Avatar billede geertf Nybegynder
28. april 2005 - 14:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tjek om sammenkædet tabel er tilgængelig

Hej alle
Jeg har lavet en db som kun udvalgte medarbejdere må få adgang til. Derfor tjekkes deres logon-navn mod en sammenkædet tabel (fra en anden db). Findes de ikke der, afvises de. Koden er:

If DCount("WindowsBrugerNavn", "Tbl_Personale", _
    "WindowsBrugerNavn = '" & Environ("username") & "'") < 1 Then
    MsgBox ' bla bla...
    DoCmd.Quit
End if
Det virker fint!

Men hvis den sammenkædede tabel pludselig ikke er tilgængelig (er slettet eller flyttet) får de blot en fejl, og så åbner db'en alligevel.
Hvordan tjekker jeg om tabellen er tilgængelig, så jeg kan afvise dem hvis den ikke findes?

hilsen
Geert
28. april 2005 - 14:28 #1
On Error resume next
Dcount "*", "Tbl_Personale"
If Err = 3024 then 'ingen forbindelse
Avatar billede geertf Nybegynder
28. april 2005 - 15:07 #2
Det virker jo helt perfekt. Hvordan finder man ud af hvad fejlnummer en besked har?
28. april 2005 - 15:11 #3
Det sikreste er at fremprovokere fejlen (uden fejlhåndtering). Så vil fejlkoden som regel stå i meddelelsen. Ellers tryk Debug og skriv ?Err i debug-vinduet.

Du kan også lave en fejlhåndtering, som skriver msgbox Err & vbnewline & err.description
Avatar billede geertf Nybegynder
28. april 2005 - 15:26 #4
Cool. Tak for det!