Avatar billede title-mj Nybegynder
27. april 2005 - 19:15 Der er 12 kommentarer

Klaver Akkorder

er der en der kender en side hvor jeg kan se hvordan man spiller akkorder på klaver...
Avatar billede olivar Nybegynder
27. april 2005 - 19:22 #1
Måske 8notes.com eller så er det net.. kan ikke huske men evt. søg på google.. jeg har også haft svært ved at finde sange.. men heldigvis kan jeg godt spille klaver.. og akkorder.. det er faktisk ikke så svært.
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
27. april 2005 - 20:06 #2
Avatar billede mtj111 Novice
27. april 2005 - 22:22 #3
Akkorder er meget simpelt:
En C-akkord har grundtonen C, og derefter tages hver anden tone (C,E,G)
En F-akkord har grundtonen F, og derefter tages hver anden tone (F,A,C)
Dette gøres ved alle "en-bogstavs"-akkorder.

C7 tages ved at tælle 7 toner fra C (i Cskala, dvs med de sorte tangenter (der er så ingen sorte tangenter i C)) = C,E,G,B.
G7 = G,H,D,F
osv...
I 7'ere glemmes grundtonen som regel, og erstattes med 7'eren (så en G = F,H,D)

"Trekanterne":
Er altid tonen under grundtonen
F-trekant= F,A,C,E
C-trekant= C,E,G,H

Sus:
Man tager den midterste tone og forhøjer med en hel tone:
Csus= C,F,G (F istedet for E)
Fsus= F,B,C (ikke H da den ikke er med i f-skalaen)

Derudover er der bl.a Dim, 9'ere, sus2

Bare sig til, så forklarer jeg!

Michael
Avatar billede ljm21 Praktikant
02. maj 2005 - 17:17 #4
mtj111: Hvordan mener du så fx D,E,A og H skal se ud?
Avatar billede mtj111 Novice
02. maj 2005 - 19:58 #5
Altså en ren D-akkord, E-akkord, A-akkord og H-akkord:
(#=tonen forhøjes med en halv tone (dvs. den sorte tangent til højre for tonen))
D: D + F# + A
E: E + G# + H
A: A + C# + E
H: H + D# + E#

Du tager bare grundtonen, og tæller hveranden op, indtil du har 3.

Hvordan kan du så vide om der skal # på?
Der skal du ind og lære skalaer. En C-skala er den nemmeste: c,d,e,f,g,a,h,c (altså rækken op). En G: g,a,h,c,d,e,f#,g

Michael
Avatar billede mtj111 Novice
02. maj 2005 - 20:00 #6
Der er altså også mol:
((b)= den sorte tangent til venstre for tonen)
Cm: C,E(b),G
hvorimod en Dm ser sådan ud: D,F,G

Michael
Avatar billede mtj111 Novice
13. maj 2005 - 15:13 #7
Kan du bruge det???
Avatar billede mtj111 Novice
22. maj 2005 - 17:09 #8
bliver det til noget???
Avatar billede olivar Nybegynder
23. maj 2005 - 20:54 #9
du kan også bare sige ved en Almindlig dur akkord skal du tælle 4 tangenter op.. og derefter 3... og det gælder alle tangenter... ved en mol akkord skal du så tælle 3 op først og derefter 4... gælder alle tangenter også..
hvis du har flere spørgsmål om sus akkorder og sandet.. så spørg..
Avatar billede mtj111 Novice
25. maj 2005 - 16:13 #10
title_lj: Kan du bruge det???
Avatar billede mtj111 Novice
06. juni 2005 - 21:07 #11
På tide at få afsluttet???
Avatar billede mtj111 Novice
06. november 2005 - 20:46 #12
Hallo?