Avatar billede zenorph Nybegynder
05. maj 2005 - 21:30 Der er 22 kommentarer og
4 løsninger

Hjælp til valg af bærbar

Hej Eksperten.dk

Jeg skal nu til at købe en bærbar computer og har dertil et par spørgsmål jeg håber I kan hjælpe mig med.

Hvad er bedst?

X700 grafikkort kontra 6600 Go ?
og
Er der nogle fordele ved at køre med DDR2-ram kontra almindelige DDR-ram?

Har fået fortalt op til flere gange, at der ikke er noget at hente ved at køre med DDR2, men er det nu sandt?

Valget står lidt imellem disse 2

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=122649
og nedenstående, hvor jeg selv har valgt lidt ud, så den er som forskrevet efter linket her:
http://www.main-server.dk/pc/laptop.htm
Avatar billede funnyman Nybegynder
05. maj 2005 - 21:40 #1
Jeg har lyst til at sige, at du bare skal vælge en Acer, for det er sq det bedste.

Hvis det er grafikken du også vil tænke på, er Acers ATI MOBILITY RADEON X700 bedre end Zeptos Nvidia Geforce Go 6600 128MB. Smag og behag, jeg er mest til Radeon. De er dog meget ens.

Dog er der 1024 ram i Zepto, hvorimod der kun er 128 i Acers. Så hvis du vil have en hurtig én, skal du vælge Zepto.

DDR2-ram vil du fungere bedre end DDR-ram. Jeg har - modsat dig - hørt, at DDR2 arbejder hurtige og bedre... det er simpelthen det man skal vælge.
Avatar billede zenorph Nybegynder
05. maj 2005 - 23:13 #2
Begge maskiner har 1 GB ram - forskellen er blot DDR2 og almindelige DDR-ram.

Og da det netop er Acer maskinen som har DDR2 ram samt X700 grafikkortet, tror jeg valgtet i så fald vil ligge på den.

Indtil videre er jeg glad for dit indlæg, men jeg håber der er flere som kommer med nogle gode kommentarer/forslag osv....

1. Lad os antage at I også selv skulle vælge mellem de 2, hvilken vil I så vælge?

2. Hvis det skulle være en hel tredje model, hvilken så?
(I ca. samme prisleje)
Avatar billede funnyman Nybegynder
05. maj 2005 - 23:36 #3
Har kigget lidt rundt omkring, men kan ikke finde noget der er bedre i det prisleje. EDB-priser er nu en god side :-)

Hvis jeg skulle vælge, ville jeg snuppe den fra Express Delivery A/S. Der er mange specifikationer jeg ikke har forstand på, men siden det er meget mere udførlig på EDB-prisers hjemmeside i forhold til Zepto Znote, ved jeg hvad jeg går ind til.

Hvad koster Zepto Znote?

Jeg synes de ligner hinanden meget, derfor ville jeg vælge Acer.
Avatar billede zenorph Nybegynder
05. maj 2005 - 23:40 #4
Rent prismæssigt er det ca. kr. 16.000 ligemeget hvilken man vælger.

Indtil videre, tusind tak for din guide funnyman - vi lader den lige stå åben lidt endnu og ser, om der kommer forslag til andre maskiner eller kommentarer til ovenstående.
Avatar billede plazm Nybegynder
05. maj 2005 - 23:45 #5
Hva skal computeren generelt bruges til ?
Personligt er jeg til ASUS efter at mine erfaringer med Acers support er meget ringe.
Zepto er skulle være en okey maskine, dog ved jeg ikke med deres support.
Grunden til at jeg ligger så meget vægt på supporten er at, hvis din computer går i stykker, så er der stor forskel på om du skal undvære den 1 måned eller 4-5 dage.
Avatar billede funnyman Nybegynder
05. maj 2005 - 23:46 #6
Men, uanset hvad ser det ud til, at hvis den skal repareres skal den sendes et andet sted hen. Så der kommer til at gå noget tid alligevel.
Hvis man køber en computer i den prisklasse, har man også bare at passe på den, så det burde ikke være et problem :-p
:-)
Avatar billede zenorph Nybegynder
05. maj 2005 - 23:51 #7
Computeren skal bruges primært til det formål at komme med mig (selvfølgelig) når jeg er ude og lave computere hos andre.

