Avatar billede sijjin Nybegynder
03. maj 2005 - 04:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

sikkerheds Kopiering

Jeg har lige oplevet at en af mine RAID0 drev brænde af og der gik desværre meget af min data tabt.

Jeg er ikke typen der tage jævnlig backup, så nu vil jeg gerne have sat et system op der automatisk kan kopiere data fra udvalgte mapper ud over flere drev.

Er der en måde man kan sætte Windows XP op til at gøre dette?
Eller er der et bestemt stykke software man kan bruge til dette formål?

Jeg vil være meget taknemmelig for hjælp, således det der er sket aldrig vil ske igen.
Avatar billede tubber Juniormester
03. maj 2005 - 07:06 #1
Når du nu kører RAID så kunne du invistere i en ekstra disk og kører en RAID 5.....
Du har f.eks. 4 diske i din raid, 3 data diske og en parititets disk.

Så vil det ligne lidt det her:

D1 + D2 + D3 = D4

Går D2 ned så ved maskinen af D4 - D1 - D3 = D2 og genskaber data på D4, så skal der så en ny parititets disk i
Avatar billede tubber Juniormester
03. maj 2005 - 07:29 #2
Her er noget om de forskellige raid levels:
http://www.acnc.com/raid.html

I toppen kan du vælge de forskellige levels
Avatar billede thov Forsker
03. maj 2005 - 11:17 #3
Avatar billede sijjin Nybegynder
03. maj 2005 - 17:23 #4
Tubber:
Jeg har desværre ikke mulighed for at køre RAID5 med det Hardware jeg har i min PC og har ingen interesse i at købe en af de dyre Controller som skal til at køre RAID5.

Thov:
Der var et par af de programmer på de links du posterede der måske kunne gøre det jeg leder efter, jeg har prøvet 3 af dem intv. Der var dog ingen af dem som helt levede op til det jeg havde forestillet mig.
det undre mig hvis Windows ikke er i stand til gøre det.

Hvis det overhovedet er muligt ville jeg helst have en opsætning hvor jeg markerede de mapper jeg vil have kopieret og hvor jeg vil have kopieret hen, derefter vil jeg ikke se mere til det.
Jeg gider ikke ja/nej menuer eller at huske på at jeg skal åbne et program hver gang jeg starter Windows.

Windows indbyggede backup program kræver så vidt jeg kan se, at jeg fysisk går ind og laver en .bak fil hver gang jeg vil gemme mit arbejde på en anden drev, så ville det være nemmer bare at kopiere filerne over til et andet drev hver gang.

Jeg ville hellere have at Windows automatisk kopierede filerne over til et andet drev hver gang jeg lukkede Windows, eller løbende gjorde det hver gang jeg lavede en ændring i de pågældende mapper.
Avatar billede thov Forsker
03. maj 2005 - 22:28 #5
http://www.paragon-gmbh.com/ Har en 'Harddisk manager' med en 'scheduler' som automatisk laver backup's af udvalgte filer/foldere.
Avatar billede sijjin Nybegynder
07. maj 2005 - 02:44 #6
Jeg havde desværre ikke det store hæld med dette program, det lader til at være et multi funktions program, men jeg fandt ikke nogen let løsning ved at bruge dette program, den lader til at være bedst egnet til fulde HD backups.
Avatar billede ahave Nybegynder
07. maj 2005 - 03:44 #7
Jeg har stor held med et lille dos' script:
TASKKILL /F /IM Outlook.exe /T
TASKKILL /F /IM Firefox.exe /T
xcopy c:\post h:\post /D /E /Y
shutdown.exe -s -t 15 -c "Nu Lukkes computeren. Backup er fuldfort."

De første 2 linie lukker de 2 programmer da de låser de filer du skal kopiere.
Og hvilke ellers mapper du har brug for at sikkerhedskopiere.

Det tager alle undermapper med og lukker computeren når det er gennemført. Det bruger jeg istedet for at lukke på normal vis.. Det kan selvfølgelig ændres og redigeres til hvad du vil. Gem det som en luk.bat fil, eller hvad du nu har brug for.

Spørg endelig hvis du kan bruge det...
/ahave
Avatar billede sijjin Nybegynder
09. maj 2005 - 00:54 #8
Jeg har fundet ud af at Windows System-Værktøjer/sikkerheds-kopiering kan gøre det jeg leder efter

Jeg har sat den op til at lave en sikkerheds kopi af nogle udvalgte foldere til et andet drev hver gang Windows startes, det lader til at funke fint.

Selvom jeg måske ikke fik lige præcis det info jeg ledte efter vil jeg alligevel  takke for hjælpen.