Avatar billede boris Mester
26. april 2005 - 14:17 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Om biler og oliespild

Hej.
Dette har meget lidt med IT at gøre.
Men er der nogen, som kender et godt tip, når en bilmotor spilder olie? Jeg har hørt at man skulle kunne hælde noget i olien, som lukkede utætte  pakninger?
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. april 2005 - 14:19 #1
Du kan købe en tykkere type olie, det kan nogle gange hjælpe
Avatar billede popsy Novice
26. april 2005 - 14:21 #2
Hehe, den med den tykkere olie er rigtig nok, men det køber dog kun fred for en tid. Mener vi brugte den tykke grønne olie fra Duckham til formålet i min læretid :)

Hvor kommer oliespildet fra?
Avatar billede boris Mester
26. april 2005 - 15:10 #3
Muligvis fra toppakningen
Avatar billede popsy Novice
26. april 2005 - 17:05 #4
Hmm, ja det er der sq ikke rigtigt noget der virker på, selv om der findes utallige mirakelmidler. Kraften fra cylinderen ud ud i et evt. hul i toppakningen er så stor, at det uvægerligt vil gå galt.

Omvendt kan du måske forlænge livet en smule med tykkere olie :)

Mirakelmidlerne vil jeg anbefale dig at holde dig fra, de gør ofte mere skade end gavn!
Avatar billede kalp Novice
26. april 2005 - 17:09 #5
sorry for being "off topic"
men hvis nu hans bil har tabt næsten alt sin olie og han selv fylder nyt på.. behøver han så et olieskift når han har kørt 10.000km?

tror selv lidt det er ja fordi der må vel ligge en masse forbrændt olie som ikke kan sive ud sammen med den gode olie.
Avatar billede popsy Novice
26. april 2005 - 17:14 #6
hvis en bil mister så meget olie, er olieskift mere relevant end nogensinde, og specielt skift af oliefilter!
At hælde nyt olie på, sender bare skidtet rundt igen ja.
Avatar billede kalp Novice
26. april 2005 - 17:15 #7
hihi, så ved jeg hvad min bil trænger til;o)
Avatar billede boris Mester
26. april 2005 - 17:19 #8
Tak.
Hvad hedder den andet end "tykke grønne olie fra Duckham"?
Skader det forøvrigt noget at køre med så tyk olie?
Hvis det er toppakninge, regner jeg med at man skal have hele motoren ud af bilen for at få topstykket af?
Avatar billede popsy Novice
26. april 2005 - 17:46 #9
Ikke om jeg kan huske det, desværre. Har ikke arbejdet i daget i 12 år :)
Men sig den beskrivelse der "tykke grønne olie fra Duckham" til enhver mekaniker, eller olieforhandler, så ved han garanteret hvad du taler om :)

Det skader ikke hvis det er en forholdsvist gammel bil, hvilket jeg går udfra det er. I nyere biler bør det absolut ikke bruges. Iøvrigt mener jeg at olien oprindelig primært blev brugt på Domi serien (Austin, Mascot osv)

At skifte toppakning er en indviklet operation, ikke noget man selv gør hjemme i garagen, uden at have prof. hjælp! Det er de færreste biler man skal have motoren ud af for at skifte den, men de findes, f. eks. Toyota Previa.
Avatar billede boris Mester
26. april 2005 - 19:06 #10
Bilen er fra 1995.Om det er forholdsvis gammel ved jeg ikke. Jeg har da også haft en Vovlo fra 1977.
Jeg overvejer den "tykke grønne"
Læg svar.
Avatar billede popsy Novice
26. april 2005 - 19:19 #11
Synes du skal kontakte en mekaniker og høre hans mening om den tykke olie, en motor fra 95 kan være avanceret nok til at den ikke tåler den tykke olie.

Vil nødigt være skyld i følgeskader!

En bil fra 77 ville ikke have noget imod det!
Avatar billede boris Mester
26. april 2005 - 19:24 #12
Bare rolig, du bliver ikke hængt op på noget, jeg kender en mekaniker, som sikkert kender det tykke grønne...
Avatar billede colabund Nybegynder
26. april 2005 - 19:59 #13
Hvilken bil er det, du har Boris????? Der findes MASSER af bil-specifikke danske forums, hvor du kan få lidt hjælp.
Og medmindre bilen har kørt en million kilometer, må du ALDRIG hælde noget tykkere end 15W40 i, "den tykke grønne" er på 20W50....

