Jeg har købt en Maxtor Diamond 160GB ATA harddisk.
Har nu rodet med den i en uges tid dage, og den vil hverken det ene eller det andet.
Det hele startede med Windows ikke kunne installeres på den (ny harddisk i ny samlet computer), hvorefter jeg således satte den som slave i en anden computer for at se hvad der var galt.
Her kunne der kun ses en del af, men fandt hurtigt et program så windows kunne se de resterende 30Gb. Dette således fint nok, men det viste dig således senere at windows ikke kunne formatere denne harddisk, bortset fra ekspress formatering. Dog forsvandt harddisken sporløst fra syatemet efter 10 mins, når dette var gjort. Den viste sig først efter reboot igen, og efter 10 mins forsvandt den dog igen.
Jeg lod den stå natten over, og her til morgen ville den slet ikke starte.
Er harddisken sat til hører jeg bare en masse klik lyde fra computeren, og den kommer aldrig igang med at boote.
Tager jeg strøm kablet af harddisken, således det kun er min anden harddisk der sidder til, kan jeg sagtens starte.
Det program fra maxtors hjemmeside virker heller ikke, den kan heller ikke se harddisken.
Er nået til den konklusion jeg må have modtaget en defekt harddisk? Men opretter jeg en RMA, og sender den og det derefter viser sig den ikke er defekt koster det mig 400kr :(
Så ville høre om nogen af jer brænder inde med en løsning?
Det skal ikke undre mig at du har samme problem som jeg også sidder i lige nu, dog en nummeret større 200GB.
Soklen på min HD, er simpelthen knækket, hvilket betyder, at ledningen ikke sidder godt nok, og derfor ikke altid har forbindelse til benene. Desværre kan jeg ikke få min byttet, da både Maxtor og firmaet jeg købte den ved dækker sig ind under, voldlig i sættelse, selvom det ikke er korrekt, men det har jeg jo svært ved at bevise.
Du kan prøve, forsigtigt at undersøge om ledningen sidder ordentligt i hd, og eventuelt hjælpe den lidt på plads med en finger, husk ikke for meget skævt pres, da du så helt sikkert vil knække den, hvis den ikke er knækket.
Til lsskaarup : Så vidt jeg ved skal firmaet du har købt den ved kunne bevise at du selv har været for hård ved harddisken for at kunne undgå at erstatte den indenfor de første 6 måneder efter købet. Det vil de få svært ved, så bare gå til dem.
1. er plasticken om selve benene knækket er et ens egen skyld (men selv om det mangler vil forbindelse ikke være dårligere, da selve plasticken kun har til funktion at guide kablet korrekt ind i benene)
screem_bille : Det skal stadig bevises - det er ikke nogen vedtagen 'standard'. Eller kunne det da være interessant at høre hvem der har vedtaget det :-)
nva plastic knækker ikek af sig selv, og er det knækket ved modtagelse, kontakter man post dk eller firmaet med det samme man modtager den, venter man styrker det ikke ligefrem ens bevisbyrde, og jeg ville aldrig godtage at folk først henvender sig efter noget tid og siger at det var knækket ved ankomsten og disken heller ikke virker.
nva -> jeg har forespørgelser ude omkring (firmaet og Maxtor) angående mit problem, men jeg tror ikke jeg gider gå videre med det. Så længe de fastholder deres mening, og købeloven er ikke sådan, at uanset hvad, så skal varer byttet/repareres hvis den går i stykker inden for de første 6 måneder. F.eks. hvis du smider dine nye løbesko i vaskemaskinen for derefter at give dem en omgang i tørretumbleren, så for du dem ikke byttet, hvis de går i stykker næste gang du er ude at løbe.
screem_brille -> du har fuldstændig ret og så ikke helt alligevel. Der forekommer produktionsfejl, på alle mulige og umulige måder, så plastikken kunne sagtens have været "skør" da jeg modtog harddisken. Jeg tjekkede dog ikke lige for dette, så allerede der, har jeg jo skidt lidt i nællerne. Problemet er bare, hvordan skal jeg kunne tjekke ved ankomst, at den er i stykker, skal jeg rykke og flå i en lille plastikstump, som ikke er let at få fat i?
Og så har det altså direkte/indirekte indflydelse på forbindelsen. Ja, ledningen kan godt sidde på benene uden soklen, men ledningen hænger på benene og vil derfor ikke slutte tæt på alle steder hvis overhovedet nogen steder. For som du selv sige, plastikken har kun til opgave at guide kablet korrekt ind i benene, men hvad så når kablerne ikke kan komme korrekt ind til benene.
Jeg kan prøve at vise det (forstil dig at luften imellem linierne ikke er der)
Korrekt: Forkert (plastik knækket): - - - /
Kan du se problemet, der er ikke meget forbindelse imellem stikkene, hvis den ikke hænger så meget at der helt kommer luften imellem.
nva det er bare ikke nemt at bevise at plastikken ikke er knækket pga ens egen skyld, efter en uge, f.eks så bliver en CPU med en knækket kerne heller ikke ombytttet (og sådan bør det også være, jeg vil da ikke være med til at betale for andres fejl monteringer)
lsskaarup -> Idet tilfælde du skitserer kan forhandleren sikkert også bevise at du har behandlet produktet forkert. screem_brille -> Lad os bare konstatere at vi har forskellige udgangspunkter i sådan en sag - forbrugerens og forhandlerens :-) Bevisbyrden ligger ihvertfald hos forhandleren.
lsskaarup -> jeg udtalte mig om situationen med de omtalte løbesko - mht. harddisken kan jeg ikke se at de kan bevise at det er din skyld. Nå, nu gider jeg ikke fortsætte denne diskution længere - min mening har jeg givet udtryk for ;-)
Det kan meget vel skyldes varme. Når den holder 10 minutter begynder at klikke og så forsvinder. Det er ihvertfald nøjagtig det samme symptom som begge mine maxtor 160GB/200GB. Prøv at download everest home edition eller HDD health og se hvad temperaturen er på dine diske, maxtor har det med at blive utrolig varm og så virker de altså ikke. Det er noget hø og jeg sætter aldrig mine penge i dem igen. Mine 2 maxtor diske ligger lige nu på 59 grader og computeren står bare tændt uden at læse/skrive på dem, det dur bare ikke. Til sammenligning er mine 2 andre diske 40 grader, heraf er en min systemdisk.
Så tjek lige temperaturen inden du afleverer dem tilbage. /ahave
Hmm, ja det med temperaturen kan måske være rigtigt, men mit nuværende problem er altså at jeg slet ikke kan starte computeren op, idet harddisken er sat til? Og som du slev skriver, ahava, så holder det med sp1 ikke. Jeg har service pack 2, da den blev sat i den anden computer!
Men altså en sammenfatning af hele den diskussion, der er blevet kørt er så?????
Jeg skal levere den tilbage og få en ny? den er 3 uger gammel, og har ligget som gave indtil i mandags.
Jeg ville bestemt aflevere den tilbage hvis jeg var dig, det kan da ikke passe at den ikke virker. Alternativet er at du skal købe en anden, og det overstiger alligevel de 400 kroner.
Og det var da mærkeligt problemet med de manglende 30GB når der var sp2 på, det plejer netop at være herfor. Men tag chancen og send skidtet ind. /ahave
Jeg ved ikke om det er mig du mener, jeg kom jo egentlig ikke med et svar, men mere en kommentar. Hvis du vil give point skal du nok specificere hvem du syntes hjalp dig mest med dit problem, og hvis ingen tage point selv. /ahave
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.