Avatar billede need-help-2 Nybegynder
21. april 2005 - 20:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk

Kære Eksperter

Jeg ønsker at udvide min PC med endnu en intern harddisk. Et meget åbent spørgsmål - hvad skal man være opmærksom på i forbindelse med køb og installering? For eksempel, hvor ser man om der overhovedet er plads til endnu en harddisk i PC'en (systemoplysninger)? Skal det være en bestemt RPM? Er der nogle kompatabilitetsovervejelser?
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. april 2005 - 20:59 #1
Højreklik på denne komputer, og vælg adminstrer.

Klik på diskhåndtering. Der har du en samlet oversigt over hvilke enheder der er tilkoblet.
Avatar billede nopsen Ekspert
21. april 2005 - 21:04 #2
hvis det er en alm ata disk, behøver du ikke tænke over kompatibilitet, men du er nødt til at åbne kabinettet og tjekke om der fysisk er plads til at montere en ekstra disk.
hvis der ikke er plads hvor diskene normalt sidder, kan du for under 20 kr købe et sæt skinner som gør at du kan montere disken der hvor der normalt er plads til cd-drev.
hvis du overvejer at købe en sata (serial ata) disk, skal du først undersøge om dit bundkort understøtter dette.
med hensyn til rpm så er 7200 det mest normale at bruge til en pc. du kan købe langsommere diske, men disse bruges hovedsageligt i bærbare pc'ere.
Avatar billede nopsen Ekspert
21. april 2005 - 21:06 #3
du har sikkert 2 controllere på dit bundkort, der kan sidde 2 drev på hver, så hvis begge er optaget kan du alternativt købe et pci controller kort som du kan tilslutte yderligere diske.
Avatar billede need-help-2 Nybegynder
21. april 2005 - 21:10 #4
nopsen > kan jeg ikke se på nogen måde om der er plads til en ekstra HD uden at skulle åbne computeren? og på pci controller kortet?
Avatar billede nopsen Ekspert
21. april 2005 - 21:14 #5
nej men hvis du ved at du kun har 1 harddisk, har du højst sansynligt plads til en mere.
Avatar billede nopsen Ekspert
21. april 2005 - 21:15 #6
du skal jo under alle omstændigheder ha den åbnet alligevel, når du skal montere disken :)
Avatar billede nopsen Ekspert
21. april 2005 - 21:16 #7
min kommentar 21/04-2005 21:14 er slf betinget af at det ikke er et desktop kabinet vi taler om.
Avatar billede nopsen Ekspert
21. april 2005 - 21:18 #8
hvis der er fysisk plads, kan du ud fra dragonknights kommentar se om der er plads til yderligere diske på de eksisterende controllere, der må ikke være mere end 4 enheder ialt.
Avatar billede need-help-2 Nybegynder
21. april 2005 - 21:22 #9
Tak for det. Lukker.
Avatar billede nopsen Ekspert
21. april 2005 - 21:56 #10
selv tak :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. april 2005 - 21:56 #11
Velbekomme !