Dette er naturligvis ikke det eneste, men også spil, generalt surfing på nettet og alt det man nu skulle finde på.

Kort og godt, skal maskinen faktisk kunne det hele :-)

plazm --> kunne du finde på at købe en af de 2 foreskrevne maskiner, hvis ja, hvilken? Og da du nu omtaler Asus - kan du så evt. linke til en som tilsvare de 2 omtalte og til ca. samme pris?
Avatar billede plazm Nybegynder
06. maj 2005 - 01:47 #8
funnyman, ja det er rigtigt, men jeg modtog en computer med defekt harddisk og 5 dage efter havde jeg en ny, hvor min kammerat med en Acer gik i over en måned uden computer.

zenorph, den "største" asus jeg lige umiddelbart kan finde er denne
http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusV6V
dog har grafikkortet kun 64mb ram og en model mindre end den ud linker til, men jeg ville mene at de skulle kunne klare de fleste af de opgaver du beskriver.
Avatar billede plazm Nybegynder
06. maj 2005 - 01:49 #9
og hvis jeg skulle vælge, havde jeg nok taget Zepto'en pga. mine erfaringer med Acer ikke er for gode. Desuden har jeg selv et 6600 kort til min stationære computer og det klarer det fortræffeligt. Dog er det et GT kort, men man kan ikke forvente en monster maskine i en bærbar.
Avatar billede huset Praktikant
06. maj 2005 - 09:46 #10
Hæng på til jeg er tilbage, så skal jeg definere det hele for dig omkring dine spørgsmål.

Arbejder til dagligt med test af laptops, så skal nok hjælpe dig gennem det :D
Avatar billede huset Praktikant
06. maj 2005 - 16:33 #11
Starter et sted :D

Grunden til valget af DDR2, skulle hænge sammen med DDR2 bruger mindre strøm, og tilbyder en større hukommelsesbåndbredde. Beklageligt bliver den lille strømbesparelse ved DDR2 slugt af den nu højere systembus på 533MHz. Så erfaringen fra mig siger at DDR " er wast lige p.t. Dertil kommer de er mega dyre!

X700
X700 har som X700 understøttelses af GDDR3 RAM. På samme måde som X700 til desktop, er X700 til laptops produceret på TSMC´s 11 mikron processor. ATI X700 mobility er som de andre Xér – en native PCI Express GPU, som er forbundet til nordbroen via en elektrisk X16 forbindelse.

Som dets forgængere, tilbyder X700 p.g.a PCI Express den dobbelte båndbredde kontra 8X AGP.
Clock hastigheden på X700 er 350MHz på core og 350MHz memory. Disse ligger 50Mhz under Radeon X700 til desktop og små 70MHz under X700pro. Som de andre X kort til laptops – har X700 ligeledes Powerplay, Smartshader, Smoothvision, LCD Enhancement, og Hypermemory  m.v.
X700 kan uden problemer hurtigt nok til at afvikle de mest krævende spil på markedet p.t i tilpas gode frames rates.

6600 GO, ligger i samme klasse som X700, så den store forskel vil du ikke mærke til.

1 http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusV6V

Denne er lidt dyr, men en hammer lækker maskine!
Den er bl.a. lavet på centrino 2 = Sonoma og det nye chipset Alvisio.

2 http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AcerTravelMate8100

Ligeledes Sonoma. En lækker maskiner, der dækker dine krav + meget mere.

Acer'en har også widescreen, som er dejligt når man designer osv. Begge maskner har lang batteri tid, og Sonoma skulle hjælpe med til yderlige levetid. Dog mener jeg de har dummet sig der.

Widescreeen, PCI Express, og den højere FSB trækker levetiden noget ned. Lige p.t. er jeg mere til de "ældre" maskiner, men det er en smagssag :D

Ellers er der maskiner på vej fra Zepto

http://denmark.zepto.com/

Se maskinerne under NYHEDER i menuen til venstre.

Her er problamatikken så den sammen.

Den Asus er super lækker i både design og indhold. Dog er det IKKE det kraftigeste grafikkort, men til arbejdsbrug perfekt.

