Avatar billede nitteprins Nybegynder
27. april 2005 - 10:04 Der er 30 kommentarer

Mere ram - hastighed ned?

Jeg har netop opgraderet min PC fra at have 1 GB ram til nu at have 2 GB Ram.

Efter denne opgradering er min PC gået ned i hastighed, forstået på den måde at jeg kan mærke at den arbejder langsommere når jeg kører forskellige programmer og spil. Desuden har jeg kørt en Aquamark-test på maskinen og ifølge denne test har jeg mistet 4-5 Fps efter jeg har puttet den ekstra GB ram i maskinen! Det burde, efter min mening, ikke kunne ske?!?!?!

I BIOS'en kan jeg se at man kan vælge ram frekvenser i nogle faste forhold:

Eks: 2:1 (DDR 400), 5:3 (DDR333) osv.

Hvad betyder det?

Mit System:
Amd 64, socket 939, CPU 3200+
Asus A8V Deluxe Socket 939
2 GB PC3200 Ram
Leadtek GeForce 6800GT, 256 Mb, Ram 8XAGP
Maxtor 160 Gb HDD, 8 Mb Cache
MSI DVD-rom
Plextor CDR

Styresystem:
Windows XP Prof m. Service Pack 2

Er der en eller flere af jer der kender svaret på mit problem?
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. april 2005 - 10:10 #1
Du har husket, at ændre sidefilen??
Avatar billede huset Praktikant
27. april 2005 - 10:20 #2
Er de RAM ens?

Du kunne evt. forsøge at resette BIOS. Indsætning af RAM kan godt tricke BIOS tiltider
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
27. april 2005 - 10:23 #3
DDR 400 og 333 er bare en anden måde at benævne rammene på DDR 400 -> PC3200 og DDR 333 -> PC2700. Som huset siger er de ens. Måske kan de have forskellige CAS tider, og så må det jo nok være den langsomste som sætter farten.
Avatar billede nitteprins Nybegynder
27. april 2005 - 11:35 #4
Sempron: Sidefilen?

Huset: Jeg har kørt med en blok Samsung (512) og Elixcir (512) (=1GB) og har nu 3 (3X512) Elixcir og en Samsung (512) (=2Gb).

Huset & Isskaarup: Hvordan kan jeg se hvilken CAS tid de har?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
27. april 2005 - 12:13 #5
CAS brude du kunne se i BIOS, og måske også ændre det, men hvis de 2 nye Elixir er samme model, som den gamle, så burde det jo ikke være fordi de er forskellige
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
27. april 2005 - 12:15 #6
Sidefilen, pagefil... Er det område som Windows laver på din harddisk, som ekstra "RAM". Jo flere RAM jo mindre er din pagefil nødtil at være.
Avatar billede huset Praktikant
30. april 2005 - 13:12 #7
Har du brug for mere hjælp??
Avatar billede nitteprins Nybegynder
03. maj 2005 - 08:12 #8
I Hvilken del af BIOS'en kan man se CAS? Er det under memory configuration for der kan jeg ikke umiddelbart se noget om CAS?

Mht. Pagefilen, hvor kan jeg se dennes størrelse og hvad er standard størrelsen på denne, hvis en sådan findes?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
03. maj 2005 - 09:07 #9
Men hensyn til CAS, så er det et godt spørgsmål, nogle (ældre) bundkort giver vist slet ikke mulighed for at se denne. Ved nyere kan den nok ligge forskellige steder. Prøv at lede alle menuerne i gennem, selvom memory configuration er det mest oplagte. Jeg kan desværre ikke lige huske hvad det ligger under på min, men kan finde ud af det, hvis det stadig er nødvendigt, når jeg kommer hjem fra arbejde.

Pagefilen derimod kan du finde ved at højreklikke på Denne Computer og vælge Egenskaber (taget fra XP, mener den ligge samme sted ved andre versioner).

Vælg fanebladet Avanceret.
Derunder knappen Indstillinger under Ydeevne.
Herunder vælger du igen fanebladet Avanceret.
Under Virtuel Hukommelse er knappen Skift.

Her kan du komme til at ændre ved Pagefile. Der er 3 valgmuligheder for hver harddisk eller partition du har.

Brugerdefineret -> Hvor du bestemmer minimum og maksimum på pagefil.
Systemadministreret -> Windows styre størrelsen på pagefil.
Ingen sidefil -> Ja, det siger nok sig selv.

Den mest brugte at nok den øverste med en fast størrelse, så min. og maks. er ens, men hvor stor den skal være er et religionsspørgsmål. Teoretisk skal den vist have ca. 1,5 gang størrere end antal RAM, men dette er kun når man ikke har mange RAM. Som jeg tidligere har skrevet, at jo flere ram jo mindre pagefil. Og for dit vedkommende er 1,5 gang ikke nødvendigt, jeg ville prøve med omkring 500-600 Mb, er det ikke nok (Windows vil give besked, hvis den løber tør for plads), så justere den.

Nu har du kun en harddisk, men ellers ville det bedste være at have pagefil på en anden fysisk harddisk, end den Windows er på. Noget med hvor meget læsehovedet i harddisken skal flyttes.

Læg lige mærke til at det du indstiller på hver partition/harddisk er gældene for hele systemet, og ikke kun for den harddisk. Så et sted skulle være nok, omvendt har jeg for nyligt kørt et optimeringsprogram, som anbefalede at fordel pagefil over 2 steder, men om det har nogen betydning, har jeg ikke fundet ud af endnu.
Avatar billede nitteprins Nybegynder
03. maj 2005 - 14:26 #10
Isskaarup: Tak for hjælpen. Jeg ser lige på det her i eftermiddag. Jeg har kigget min BIOS igennem og kan ikke finde et eneste sted der står noget med CAS?!?! Jeg har, som tidligere nævnt, et ASUS A8V Deluxe bundkort, så hvis det siger dig noget så råb endelig op!

