Avatar billede fut21 Nybegynder
19. april 2005 - 14:54 Der er 5 kommentarer

Softraid på Windows XP

Jeg har engang læst at man kan sætte f.eks to stk 60 gb harddiske op på windows xp som et stort (120GB) C:/ drev uden raid controller, men hvordan gør jeg ?.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. april 2005 - 15:09 #1
Prøv at kigger her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;308424&sd=tech

Det du sikkert tænker på er dynamic disks, hvor du kan udvide en eksisterende partition ved at lægge endnu en partition til den.
Avatar billede tubber Juniormester
19. april 2005 - 15:54 #2
Du kan få software raid men det har ikke noget med win at gøre, og det skulle vist ikke være så god en løsning.

Tror også det du tænker på er det tonny snakker om, nemlig at mounte en disk som en mappe på en anden disk
Avatar billede tubber Juniormester
19. april 2005 - 15:57 #3
Her er noget om raid 5 i xp......
http://www.tomshardware.com/storage/20041119/
Avatar billede lifetheliving Nybegynder
19. april 2005 - 16:15 #4
Hej,

Jamen sådant et Windows XP raid kører jeg med. Det er et raid som ligner JBOD (Just A Bunch Of Disks). Jeg har 3 diske 250 GB + 250 GB + 160 GB i et raid. Og så har jeg altså pludselig en disk på 616 GB.

Men som Tubber nævnte, så er det en 'farlig' løsning, hvis den ene disk i raided går i stykker, så mister du alle data på alle diskene!!! Der er INGEN sikkerhed. Og selvom du har to gode diske fra sådant et raid, så kan du INGEN data hente fra dem.

Men hvis du alligevel vælger den løsning. Så skal de diske som du vil bruge formateres, derefter skal de konverteres til BASIC disks, når de er gjort det, så kan du lave dem til DYNAMIC disks - og så kan du sætte dem sammen i et langt raid, som så får et drevbogstav i mit tilfælde Z:.

I hjælp og support søg på "dynamic disks", så er der en vejledning. Den fulgte jeg, da jeg lavede mit raid.

MVH Leif.
Avatar billede lifetheliving Nybegynder
19. april 2005 - 16:24 #5
I øvrigt ... jeg læste lige tubber's henvisning. Hvis du vil bruge den løsning så er den jo genial.

Det kræver lidt setup ... men genial.

MVH Leif.