Her er min klare drømme maskine
http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne

Har selv 2 af disse i vores husatand, og det er den maskinen jeg har testet flest af. Fail rate på den er kun 5 % og det har været pixel fejl. Altid noget som rettes.

Har selv denne
http://laptop4u.dk/varer.php?vare=22224

Sig til hvis jeg skal uddybe
Avatar billede zenorph Nybegynder
06. maj 2005 - 18:55 #12
Tusind tak for hjælpen allesammen.
Jeg er i hvert fald blevet klogere på, hvilken maskine jeg vil have.

Da jeg selv er rigtig glad for Acer, og har haft gode erfaringer med deres support, hardware falder valget på denne.

Jeg var endvidere lidt i tvivl om, hvorvidt Acer's maskine var med den nye Sonoma processor, men huset skriver den er, så det er jo et plus.

Til sidst vil jeg gerne, hvis I kan forklare lidt nærmere, hvad der er så godt med Sonoma CPU'en - henter man noget der, eller hvad ligger der i det?
Avatar billede zenorph Nybegynder
06. maj 2005 - 18:58 #13
Har lige ét spørgsmål til.

Vedr. Zepto 6515WD, står der følgende:
15.4" WXGA+ med Crystal Clear View teknologi

Er det bedre end det som kommer med Acer'en, eller er det det samme?
Avatar billede zenorph Nybegynder
06. maj 2005 - 19:15 #14
huset, du arbejder med det til dagligt - og sælger en billigt til mig, right? :D
Avatar billede zenorph Nybegynder
06. maj 2005 - 21:02 #15
Smider hurtigt et par spørgsmål mere:

Nu lader jeg mig fortælle, at Sonomo/Dothan processorne bliver udregnet med en anden hastighed end en almindelig P4 CPU - er det korrekt?
Og hvordan regner man så ud, hvad den rent faktisk svare til?

Sidst men ikke mindst, hvad er forskellen på de 2 ?
Avatar billede zenorph Nybegynder
06. maj 2005 - 22:36 #16
huset - du skriver også, at Asus'en har det nye Alvisio chipset - hvad har Acer?
Avatar billede zenorph Nybegynder
07. maj 2005 - 17:31 #17
Gi'r I op ? :D
Avatar billede huset Praktikant
07. maj 2005 - 17:36 #18
Kommentar: zenorph
06/05-2005 18:55:47 --> Sonoma er den omtalte centrino 2 med bl.a. højere FSB, dual channel RAM, PCI Express osv.

Kommentar: zenorph
06/05-2005 18:58:57 --> Det er en skærm teknologi der forbedre billedet

Kommentar: zenorph
06/05-2005 19:15:25 --> Nej, jeg tester bare maskinerne

Kommentar: zenorph
06/05-2005 21:02:46 --> Du ganger med 1.77, så har du den tilsvarende desktop GHz

Kommentar: zenorph
06/05-2005 22:36:44 --> Acer leveres også med Sonoma
Avatar billede zenorph Nybegynder
07. maj 2005 - 17:38 #19
Tak tak...

Er der forskel på skærmene? Der fremgår intet med Crystal Clear View på Aceren :D
Avatar billede huset Praktikant
07. maj 2005 - 17:53 #20
Hvad mener du med forskel?
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2005 - 16:59 #21
Halloo :D
Avatar billede zenorph Nybegynder
09. maj 2005 - 19:48 #22
:-) Undskyld ventetiden.

Spørgsmålet går blot på, hvor stor en forskel er der på skærmene på de 2 bærbare?
Altså, er den ene bedre frem for den anden.
Avatar billede huset Praktikant
14. maj 2005 - 09:56 #23
Der er ingen forskel du vil mærke til
Avatar billede huset Praktikant
15. maj 2005 - 12:42 #24
hvordan står det til?
Avatar billede zenorph Nybegynder
15. maj 2005 - 16:19 #25
Jamen, jeg har skam valgt nu huset.
Din hjælp har været enorm.

Jeg vælger helt klart Acer'en, da jeg for næsten samme penge vil få en bedere ydelse, så det kan jo faktisk ikke blive meget bedre.
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 20:30 #26
Så husk at lukke tråden igen :D