Avatar billede prgen Nybegynder
19. april 2005 - 10:15 Der er 11 kommentarer

Multiple Bitrate Encoding - virker ikke

Jeg har et problem med mine Multiple bitrate (intelligent streaming) encodede filer til Windows Media Player (wmv-filer). De er encodede med flere forskellige bitrater 464 - 314 - 189 - 64 kbps.
De bliver afviklet fra en Windows Media Server (Jeg har ikke selv adgang til at se indstillinger eller versionsnummer på denne, men den burde være helt opdateret, den understøtter ihvertflad "optimized streaming experience"). Mit problem er at der tilsyneladende ikke bliver skiftet mellem de forskellige bitrater hvis klienten ikke har tilstrækkelig med båndbredde, og det er jo hele idéen med Multiple Bitrate Encoding.
Er der nogen der ved om det er en instilling på Serveren der er slået fra eller om  det er en anden indstilling i selve encodingprocessen der går galt?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
28. april 2005 - 13:53 #1
Intelligent Streaming virker kun fra wmp9 og op ...

Hvilke udgaver har du testet med?

Hvordan ser URL'en ud til dine streams?
Avatar billede prgen Nybegynder
28. april 2005 - 14:03 #2
Jeg har testet med wmp 10 og jeg benytter Windows Media Video 9 codec'et til komprimering
Vi har mange forskellige streams, men her er url'en til en af dem:

mms://stream1.cohaesio.net/genmedia/299/webfilm.wmv

Tak for svaret :o)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
28. april 2005 - 14:10 #3
Det stream køre perfekt hos mig (wmp9, w2k) og playeren indikerer fint, at det er Intelligent Streaming (IS) ...

BTW - IS virker ikke på Mac. Her leveres altid højeste bit rate ...
Avatar billede prgen Nybegynder
28. april 2005 - 14:19 #4
Hmm, ja, det ser rigtig nok ud. Det gør det også hos mig. Jeg har bare hørt fra nogle venner der sidder med 512K forbindelser at videoen hakker og stønner hos dem, derfor prøvede jeg at begrænse min egen båndbredde med NetLimiter og der ser det ganske rigtig ud som om serveren bliver ved med at "pumpe" 528 K/bits ud uanset om playeren kan følge med eller ej...
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
28. april 2005 - 14:35 #5
Mere Hmm, hvad er den næste båndbredde nedad du prøver at dække?

Hvor mange båndbredder dækker du i ét stream?

Du er sikker på, at 'hakkeriet' stammer fra manglende båndbrede og ikke blot er lidt frame drops?

BTW - Når det nu ikke er live du kører, så brug 2-pass i stedet for singel, men jeg tror nu ikke det afhjælper dit problem. Du kan også godt gå noget ned i lydkvalitet uden det går ud over kvaliteten - f.eks. til: 16 kbps, 16 kHz, stereo 2-pass CBR
Avatar billede prgen Nybegynder
28. april 2005 - 14:44 #6
Der er 4 båndbredder i streamen 464 - 314 - 189 - 64 kbps.
Og nej det er ikke framedrops. Videoen stopper og giver sig til at buffer...

Og jo, jeg burde køre 2-pass :o)

Jeg kan ikke rigtig finde nogen indstillinger der virker relevante til det her båndbredde-problem i Encoderen.
Ved du om der er nogle indstillinger i enten WMP eller serverside der kan slås til eller fra, der har en indflydelse på Intelligent Streaming?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
28. april 2005 - 15:05 #7
Har du prøvet at teste med opsplittede streams, så de kun dækker måske kun to båndbreder - Hvad siger 'testpanelet' så?

Nej, jeg har aldrig hørt om sådanne indstillinger server side (eller i encoderen) ud over tekniske 'finurligheder' til at nedbringe buffertiden ved live streams ...

Er du helt på herrens mark, så kan jeg anbefale maillisten 'WMTalk' som ekselent ressource (http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/community/wmtalk.aspx).

OBS, andre læsere af denne tråd:
Listmedlemmerne svare aldrig på spørgsmål a la: Hvordan streamer jeg fra en hjemmeside? o.lign.
Et godt råd for at få hjælp er selv at hjæpe nogle gange, inden man spørger. Og derudover selvfølgelig, som i alle andre seriøse fora, at se tiden og tonen lidt an inden man begynder at blande sig ...
Avatar billede prgen Nybegynder
28. april 2005 - 15:16 #8
Interessant side. Den kendte jeg ikke. Tak for linket.
Jeg prøver at rodde lidt med opsplittede streams. Jeg vender tilbage og poster resultaterne.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
28. april 2005 - 15:28 #9
U'r welcome ..

OKi!
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
28. april 2005 - 16:04 #10
Og nok et 'BTW' ...

Hvis du er interesseret i Streamin Media, så er http://www.streamingmedia.com et rigtig godt site ... også med flere gode 'mail / list foras'. Her bliver mange emner dækket - ikke mindst problematikkerne med ACACIA patenterne.

Jeg så for ca. ½ år siden en dansker give udtryk for, at de første danske licenser var indgået, men det har sikkert været indenfor 'adult industry' og 'market leaders' i live streaming.

Nej, jeg har ikke set noget dansk firma vedgå, at de har indgået aftale med ACACIA ...
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
17. juli 2005 - 08:21 #11
Er det snart tid til at få lukket dette spørgsmål, eller ...?