Avatar billede dantheman Nybegynder
27. april 2005 - 08:38 Der er 8 kommentarer

Afmaskning i Photoshop

Hvis man har lavet en fritlægning i photoshop, og finder ud af at det fritalgte skal rykkes et anden sted hen på billedet, kan man så rykke både "laget" og path'en samtidig??
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
27. april 2005 - 20:31 #1
Ja, selvfølgelig, du flytter bare hele laget, masken inklusive. Som udgangspunkt er de to kædet sammen, så du kan også klikke på hængelåsen mellem de to og derefter flytte dem enkeltvis, for at få et andet udsnit fx.
Avatar billede zhark Nybegynder
27. april 2005 - 20:42 #2
Jeg formoder du "taler" om friskrabning med pen - eftersom du skriver "paths".
Så mener jeg fremgangsmåden er: med layeret (hvor figuren er på) aktivt, går du under parhs og klikker på denne, derefter på den lille stiplede cirkel nedenunder, så du har markeringen - nu kan du flytte bade figur og paths samtidig, og taste CTRL+D for at ophæve markeringen. :)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
27. april 2005 - 20:44 #3
Arh... så misforstod jeg vist spørgsmålet. Troede det var en lagmaske, der var tale om.
Avatar billede zhark Nybegynder
27. april 2005 - 20:45 #4
Det forudsætter jo at du allerede har kopieret "figuren" til EGET layers, for ellers flyttes kun paths.
Avatar billede zhark Nybegynder
27. april 2005 - 20:47 #5
Jeg gætter jo faktisk også kun, men vi finder vel ud af det!?
Avatar billede dantheman Nybegynder
28. april 2005 - 09:43 #6
Hmm det virker ikke... selve path'en flytter ikke med... hvis jeg trykker  på den stiplede cirkel rykker jeg godt nok selektionen og layeret, men jeg flytter ikke path'en med...
Avatar billede zhark Nybegynder
28. april 2005 - 12:50 #7
Jeg kan kun få det til at virke ved de bruger definerede figurer, der kan man taste på den lille pil (til høre for sidste figur på titellinien) og vælge at låse paths til pixel - men jeg har ikke tid mere de næste dage - det burde da kunne gøres :)
Slet mit svar. Mvh. zhark
Avatar billede zhark Nybegynder
04. maj 2005 - 23:46 #8
Jeg har "pølet" en del med det, men kan ikke klare at flytte både paths og evt. figur der er "udskåret" med paths, meeen... jeg kan ikke se (forstå) det store problem? Med piletasterne kan man ret nemt ramme den figur der evt. er flyttet, hvis der skal rettes noget. Den sorte pil flytter paths lidt groft, men man kan så justere med tastaturet :)