Hvor meget olie spilder din motor egentlig??
Er det bare en dråbe i ny og næ, eller skal den have en liter for hver 500 Km????

Kan din mekanikerbekendte ikke hjælpe med at finde olielækagen?? Ofte er det blot en simpel ting som fx olietrykskontakten der skal skiftes.
Avatar billede popsy Novice
26. april 2005 - 20:11 #14
colabund> <<Og medmindre bilen har kørt en million kilometer, må du ALDRIG hælde noget tykkere end 15W40 i>> sikke en gang vrøvl :D Som jeg skrev tidligere, så var f. eks. de biler Domi forhandlerne lavet til Duckhams olie (og kørte med den fra fabrikken), så lad nu være med at generalisere.
Avatar billede boris Mester
26. april 2005 - 21:23 #15
Det er en Renault 19 fra 1995, og alle råd er velkomne, mekanikeren tror mest på at det er toppakningen, men jeg er ikke sikker, og det er sådan, at man kan se på bundkaret, at der sidder olie og at der drypper en dråbe i ny og næ, men den sluger ikke olie i massevis, som min gamle Alfa 90 gjorde.
Avatar billede popsy Novice
26. april 2005 - 22:35 #16
Ville sq være rart at vide præcis hvor den er utæt, som colabund siger, så er der en del forskel på at udskifte eks. en trykmåler eller en bundkarspakning, i forhold til en toppakning.
Avatar billede colabund Nybegynder
27. april 2005 - 10:30 #17
popsy: Duckhams laver også(især) "tynde" motorolier.
Jeg vil fastholde, at moderne motorer (generelt set dem med indsprøjtning) IKKE må påfyldes (tyk) olie under danske klimaforhold.

Min egen Transit (1997, Turbodiesel) SKAL have 5W30, selv om motorkonstruktionen er helt tilbage fra først i firserne.

Jeg har adgang til Autodata-programmet, og der står:
    Koldt klima:  5W30
  Moderat klima: 10W30
    Varmt klima: 15W50
Tallene er for et par tilfældige Renalt19-modeller, årgang 1995.

Ved motoroliespild bør motoren afrenses med motorrens, derefter køres en passende tur, så vil det være tydeligt, hvor oliespildet kommer fra.
Avatar billede popsy Novice
27. april 2005 - 10:33 #18
Fasthold du bare hvad du har lyst til, erfaring vinder nu engang altid over teorier og databaser :D
Avatar billede boris Mester
27. april 2005 - 11:04 #19
Hvad er sammenhængen med indsprøjtningn? Det er da ikke olien, der sprøjtes med?
Avatar billede colabund Nybegynder
27. april 2005 - 18:38 #20
Boris: Elektronisk styret benzinindsprøjtning blev indført i 1991 ved lov, samtidig med at kravene til udstødningens renhed blev væsentligt skærpet.
Derfor blev fabrikanterne nødsaget til at udvikle nye/bedre/renere motorer, så deraf sammenhængen mellem indsprøjtning og "moderne".
I parantes bemærket: Hvis vi snakker diesel, så læg ca 10 år til....  (1´ste, 2´nd generations commonrail osv..)

popsy: Erfaringen viser jo også, at man får det varmere, hvis man tisser i bukserne  ;)
Naturligvis vil en federe olie have sværere ved at komme ud af en minimal lækageåbning, men hvorfor bliver motorerne så ikke bare født med og serviceret med en 20W50 SG olie???

Nå, jeg overdrev nok ved at skrive en million kilometer, men almindeligvis kan en "moderne" motor sagtens køre et par hundrede-tusinde, inden man kan betegne den som "slidt"
Vel at mærke, hvis den er blevet passet og plejet med den rette olie....  ;)

Og hvilken API-kvalitet var det lige, de gode gamle englændere krævede, i forhold til en - måske - 16v fra 1995?

citat: "Kraften fra cylinderen ud ud i et evt. hul i toppakningen er så stor, at det uvægerligt vil gå galt."
Vi snakker oliespild, så..ehhh....selv vrøvl??  :D
Avatar billede popsy Novice
27. april 2005 - 19:29 #21
hehe, ja ok den var sq lidt for hurtigt skrevet, touche :D
Avatar billede Mickey Lüthje Praktikant
04. november 2020 - 21:40 #22
Har en Fiat panda som også lækker olie hurtigt. Fyldte op i forgårs men alt var væk idag. Har kørt en småt 100km i alt. I løbet af de 2 dage. Nogen der ved hva det Ka være?
Fiat panda 1.1 2006.
214...km
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis