Avatar billede bms122 Nybegynder
05. maj 2005 - 21:46 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Forstørrer billeder så det med småt kan læses

Hejsa.

Det jeg søger er hjælp til at forstørrer billeder uden at de bliver alt for utydelige. Jeg henter billeder på ebay's auktioner, billeder af glansbilleder. Nogle gange er der logo eller et nummer på, som ikke er beskrevet i teksten. Nogle gange skriver de noget som ikke passer. Så det ville være rart om jeg kunne arbejde lidt med sådan et billede så jeg kan se hvad der står, hvis det altså kan lade sige gøre.
Avatar billede bms122 Nybegynder
05. maj 2005 - 21:51 #1
som dette billede der stå noget men hvad?
http://www.scraps.dk/00585.jpg
Avatar billede nopsen Ekspert
05. maj 2005 - 21:53 #2
er det ikke bare en zoom funktion du har brug for?
det er der i de fleste grafik programmer, også paint i windows.
om de bliver for utydelige når de forstørres op, kommer an på opløsningen billedet er i. hvis opløsningen er lav, kan man ikke zoome ret meget uden at det bliver utydeligt.
men det er muligt jeg har misforstået spørgsmålet?
Avatar billede nopsen Ekspert
05. maj 2005 - 21:55 #3
det billede er netop i så lav en opløsning at der ikke kan zoomes uden at det bliver utydeligt, det er svært at gøre noget ved desværre.
Avatar billede bms122 Nybegynder
05. maj 2005 - 21:58 #4
Øv kan man virkelig ikke gøre noget.
Avatar billede bms122 Nybegynder
05. maj 2005 - 22:00 #5
Kan man ikke lege lidt med nogle af alle de ting i billebehandlings programmerne. De kan da en hel del mere en jeg har fundet ud af. Jeg tænkte om der ikke sad nogle der plejer at fuske med billeder.
Avatar billede nopsen Ekspert
05. maj 2005 - 22:01 #6
man kan i nogen programmer som photoshop og lign "enhance" billeder, det vil sige at man kan fremhæve konturene lidt, nogen gange kan det hjælpe at gøre billedet sort hvidt hvorved nogen ting kan fremstå lidt mere klart, men med et billede i så lav en opløsning som det du viser, vil det blive meget svært at få noget ud af det.
Avatar billede nopsen Ekspert
05. maj 2005 - 22:03 #7
med billeder i den opløsning tror jeg det ikke, men det er da muligt at der er nogen som har nogen forslag til funktioner som jeg ikke kender til, så lad spørgsmålet stå noget tid evt.
Avatar billede bms122 Nybegynder
05. maj 2005 - 22:08 #8
Jeg har paint, irfanview og paint shop pro. Jeg har med lige dette billede selv prøvet forskelligt. Jeg har en masse andre billeder og havde håbet på en let løsning, men detfindes nok ikke. Desværre må jeg nok sige at de fleste billeder er med en sådan lav opløsning. Grunden til at jeg har valgt at vise lige dette billede er at sælgeren har skrevet at der skulle stå L M og et nummer, men når jeg selv kigger kan jeg ikke se de to bogstaver men nogle andre.
Jeg vil lige lade det stå til imorgen, men du må gerne ligge et svar, selv om du kun have en negativ løsning.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
05. maj 2005 - 22:10 #9
Problemet, i al sin enkelthed, er at intet program i verden kan skabe yderligere brugbar information, der ikke allerede findes i billedet. Har du 2 punkter i et billede, er det ingen sag at skalere dem op til 4 punkter, men der er ikke mere information i de 4 punkter, end der var i de oprindelige 2. Man bruger forskellige interpolationsteknikker til at skalere et billede pænt op, men det vil altid være en form for gennemsnit af de omkringliggende data. Har du fx. en værdi på 1 og 3 og du vil skalere det op, vil det være nærliggende at smide en værdi på 2 ind midt mellem de oprindelige data. Men, som sagt, det vil altid være en beregnet værdi - og dermed vil der ikke pludselig poppe værdien 7 frem fx, mellem føromtalte to værdier.

Du kan fremhæve kontrasten, hæve og sænke lysniveauer osv. som vil gøre det nemmere at se, hvad der er af information i billedet, men de tricks man ser i agentfilm, hvor man bare trykker på "enhance" knappen på et meget kornet billede og trylle-vupti-fix-bum, så står det knivskarpt... de findes desværre ikke i virkeligheden. ;-)

Når det så er sagt... så findes der programmer, der er bedre til at skalere billeder op end andre og der er programmet www.imaging-resource.com/SOFT/GF/GF.HTM sandsynligvis et af de bedste. Programmet gør faktisk ikke andet, end at skalere billeder op med meget lidt kvalitetstab vha. sindrige fraktal-algoritmer.

Håber ikke det lyder alt for kryptisk... :-)
Avatar billede nopsen Ekspert
05. maj 2005 - 22:12 #10
ok :)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
05. maj 2005 - 22:15 #11
Her kan du hente en trial af programmet, så kan du jo prøve dig lidt frem, inden evt. køb. Den fulde version koster $159, hvis du kan nøjes med en RGB udgave.

www.lizardtech.com/products/gf/
Avatar billede bms122 Nybegynder
05. maj 2005 - 22:16 #12
Næ det lyder nu ikke alt for mystisk, selv om jeg havde håbet på at jeg levede i en film.
Jeg kigger lidt på linket og ser hvad jeg kan finde ud af.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
05. maj 2005 - 22:19 #13
Ok! ;-)

Ellers er det vel bare at bede sælgeren om at maile dig originalversionen af fotoet. Hvis han ikke vil det, ville jeg nok vælge at købe hos en anden...
Avatar billede bms122 Nybegynder
08. maj 2005 - 13:09 #14
Puha, nå nu har jeg hentet en trial af photoshop, så jeg kunne prøve GF. Tja jeg må indrømme jeg havde håbet på noget mere trylle-vupti-fix-bum. GF kan nogle ting det kan jeg se, selv om jeg sikkert ikke har brugt tid nok på at sætte mig ind i det. Men photoshop er ret dyr, så vidt jeg ved, og jeg skal slet ikke bruge alt det det kan.
Det med at skrive til sælger, gør jeg også tit, og får næsten altid svar. Men det er ikke alt tid jeg lige får husket det. Jeg kan desværre ikke købe alt og da det er gamle sager er det svært at finde andre der sælger.
Men hvis larsholmgaard dk ligger et svar så kan jeg dele point mellem jer.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
08. maj 2005 - 19:02 #15
Okey-dokey. :-)
Avatar billede bms122 Nybegynder
13. maj 2005 - 22:24 #16
Ja så er det vist på tide jeg lige får delt point ud. Jeg deler dem imellem jer, så håber jeg det er iorden.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. maj 2005 - 22:26 #17
helt ok, takker :)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
14. maj 2005 - 08:59 #18
Thanks. :-)
Avatar billede nopsen Ekspert
14. maj 2005 - 17:10 #19
takker :)