måtte ikke tændes imens sagde de derude
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2005 - 18:15 #2
1. gang skal det lades op i de 12-16 timer (nogle siger 24t).
Derefter kan du klatlade.
Avatar billede rasmus-madsen Nybegynder
09. maj 2005 - 22:47 #3
Det passer ikke.

Det har kørt en masse diskutioner om dette.
Du lader bare batteriet op til telefonen siger stop. Så kan du bruge det.

Det er en skrøne med de 16 timer.
Telefon slår "opladnings" funktions fra efter batteriet er ladet op.

D.v.s at når telefonen siger at batteriet er ladet op, vil der ikke komme mere strøm til det.

Telefon bruger nu bare strømen fra laderen nu...

Så kom igang med at brug den :D ..
Avatar billede lonepeter Novice
10. maj 2005 - 12:07 #4
I forbindlse med mobil køb har jeg flere gange fået at vide at jeg skulle lade dem oplade 12-16 timer første gang... - men! det har jeg nu altid skidt højt og flot på. Jeg plejer at sætte den til at lade og så sidde og lege med den imens. Når den er færdig tager jeg den fra og det har ladrig voldt mig nogle problemer...
Avatar billede roenving Novice
11. maj 2005 - 00:33 #5
Når din fon ikke mere fortæller dig, at den lader ved start-ladning, så er den selvfølgelig fuldt opladet, når du bruger et hvilketsomhelst batteri !-)

LiIon- (Lithium-Ion) batterier (og også Lithium-polymer-batterier) udmærker sig derefter ved, at de har en utrolig lang levetid, selv om du sjatlader, hvilket jeg selv gør/har gjort hver eneste dag med min nuværende og forrige mobil, som indtil nu ikke på hhv. 10 og 21 måneder har været under 5 af 7 streger ...

-- de gamle NiCad- (Nikkel-Cadmium) batterier _skulle_ du gennemtvinge en nærmest overladning på fra start, de _skulle_ aflades fuldstændig før hver eneste opladning, men tabte alligevel kapacitet over relativ kort tid, og tabte med det samme, hvis de ikke blev afladet ...

NiMh (Nikkel-Metal-hydrid) skulle fra starten total-oplades, men kunne i en vis grad tåle ikke at blive afladet, men havde dog også et syndrom om kapacitets-tab, hvis man ikke relativt ofte total-afladede dem ...

-- til gengæld smadrer du umiddelbart et Li-baseret batteri, hvis du tillader det at blive fuldstændig afladet, så hvis du bare la'r telefonen ligge med strøm på, og den opbruger batteriet fuldstændigt, skal du ud at købe et nyt, for et tomt li-batteri _kan_ ikke oplades !-(
Avatar billede lonepeter Novice
11. maj 2005 - 07:31 #6
>roenving, mht. li-ion, mon ikke at telefonen automatisk slukker inden at batteriet er helt tomt.
Avatar billede roenving Novice
11. maj 2005 - 09:58 #7
Man har i hvert fald lov til at håbe ...