Avatar billede freddy-madsen Nybegynder
25. april 2005 - 20:43 Der er 2 kommentarer

Erfaring med restore at system state på XP vha. std. backupprog.?

Jeg har nu et par gange - med stadigt svigtende held - forsøgt at restore en windows systemdisk. Her senest havde jeg en ustabil maskine, der af og til gik ned med HDD fejl, slettede ting og sager ved efterfølgende checkdisk osv. Jeg besluttede så at tage en fuld backup af C: + system state.
I med en ny harddisk, grundinstallere XP, og prøve restore. Herefter vil maskinen ikke boote - eller rettere sagt, den vil ikke andet. Kører i loop med opstart, blink af blå skærm (BOD), auto-boot osv. Herefter virker boot fra CD, vælg R anden gang for at reparere ikke, så det er install forfra (igen). Jeg prøvede et par gange. Første gang blot "ud af boksen". Her blev restore afbrudt - og formentlig derefter "hjulpet" - af XPs systemgendannelse. Den slog jeg så fra før andet forsøg (efter frisk reinstallation), men altså med samme resultat.
Microsofts hjemmeside beskriver (ganske udførligt) hvordan man starter backupprogrammet, og har i øvrigt kun tip til hvad man skal hvis ens XP er DomainController med Active Directory...
De venter altså at det bare går godt, og at det skal gå godt i såvel normal mode, som efter boot til safe mode.

Nogen der har erfaringer ?

:-) Freddy
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. april 2005 - 21:42 #1
hvis dit system er sygt og ikke kommer op efter restore, så skal du normalt ud i en repair. Jeg har klippet dette fra et andet spørgsmål

1. (Dette hvis du dog har kontakt med systemet. forsøg først dette: Gå i START -> KØR  skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk hellemrum efter sfc). Du skal have din XP-skive parat) ellers

2:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

3: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

4: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

5: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

6: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341

taget fra resten ;o)

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.Hvis SP1 er lagt ind slettes "undo_guimode.txt" filen, så kig ikke forgæves efter den.

Du bør dog finde årsagen til fejlene (f.eks. ram fejl eller en ustabil PSU for at nævne nogle få muligheder) og rette disse, ellers vil du hurtigt komme ud for det samme igen
Avatar billede freddy-madsen Nybegynder
26. april 2005 - 23:16 #2
Du var vist lidt for hurtig. Jeg har prøvet at køre Repair et par gange, problemet er at den ikke reparerer, men resulterer i et system der booter endeløst.
Mit problem er om det kan lade sig gøre at restore fra en backup.
Jeg har fået den tanke at man måske skal grundinstallere til noget andet end c:\windows, måske vil restore så give et system (og en overflødig folder), men jeg orker det ikke nu - har nyinstalleret dyret og undladt restore....
Nogen der med held har restoret et helt system ?