Min pagefil er på omkring 1,5GB, så det burde ikke være den der skaber problemer!
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
03. maj 2005 - 15:02 #11
Desværre er jeg ikke så godt inde i de forskellige bios, at jeg kender den. Kan ikek engang huske hvordan de gamle jeg havde var opbygget.

Og som du siger, så burde det ikke være din pagefile som er for lille, snarede for stor p.g.a. af spild plads.

En tanke kunne være at spillet/programmet simpelthen ikke kan udnytte mængden af ram optimalt, når der er så mange. Da jeg kom op på 1,5 GB, kunne jeg faktisk ikke mærke nogen forskel i selve boot indtil de ting jeg har i proceslinien skulle loades, så gik det godt nok hurtigt.
Avatar billede nitteprins Nybegynder
03. maj 2005 - 15:04 #12
Det underlige er at jeg næsten ikke kan mærke forskel når jeg loader ting i proceslinien. Det er som om min maskine er blevet generelt langsommere af at have 2 GB ram?!?!?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
03. maj 2005 - 23:53 #13
Ja, det er godt nok mærkeligt, jeg har ikke rigtigt flere bud på løsninger. Andet end at min CAS-indstilling i bios ligger under menupunktet Advanced Chipset Features, hvis du har det punkt.
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. maj 2005 - 11:25 #14
Har du prøvet, at køre med en enkelt blok af gangen, så fandt du måske synderen.
Avatar billede nitteprins Nybegynder
04. maj 2005 - 23:22 #15
Ja og det lader til at det systemet kører bedre med mine 2 gamle 512 mb klodser. Jeg kan ikke helt forstå hvad der sker, måske er der problemer med de nye ramklodser!?!?!?!
Avatar billede peet49 Nybegynder
05. maj 2005 - 17:43 #16
Der kan være en fejl i en af dem.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
05. maj 2005 - 17:59 #17
Prøv at hente Everest fra nettet. Så laver du en memory benchmark ved 1gb og 2gb.
Hent CPU-Z, og kig efter om du kører a)DDR400 b)dualchannel c) hvilke timings
ved hhv. 1gb ram og 2gb ram.
Ved ik, om du kan nå at se det "running dual channel" under bios-opstart.
Avatar billede nitteprins Nybegynder
05. maj 2005 - 21:01 #18
Den kører dual channel!
Avatar billede nitteprins Nybegynder
05. maj 2005 - 21:15 #19
Problemet er måske løst. Det lader til at Everest benchmarker min ram til at køre PC2700. Når jeg laver en hukommelses benchmark får jeg følgende resultat:

Denne PC    ASUS    A8V    K8T800Pro    Dual PC2700 DDR    3-3-3-8

Betyder det ikke at den kører med PC2700 ram? Hvis jeg ikke tager fejl, så lader det til at butikken måske har givet mig noget forkert ram - hvis det er tilfældet, så skal de fandme ikke slippe ustraffet for den svinestreg!
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
06. maj 2005 - 00:03 #20
Du må kunne se på selve rammenn hvilken type de er.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
06. maj 2005 - 00:14 #21
læs det her:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358&p=11

ellers:både Everest og CPU-Z ( nemmere ) fortæller dig normalt, hvilket mærke,type osv. du har.

Til sidst:
"I BIOS'en kan jeg se at man kan vælge ram frekvenser i nogle faste forhold:
Eks: 2:1 (DDR 400), 5:3 (DDR333) osv." Prøv og se, om du kan vælge 2:1, gerne dual channel også..
Avatar billede gl.k. Nybegynder
09. maj 2005 - 13:36 #22
Any news ?
Avatar billede nitteprins Nybegynder
09. maj 2005 - 14:39 #23
Ja - Jeg var inde i Bios'en og sætte mem.-frekvensen på 2:1 DDR400 og det lader til at min pc nu kører PC3200 i stdet for PC2700. Min computer har da også genvundet den tabte hastighed igen, så det må siges at være en succes. Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hvad der menes med 2:1 (forhold 2:1) og det er nok derfor at jeg har ladet mit bundkort kører med en auto indstilling, fordi jeg troede at det var i stand til at optimere bedst muligt!

Hvad betyder 2:1 DDR400? Her mener jeg primært hvad 2:1 betyder idet jeg godt er klar over hvad DDR400 er for noget??

Uanset hvad, så skal i alle have tak for hjælpen!
Avatar billede gl.k. Nybegynder
09. maj 2005 - 14:52 #24
AMD: DDR 400 <-->FSB200 (2:1)
    DDR 333 <-->FSB200 (5:3)

Skal ik have points,men spørger lige de andre.
Avatar billede nitteprins Nybegynder
09. maj 2005 - 14:58 #25
tak
Avatar billede gl.k. Nybegynder
10. maj 2005 - 12:22 #26
"Skal ik have points,men spørger lige de andre."
(Kommentar: k.09/05-2005 14:52:26)

Eksperten-teamet er lige gået. Du må nok heller spørge dem selv.. :-D
Avatar billede huset Praktikant
10. maj 2005 - 12:24 #27
nej tak
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 20:24 #28
Mon ikke tiden er moden til en god feedback i denne tråd, eller evt en afslutning i form af lukning af spørgsmålet!?
Avatar billede huset Praktikant
11. september 2005 - 07:43 #29
Mon det er på¨tide du finder ud af at få givet feedback eller lukket tråden!
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 09:01 #30
Kunne man efterhånden forvente feedback fra dig opretter, eller på anden måde du gad bruge tid på at lukke spørgsmålet igen?

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar